Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å ta en høyere utdanning i Oslo. Det blir jo veldig dyrt, angående husleie og slikt. Man får jo stipend, men det blir minimalt igjen til mat, klær og fritidsaktiviteter. Foreldrene mine kan ikke steppe inn økonomisk da de tjener dårlig og jeg har 3 andre søsken å passe på. Derfor tenker jeg å begynne å spare allerede nå. Bor hjemme, etter å ha bodd alene en stund. Leter etter jobb og tenker å spare alt jeg tjener. Men jeg har masse venner, og mobilregninger, og alt koster jo noe om jeg skal finne på noe med dem. Jeg er faktisk utrolig redd at jeg ikke får råd til noenting og aldri klarer å fullføre utdanningen. Det går jo an å få en liten jobb ved siden av, men jeg har dårlige erfaringer med å både jobbe og studere, for meg blir det faktisk litt for mye på en gang og jeg presterer dårligere på skolen.

Hva er deres erfaringer med å studere på universitet/høyskoler i storby, og å klare seg alene økonomisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må du studere i Oslo?

Det går an å bo litt utenfor byen og spare endel på husleia, men da blir jo fort kollektivutgiftene større. Ellers går det teoretisk sett an å bo til overkommelig pris i Oslo også, men da skal en ha flaks... vet ikke hvordan SiO-prisene er? Jeg har bodd rimelig og privat i Oslo sentrum, men da gjennom kjentfolk.

Ellers går det an å bo så billig som det lar seg gjøre innen rimelighetens grenser, og jobbe LITT, men minst mulig. Prøve å finne godt betalte jobber, f eks nattevakter.

Synes det er drøyt høye leiepriser i Oslo for tiden og er glad jeg kan studere utenfor byen. Bor selv tre mil unna (Ås) og samboer og jeg betaler under 6000 i husleie for en fin treroms...

Skrevet

Jeg studerer i Oslo og har null pengeproblemer. Det blir ikke så mye tid til å dra hjem og besøke venner og familie, men det er bare fordi jeg har fått nye venner og ting å gjøre her i Oslo. Du får ca

90 000 kr i studielån i året. Det kan bli mer også. Hvis du består eksamen får du tilbake ca 33 000 kr i stipend.

Hvis du bor i studenthybel kan det koste under 3 000 i måneden, altså ca 36 000 i året. Hvis du passer litt på er 20 000 i mat og drikke i året sannsynlig. Regn med 10 000 i ekstrautgifter og bøker. Da har du ca 20 000 igjen, som jeg ikke synes er dårlig.

Jeg greier heller ikke jobbe samtidig om jeg går på skole. Jeg vil konsentrere meg om skolen, byen og tar heller litt småjobber (men da mest for gøy).

Men jeg vet ikke hva ditt normalforbruk er. Det jeg vil anbefale er at du googler litt rundt og lager budsjett.

Hvis du studerer noe forholdsvis trygt vil det lønne seg å studere i forhold til penger. Jeg vil anbefale det! Det er gøy, lærerikt, samfunnsnyttig (å lære noe som så du kan bidra med til samfunnet) og du tjener på det i lengden.

Hvis du skal bli forfatter, frikunstner eller lignende vill jeg albefalt deg å tenke grunndisg gjennom det. Jeg synes at man må følge drømmen, men ikke alle jobber er like lønnsomme. Men de fleste utdannelser og bchelorgrader kan du bli lærer med, så det ordner seg nok :)

Lykke til!

Skrevet

Hvis du kan bo for 3000 kr i måneden vil jeg si at studielånet bør holde og man ikke trenger jobbe, evt annet enn i ferier. Jeg klarer meg i hvert fall fint på det der jeg studerer (jobber i tillegg, men sparer de pengene).

Skrevet

Tenkte skribentlinjen på Westerdahls, da. Virker som en bra skole man får gode kontakter gjennom, vil både være forfatter og jobbe i blader og aviser, ha mange baller i luften, liksom. Vil skrive pedagogisk barnelitteratur.

Bruker ikke penger på røyk eller lignende, men liker å lage god mat og liker å drikke alkohol. Vil også gjerne besøke familie, og har nettop fått kjæreste, men må vel kansje gi avkall på slikt om ikke han og jeg klarer oss så langt borte? Han blir nok her i Bergen. Men nå ble jeg litt tryggere, da, takk for gode svar:)

Skrevet

Hvis du kan bo for 3000 kr i måneden vil jeg si at studielånet bør holde og man ikke trenger jobbe, evt annet enn i ferier. Jeg klarer meg i hvert fall fint på det der jeg studerer (jobber i tillegg, men sparer de pengene).

får man i det hele tatt noe for så lite i Oslo?

Skrevet

Hvis du jobber fullt fra og med februar og frem til august og faktisk sparer alt du tjener kan du fordele dette utover de to første studieårene og leve helt greit.

Så jobber du i tillegg i sommerferiene og evt. jule- og påskeferien, og du vil ikke slite i det hele tatt.

Skrevet

Kommer til å jobba ca. 80% da jeg trener kids frivillig en dag i uken, pluss trener selv andre tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...