AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Skal ha norskeksamen til våren, og i forslag til leselister står det at jeg må levere/fremføre en fordypningsoppgave. Er det noen som kan forklare litt om dette? Her er det som står i leselista: FORDJUPINGSOPPGÅVE I læreplanen for norskfaget for Vg3 står det at (elevane/privatistane) ”skal gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne”. Med større arbeid er det meint at stoffutvalet skal vere så omfattande at det fangar inn vesentlege sider ved emnet, jf. læreplanen. Det vil seie tre - fire bøker, ca.750 sider., avhengig av kva oppgåve du vel. Du kan lese om fordjupingsoppgåva på side 260 i Panorama. Problemstilling: Noko av det første du bør gjere, er å formulere ei førebels problemstilling. Det betyr at du lagar deg eit konkret spørsmål innanfor det emnet du har valt, eller du beskriv kva du vil arbeide med i oppgåva di, utan at du formulerer det som eit spørsmål. Struktur på ei fordjupingsoppgåve (studie av ein forfattarskap): 1: Presentasjon av problemstillinga for oppgåva. 2: Kort presentasjon av forfattaren 3: Presentasjon (kort handlingsreferat) og analyse av hovudboka med utgangspunkt i problemstillinga. 4: Kort omtale av dei to andre bøkene, framleis med vekt på problemstillinga. 5: Konklusjon Forstår at jeg skal velge meg ca tre bøker fra samme forfatter og lese de, men hvilke problemstillinger er det man kan lage seg om en forfatter? Mulig det står mer om dette i boka, som jeg ikke har enda, men jeg ser ikke for meg hvordan dette skal gjøres.. :klø:
Gjest Lottiplott Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Forstår at jeg skal velge meg ca tre bøker fra samme forfatter og lese de, men hvilke problemstillinger er det man kan lage seg om en forfatter? Mulig det står mer om dette i boka, som jeg ikke har enda, men jeg ser ikke for meg hvordan dette skal gjøres.. :klø: Dersom du skal lage problemstilling om en forfatter kan du jo for eksempel velge en forfatter som har engasjert seg i et emne, f.eks Wergeland med jødene, og se hvordan dette har påvirket verkene denne har skrevet. Evt hvordan oppvekstvilkår kan komme til syne i litteraturen dens. Lykke til:)
Gjest WendyClear Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Det er også mulig å velge 3-4 bøker som har samme tema, men er fra forskjellige forfattere. Her kan problemstillingen være hvordan temaet kommer fram i de forskjellige bøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå