AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg er ikke en dreven kokk, men prøver å endre litt på det nå. For et par dager siden skulle jeg lage kyllingfilet, og det ble heller mislykket kan du si.. Måtte steke den kjempelenge uten at den ble noe hvitere inni. Jeg er ganske kresen på at kjøtt må være gjennomstekt, og da spesielt kylling. Får helt spader hvis det er litt rosa eller gummiaktig. Så - er det noen som kan gi meg noen tips om hvordan man får fileten godt gjennomstekt? Prøver jo også å unngå at den blir tørr, men vil heller ha en litt tørr filet enn en som er litt for rå.. Jeg har en helt vanlig (og billig) teflonpanne og en ganske vanlig komfyr. Ikke noe keramisk topp eller induksjon her i gården. Og hvor mange fileter kan man ha i pannen på en gang?
matentusiasten Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 (endret) Aller best blir den hvis du bruner den i panna, før du steker den videre i ovnen på 70-120 grader (spørs hvor god tid du har). Ellers: brun den på høy temperatur på begge sider, før du skrur ned temperaturen i panna og snur fileten jevnlig. Varm panna godt først, før du tar oppi olje og filetene. Jeg vil si at du ikke bør ha flere enn tre kyllingfileter i panna samtidig. Uansett, bruk steketermometer, så får du fileten som du vil. 65-70 grader = godt stekt. Endret 17. januar 2011 av matentusiasten 1
Gjest Lizette Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Du må ikke bruke for høy varme (da blir den svidd), stek på middels varme, evt litt under hvis det er veldig store kyllingfileter. Og stek gjerne med lokk over panna, så holder det bedre på varmen, og det blir raskere gjennomstekt
Gjest Mahareth Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 brun den på høy temperatur på begge sider, før du skrur ned temperaturen i panna og snur fileten jevnlig. Varm panna godt først, før du tar oppi olje og filetene. Sånn her gjør jeg det. Bruker lokk også som regel, for å unngå at fileten blir for tørr.
matentusiasten Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 (endret) Du må ikke bruke for høy varme (da blir den svidd), stek på middels varme, evt litt under hvis det er veldig store kyllingfileter. Og stek gjerne med lokk over panna, så holder det bedre på varmen, og det blir raskere gjennomstekt Jeg må bare si at jeg er uenig på alle punkter. Høy varme vil ikke svi fileten, men derimot gi den den gode stekeskorpen vi liker på kjøtt. Høy varme gjennom hele prossesen derimot, kan gi tørt kjøtt. Derfor steker vi først på høy, deretter på lav temperatur. Å "steke med lokk" vil i prinsippet si å dampe/koke. her kan du lese litt generell info som kanskje vil være til nytte: http://matentusiasten.blogg.no/1292070624_helsteking_av_kjtt.html Endret 17. januar 2011 av matentusiasten 1
Gjest Lizette Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Jeg må bare si at jeg er uenig på alle punkter. Høy varme vil ikke svi fileten, men derimot gi den den gode stekeskorpen vi liker på kjøtt. Høy varme gjennom hele prossesen derimot, kan gi tørt kjøtt. Derfor steker vi først på høy, deretter på lav temperatur. Å "steke med lokk" vil i prinsippet si å dampe/koke. Og jeg er uenig med deg. Først steke på lav varme slik at det blir skikkelig gjennomstekt, deretter skru temperaturen opp og frese den ca et minutt på hver side tilslutt dersom man vil ha stekeskorpe utenpå.
altsoja Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 stekes raskt på begge sider og så stekes i ovn på 175 grader i 25 min.blir perfekt kver gang. hilsen kokk 4
Eidi_81 Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Ikke helt svaret på spm ditt, men det går enkelt å raskt å skjære kyllingen i mindre biter på forhånd. Legg de gjerne i marinade (litt olje, salt, pepper, basilikum, balsamiko o) Da er det bare å surre i panna på middels høy temperatur. vent med å putte i panna til det er varmt. Ha i olje først, og prøv gjerne med en liten kyllingbit når du tror det er varmt nok. Det skal frese litt. Server med en god salat til feks
Gjest Consensio Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 Og jeg er uenig med deg. Først steke på lav varme slik at det blir skikkelig gjennomstekt, deretter skru temperaturen opp og frese den ca et minutt på hver side tilslutt dersom man vil ha stekeskorpe utenpå. Da blir den ofte tørr. Om man steker den på høy varme først, så vil stekeskorpen holde på fukten i kyllingen når man steker den på svak varme etterpå. Steker man på svak varme først og så høy varme, så vil all saften sive ut i begynnelsen. Uansett, jeg er veldig glad i å steke filetene raskt på høy varme (bare akkurat nok til at hele kyllingfileten får en stekeskorpe) for så legge de i en ildfast form, har den i ovnen på max 200 grader (avhengig av hvor raskt jeg vil ha det ferdig...lavere varme over lengre tid i stekeovnen er bedre) i ca 15 minutter. 2
karella Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Jeg pleier å bruke en veldig skarp kniv og skjære fileten på tvers nesten helt i to sånn at den kan "åpnes" som en bok. Så det på et Jamie Oliver program. Da kan du steke den i stekepannen eller i ovnen (200 g, ca 20 min). Blir veldig saftig og jevnt stekt på den måten. Hvis ikke du vil dele fileten så ville jeg også anbefalt å steke den i ovnen (175 gr, ca 25 min)
nella123 Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Å, så mange flotte svar, tusen takk! Da blir det nok kylling igjen i morgen, så får jeg prøvd ut mine nye kunnskaper! Jeg har ikke steketermometer da, så jeg får bare prøve meg fram med å ha den i ovnen. Matentusiasten - flott blogg du har, den kommer jeg nok til å konsultere flittig! Igjen, tusen takk for råd folkens!
nella123 Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 Forresten jeg som er TS ja, kanskje greit å få med.
Gjest Kim Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Husk å ikke legge på filetene før panna er varm. etterstek i ca. 100 grader varm ovn til du når kjærnetemp på 68-70 grader.
matentusiasten Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Å, så mange flotte svar, tusen takk! Da blir det nok kylling igjen i morgen, så får jeg prøvd ut mine nye kunnskaper! Jeg har ikke steketermometer da, så jeg får bare prøve meg fram med å ha den i ovnen. Matentusiasten - flott blogg du har, den kommer jeg nok til å konsultere flittig! Igjen, tusen takk for råd folkens! Takk for tilbakemelding. Den ene linken jeg fikk var til den gamle bloggen (overførte det aldri til den nye). Her er kanskje noe du finner nyttig: http://matentusiasten.blogspot.com/search/label/matskolen Lykke til med matlaginga forresten: steketermometer er VELDIG nyttig!
Wonders Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 skal lytte til dere her inne hele tiden, det funket perfekt! matentusiasten, fin blog 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Hvis jeg har fileten i ovnen på 200 grader, hvor lenge bør jeg ha den inne? Den MÅ være gjennomstekt, helst litt ekstra godt stekt da jeg får nervetrøbbel hvis den ikke er det.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 ...og skal den ligge inni noe? Plastfolie? Hvilket krydder bør jeg ha på, eventuelt marinade? Hvor får man kjøpt marinade? Er helt håpløst på dette jeg (jeg er ikke ts forresten).
Gjest Consensio Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 200 grader - da pleier jeg å ha den inne i ca 15-20 minutter (men jeg steker den alltid raskt i stekepanna først) Legg den bare i en ildfast form. Du kan kjøpe ferdige marinader i butikken. Da bare har du marinaden i en pose sammen med filtene. Jeg pleier å ta litt olje, blander i litt limesaft, pepper, hvitløk og chili og vender filetene i blandingen. Men du bruker jo de krydderne du selv føler for. Bare å prøve seg frem
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #19 Skrevet 19. januar 2011 Hjertelig takk! Iih, gleder meg faktisk til å prøve dette!
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #20 Skrevet 19. januar 2011 ...og skal den ligge inni noe? Plastfolie? Hvilket krydder bør jeg ha på, eventuelt marinade? Hvor får man kjøpt marinade? Er helt håpløst på dette jeg (jeg er ikke ts forresten). Kan hende jeg misforstod spørsmålet nå, men du må ikke finne på å steke kyllingfileten i plastfolie, nei. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå