Gå til innhold

Malta

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i reiser
Skrevet (endret)

Jeg og samboeren skal på ferie høsten 2012. Og vi har tenkt på Malta. Noen som har vært der som kan komme med erfaringer? :)

Endret av Glad i reiser
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke vært der,men etter det jeg har lest så er det er reisemål med mye spennende kultur ,mange bra hoteller, deilig klima tidlig høst og hovedsaklig engelsk som språk. Lett å komme rundt i noen busser av eldre årgang, veldig dårlig med strender men fine basseng. Det er ett reisemål som også står på min liste over land jeg ønsker å besøke.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Det virker som et veldig interessant land :)

Jeg får lese litt, men er et land som virker bra :) Kort flyreise og mye å se på!

Skrevet

Jeg har vært i Malta. Fantastisk vakkert der. Men lite fine strender, da anbefaler jeg båttur til the Blue Lagoon. Grønt vann, helt herlig! Vi bodde på Dolmen Resort Hotel & Spa, anbefales på det varmeste. Vi var der i 2 uker, skulle gjerne hatt en uke eller 2 til. :)

Spør om du lurer på noe.

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Jeg har vært i Malta. Fantastisk vakkert der. Men lite fine strender, da anbefaler jeg båttur til the Blue Lagoon. Grønt vann, helt herlig! Vi bodde på Dolmen Resort Hotel & Spa, anbefales på det varmeste. Vi var der i 2 uker, skulle gjerne hatt en uke eller 2 til. :)

Spør om du lurer på noe.

Vi skal bare dra dit en uke vi da, men kanskje det ender med at vi drar tilbake ;)

Nei, har skjønt det at det ikke er veldig mye fine strender, men vi er ingen strandløver noen av oss :)

Jeg har lest noe om et delfinshow, var dere på det? Jeg har lest om the Blue Lagoon, og dit skal vi helt klart ta en tur :)

Skrevet

Vi skal bare dra dit en uke vi da, men kanskje det ender med at vi drar tilbake ;)

Nei, har skjønt det at det ikke er veldig mye fine strender, men vi er ingen strandløver noen av oss :)

Jeg har lest noe om et delfinshow, var dere på det? Jeg har lest om the Blue Lagoon, og dit skal vi helt klart ta en tur :)

Ja, delfinshowet må dere absolutt få med dere! Dere kan betale og få svømme med de også. Papegøyeshow, sjøløveshow.. Masse og se i den parken. :)

Mye fint å se om dere tar buss til Valletta en dag. Det er en dag i uka det er marked der. Husker ikke hvilken dag, men tror det er søndager.. Selger alt fra smykker til høner.. hehe

Ellers er det god mat og få kjøpt ute, billig. Jeg skal hvertfall tilbake en gang!

Skrevet

Jeg har vært der, ble litt skuffet. Som sol og bad er det kun 2-3 strender på hele øya og disse var veldig tettpakket da hele Malta + turister strømmet til strendene. Det var ikke aktuelt å bo nær strendene, for det var ganske lite som skjedde rundt, og å reise ut fra byene som St.Julians tok nesten 1 time hver vei på en fullstappet buss, så det hadde ikke gått i lengden.

Ellers syntes jeg maten var kjedelig, byene var støvete og det var fullt av fulle fjortenåringer i gatene på språkreise. Ikke var engelsk så utbredt som markedsført heller ;)

Eneste oppturen var den blå lagune som var utrolig vakker, men man må nesten ta båt for det er ikke noen strand å ligge på og det er ekstremt folksomt.

Men det er min mening :)

Skrevet

Jeg ble også lei de fullstappede bussene du må ta for å komme til strendene. De er gammeldagse og varme. Hvis dere drar utenom sesongen vil jeg heller anbefale naboøya Gozo. Der var det utrolig koselig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har vært der 6 ganger. Elsker Malta. Har aldri bodd på hotell da jeg har venner som bor der nede som jeg har vært frekk og bodd hos, men neste gang skal jeg ha med gubben så da blir det hotell.

Pleier å bo i Sliema by. Gangavstand til St.Julians og "by-livet" Er noen få strender der, ellers hvite, glatte stener å ligge på. Mange herlige restauranter, kan anbefale Paparazzi og Peppinos. Ligger også en flott gresk restaurant gjemt nedenfor Paparazzi som har god mat.

Ute-stedene ligger i Paceville, vegg i vegg med hverandre. Tror det må være verdens minste "festgate" men du har nok å velge mellom.

Søndager er det marked i Valletta som er verdt å få med seg. Bod etter bod med morsomme ting å se på. :)

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Takk for alle svar :)

Vi skal ikke dit først og fremst for å bade, men for å oppleve kulturen :) Og kommer nok til å velge et hotell med basseng. Men takk for det tipset også, greit å vite både for- og bakdeler :)

Singel_jente: Da skal jeg helt klart i den parken :jepp:

Skrevet

Har vært på Malta en gang, var ikke superimponert, men det er jo et spennende sted med mye historie og fantastisk dykking

Skrevet

Elsker Malta av en eller annen grunn. Det er ikke stedet for strandliv, men veldig mye å se. (Særlig stein.... ;), hele øya er jo en svær steinhaug...) Første gangen jeg var der (sammen med en venninne) reiste vi rundt hele øya. Vi ble rent stamgjester på bussene :ler: . En dag tok vi buss tvers over øya til naboøya Gozo og ruslet rundt i Rabat (tror jeg det var). En annen dag tok vi turen ut til det neolittiske tempelet i Hagar Qim. Vi fikk forøvrig slitt joggeskoene ettersom vi bodde ute i St. Julians og første dagen bestemte vi oss for å gå til Valletta. Det er jo så tettbebygd på den stripa at man merker jo ikke at man er ute av en by og inne i den neste. :ler: Det ble buss hjem igjen...

Sist jeg var der var jeg med på en heldags båttur opp langs nordøstkysten av Malta, helt opp til Comino og Gozo. Siden været var fint (ingen selvfølge siden det regnet katter og hunder dagen før) så ble det en fantastisk tur. Forøvrig vil jeg anbefale å bo i Sliema. Derfra går det ferje over til Valletta (tar vel bare 5 minutter over bukta), så det er lett adkomst til hovedstaden. Det går masse busser også, men ferja tar kortere tid.

For øvrig er Malta et rimelig trygt reisemål, uten mye kriminalitet og siden så godt som alle snakker godt engelsk er det lett å ta seg fram.

Skrevet

Tror det spørs litt hvor du er på Malta, er vel å unngå hotellene hvor det er helt elendig fult med språkreisefolk :)

Malta er en nydelig plass! Ønsker å dra tilbake dit selv!

Nasjonalretten er vel kanin? Dere kan no prøve det ;)

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Tror det spørs litt hvor du er på Malta, er vel å unngå hotellene hvor det er helt elendig fult med språkreisefolk :)

Malta er en nydelig plass! Ønsker å dra tilbake dit selv!

Nasjonalretten er vel kanin? Dere kan no prøve det ;)

Kanin må prøves ;)

Hvilke hoteller har dere bodd på? Hvilke hoteller bor språkreisefolka på? :)

Skrevet

Kanin må prøves ;)

Hvilke hoteller har dere bodd på? Hvilke hoteller bor språkreisefolka på? :)

Hvor språkreisefolkene bor aner jeg ikke, men sist jeg var der bodde jeg i allfall pådette hotellet (i den eldste delen). Beliggenhet og SPA var topp, mens rommet var "greit nok" . Ikke spesielt koselig rom, men rent og ganske stort. OK, buffet, men man blir jo litt lei av buffetrestaurant etterhvert. Da var det greit med flere andre restauranter inne på hotellområdet hvis man ikke gadd "gå ut".

Første gang jeg var der bodde jeg på et hotell som liknet dette (Bayview) , bare at det jeg bodde på lå litt lenger inn i St. Julians så vi hadde ikke havutsikten. (Klarer ikke finne igjen "mitt" hotell ettersom det er ganske mange år siden jeg var der...) Det jeg hovedsaklig husker av det hotellet er at det var stille og kaldt!! :ler: Vi var der på våren (april) og det var visst en lokal kuldebølge da. Turiststrømmen hadde heller ikke tatt til for fullt så det var bare et fåtall gjester på hotellet den uka. (Litt spooky, egentlig.)

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal til Malta om noen uker. Skal bo i St. Julians. Noen som vet hvor langt det er til Mdina.. best å ta buss eller er det gå avstand?

Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden, men hvis man ønsker å bo på Gozo, hvordan kommer man seg enklest dit? Gozoreiser eksisterer vel ikke lenger forresten?

Skrevet

Mener ikke å kuppe tråden, men hvis man ønsker å bo på Gozo, hvordan kommer man seg enklest dit? Gozoreiser eksisterer vel ikke lenger forresten?

Vil tro det enkleste er å ta buss fra Valletta opp til ferjeleiet nord på Malta (Cirkewwa) , og så ta ferjen over. Ca. 20 minutters overfart og tror bussen tok en drøy time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...