AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #21 Skrevet 19. januar 2011 Kan hende jeg misforstod spørsmålet nå, men du må ikke finne på å steke kyllingfileten i plastfolie, nei. Det var det jeg mente, ja. Glad du sa fra! Jeg pleier jo å steke laks i plastfolie, men kyllingen blir kanskje kokt da?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #22 Skrevet 19. januar 2011 Det var det jeg mente, ja. Glad du sa fra! Jeg pleier jo å steke laks i plastfolie, men kyllingen blir kanskje kokt da? Mener du aluminiumsfolie? For plastfolie vil da smelte om man har det i stekeovnen.
crispy Skrevet 19. januar 2011 #23 Skrevet 19. januar 2011 Jeg elsker kylling og har en jobb som deltidskokk også. Steker en god del kyllingfileter, og har funnet følgende fremgangsmåte: Dersom du har mulighet til å la kyllingfileten(e) ligge litt i olje, blir den mer saftig når du steker den. Varm opp en panne(legger du kyllingen oppi, skal det frese), hell oppi olje og stek til du får farge. Salt og pepper hører hjemme. Snu kyllingen, stek til du får farge, salt/pepper. Deretter legger du kyllingen på brett med litt smør og steker videre i ovnen på 75 gr helst. Men som noen her sier, du kan ha ovnen på sterkere varme. Et annet tips er å legge kyllingfileten "opp-ned, brette ut den ene løse fliken og skjære vannrett gjennom den tykke delen, ikke helt gjennom, slik at du får en "sommerfugl". Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #24 Skrevet 19. januar 2011 Mener du aluminiumsfolie? For plastfolie vil da smelte om man har det i stekeovnen. Haha, ja, det var aluminiumsfolie jeg mente. Herregud, tror jeg må sove litt lengre!
HvittHus Skrevet 19. januar 2011 #25 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er en stor fan av stekeposer jeg da. Kyllingen blir alltid nydelig mør inne i en slik pose.
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #26 Skrevet 19. januar 2011 Da blir den ofte tørr. Om man steker den på høy varme først, så vil stekeskorpen holde på fukten i kyllingen når man steker den på svak varme etterpå. Akkurat det der er bare en myte - skorpen holder ikke noe som helst ekstra fuktighet inne i kjøttet. Grunnen til at det ser ut som om høy varme ikke får kjøttet til å "lekke" like mye, er at saftene fordamper med en gang de kommer til overflaten - ved lavere varme rekker de å piple ut. Faktisk har det blitt demonstrert at bruning skaper et større væsketap enn tilberedning over lav varme. Uansett er jeg enig i at det er best å lage stekeskorpen først og ikke sist - det smaker rett og slett bedre da. 1
Gjest Consensio Skrevet 19. januar 2011 #27 Skrevet 19. januar 2011 Okey, jeg har bare lest at flere kokker påstår at det blir tørrere. Og jeg har opplevd det selv at kyllingen oppleves som mye tørrere uten denne stekeskorpen. (ikke bare kylling heller, men andre type kjøtt)
latter Skrevet 19. januar 2011 #28 Skrevet 19. januar 2011 Jeg er ikke en dreven kokk, men prøver å endre litt på det nå. For et par dager siden skulle jeg lage kyllingfilet, og det ble heller mislykket kan du si.. Måtte steke den kjempelenge uten at den ble noe hvitere inni. Jeg er ganske kresen på at kjøtt må være gjennomstekt, og da spesielt kylling. Får helt spader hvis det er litt rosa eller gummiaktig. Så - er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan man får fileten godt gjennomstekt? Prøver jo også å unngå at den blir tørr, men vil heller ha en litt tørr filet enn en som er litt for rå.. Jeg har en helt vanlig (og billig) teflonpanne og en ganske vanlig komfyr. Ikke noe keramisk topp eller induksjon her i gården. Og hvor mange fileter kan man ha i pannen på en gang? Jobber på kjøkken og du skal få et tips av meg. Ta fileten ut av kjøla i god tid. Aldri rett fra kjøleskapet. Legg de på tørkepapir før steking. Varm panna godt på god varme. Bland margarin med litt olje. Krydre dine fileter. Brunes raskt på hver side. Ca to min på hver side på god varme. Legg filetene i ildfast form,tøm gjerne stekefettet over. Kle formen med alufolie og sett i komfyren på oppvarmet ovn.200 grader i 15 min. Ta formen ut,og la fileten hvile før du skjærer i den. 1
Antoinette Skrevet 19. januar 2011 #29 Skrevet 19. januar 2011 (endret) dobbelpost Endret 19. januar 2011 av Antoinette 1
matentusiasten Skrevet 20. januar 2011 #30 Skrevet 20. januar 2011 Akkurat det der er bare en myte - skorpen holder ikke noe som helst ekstra fuktighet inne i kjøttet. Grunnen til at det ser ut som om høy varme ikke får kjøttet til å "lekke" like mye, er at saftene fordamper med en gang de kommer til overflaten - ved lavere varme rekker de å piple ut. Faktisk har det blitt demonstrert at bruning skaper et større væsketap enn tilberedning over lav varme. Uansett er jeg enig i at det er best å lage stekeskorpen først og ikke sist - det smaker rett og slett bedre da. Enig angående "sealing the juice". Så du den dokumentaren på discovery? Prøvd å finne den i ettertid, uten hell.
Pingting Skrevet 20. januar 2011 #31 Skrevet 20. januar 2011 Enig angående "sealing the juice". Så du den dokumentaren på discovery? Prøvd å finne den i ettertid, uten hell. Hmmm... når du nevner det så tror jeg det demrer at jeg har sett noe sånt på TV også (jeg husket det egentlig fra et annet sted). Mon tro om det var et slags matkjemiprogram? Hvor de stekte biffer på ulike måter og veide de etterpå for å se hvor mye væske de hadde mistet? :klø:
matentusiasten Skrevet 20. januar 2011 #32 Skrevet 20. januar 2011 Ja, det stemmer. Mener det var noe ala "kitchen science" - de demonstrerte sous vide og andre måter å tilberede kjøtt på også.
Sunnere mat Skrevet 24. februar 2013 #33 Skrevet 24. februar 2013 (endret) Er man opptatt av helse, bør man være forsiktig med høye temperaturer og stekefettet, og helst marinere kylling før steking Innlegg redigert for reklame for egen blogg. Lille-pus, mod. Endret 24. februar 2013 av Lille-pus
twang Skrevet 25. februar 2013 #34 Skrevet 25. februar 2013 Og jeg er uenig med deg. Først steke på lav varme slik at det blir skikkelig gjennomstekt, deretter skru temperaturen opp og frese den ca et minutt på hver side tilslutt dersom man vil ha stekeskorpe utenpå. Tror ikke du kan lage mat så bra jeg. man lager først en skorpe som holder fuktigheten inne, dersom du steker på lav temp hele veien så siver saften ut og blir en tørr stykke kjøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå