Xtra_lilje Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Min mor, søster og jeg har en årlig jentetur, og i år er det ønske om å teste ut cruise i Middelhavet Er det noen som har noen anbefalinger? Søkt litt på nettet og sett at det er flere ulike ruter. Skip er også ganske viktig for oss, vi betaler heller litt mer for å reise på et flott skip, så gjerne konkrete forslag til skip også
Gjest Pittelillemeg Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Min mor, søster og jeg har en årlig jentetur, og i år er det ønske om å teste ut cruise i Middelhavet Er det noen som har noen anbefalinger? Søkt litt på nettet og sett at det er flere ulike ruter. Skip er også ganske viktig for oss, vi betaler heller litt mer for å reise på et flott skip, så gjerne konkrete forslag til skip også ADVARSEL! Svada-svar. Jeg har absolutt null erfaringer, men slenger meg på tråden da samboeren min har fryktelig lyst til å reise på cruise i Middelhavet. Vi vurderer å ta det som bryllupsreise
caroprins Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har vært på cruise i Middelhavet og skal igjen. Vi dro første gangen fra Barcelona en uke i vestlige Middelhav. Vi brukte Apollo reiseselskap som organiserte turen. Båten vi dro med den gang var voyager of the seas, et av royal caribien sine skip. Det eneste dumme med den turen var at den uken gikk alt for fort. Det var en uforglemmelig uke og et fantastisk skip. Hører at folk også er veldig fornøyde med norwegian cruise line sine skip så jeg hadde sjekket ut begge selskap og funnet den ruten som dere hadde mest lyst til å se. Vil råde dere til å spandere en balkonglugar da det om sommeren er varmt i Middelhavet og det er flott å sitte på egen balkong ,spesiellt under inn og utseiling.
viren Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Jaaaa, cruise i Middelhavet er fantastisk! Vi har vært to ganger, i 2009 1 ukes cruise med Voyager of the Seas (Royal caribbean), og i 2010 på bryllupreise 12 netters cruise med Ruby Princess (Princess Cruises). Jeg anbefaler cruise på det varmeste, men jeg ville kanskje ha reist med et annet rederi enn NCL (Norwegian Cruise Lines) og MSC. Jeg har ikke reist med noen av dem, men har feks hørt at maten generelt er mye bedre hos Royal Caribbean og Princess. Uansett hva dere velger dog, ville dere nok få en opplevelse for livet. På vårt første cruise reiste vi fra Barcelona til Napoli, Roma/Civitaveccia, Firenze (Livorno), Villefranche/Nice, også skulle båten legge til i Marseille også men det gikk ikke. Cruise #2: Barcelona, Monaco, Firenze/Livorno, Roma/Civitaveccia, Napoli, Mykonos, Istanbul, Kusadasi (Tyrkia), Athen, Venezia. Vi valgte å ha balkonglugarer begge gangene, og syntes det var deilig, men det er neppe noe must: det er ikke langt for å komme seg til nærmeste dekk, så hvis prisforskjellen bestemmer om man skal reise eller ikke, hadde jeg definitivt valgt en rimeligere lugar for å få reise. Cruise i Middelhavet er veldig intensivt, sammenliknet med feks cruise i Caribbean. Europa er proppfullt av kultur, og opplevelsene står i kø. Man kan booke guidede turer gjennom rederiet, man kan booke guide privat, eller reise på egenhånd. Jeg anbefaler når man booker turer at man tenker igjennom at Middelhavet er veldig varmt på sommeren, det blir fort 40-45 grader. Man vil gjerne være på ferie, og å booke 8-9 timers utflukter hver dag vil fort bli veldig slitsomt, så mitt tips er å variere mellom korte og lange, og eventuelt gjøre noen av havnene "på egen hånd". En høyst subjektiv sammenlikning av skipene/rederiene: Hos RCCL hadde vi en liten sofa på lugaren, det manglet hos Ruby Princess. Royal caribbean hadde noe høyere kvalitet på forestillingene om kveldene, og er generelt gode på events, dansekurs etc. Skipet er lett å finne frem i, og vi likte "Promenaden" i midten av skipet. Vi syntes maten var veldig god på begge skipene, Princess ligger et lite hakk over Royal Caribbean. Ruby Princess hadde færre events, og en roligere stemning. Hos Princess kan du ta med deg vin ombord som du har kjøpt i land, det er strengt forbudt hos RCCL. Dette satte vi stor pris på, og kjøpte med oss en flaske lokal vin i stort sett hver en havn. Movies under the stars: ute på dekk ble det gjort om til utendørskino på kveldene, magisk (dette gjorde vi flere ganger). Man kunne hente seg nypoppet pocorn, hamburgere, pommes frites, pølser eller pizza, og under filmen kom de rundt med de nydeligste varme sjokoladekjeks jeg har smakt, og melk. Når vi kom ombord etter en lang, varm dag, stod de klare med kalde vaskekluter som man kunne kjøle seg ned med. Jeg ville reist med begge skip og rederier igjen
Xtra_lilje Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2011 Supert, det høres jo helt fantastisk ut! Når båten ligger i havn, kan man komme og gå som man vil på båten? Og når det står alle måltider inkludert, er det buffet? Får man et fast bord man skal sitte på?
Xtra_lilje Skrevet 18. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. januar 2011 Har sjekket litt cruise nå, og det som ser ut for å passe oss best; både tidsmessig og prismessig, er et cruise som går fra Mallorca. Denne båten heter Grandeur of the seas - er det noen som vet noe om denne?
viren Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Når båten ligger i land kommer og går du som det passer deg, ja Mat: Du kan velge mellom å spise i buffetrestauranten eller "dining room". Sistenevnte vil du som regel kunne velge om du vil ha fast plass ved samme bord cruiset igjennom (og om du vil dele bord med andre reisende), eller om man vil ha "fri bordsetting", spise når man vil. I tillegg finnes det andre alternativer , som feks døgnåpen cafe på det fleste skip, room service - og andre restauranter (på noen av dem må man betale en "cover charge" per person). Grandeur of the Seas: dette er en av de minste båtene til Royal Caribbean. Å reise med små båter har både fordeler og ulemper: tilbudet til aktiviteter er mindre, de har ofte færre restauranter osv enn de større båtene. Fordelen er at at båten nok er enda lettere å finne frem i (men dette er vanligvis ikke noe problem), samt at stemningen blir mer intim og muligens også roligere.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Å, dette høres jo helt fantastisk ut! Jeg vil også!!! Men jeg lurer på en ting: Var på charterferie nylig for første gang, og ble litt sjokkert over oppførselen til folk. Det var noen solstoler ved bassenget (ikke nok til alle), disse ble kapret ved at folk la igjen hånddukene sine der tidlig om morgenen da stolene ble satt ut, så gikk de inn og sov videre, eller dro på shopping. Slik fikk de reservert stoler for hele dagen, selv om de bare brukte bassenget i ny og ne. Mens vi som reiste med barn og bassenget var høydepunktet, og var litt mindre skrupelløse, stort sett ikke fikk solstoler. En gang løftet vi av noen håndduker som hadde okkupert to stoler en hel formiddag og hengte dem på en gren ved siden av, men det føltes litt ubehagelig, og var et irritasjonsmoment på turen. Vet ikke om dette er vanlig, men dette var som sagt første gang vi var på en slik tur. Er det mye slikt på cruise også? At folk legger igjen vesker/håndduker på de beste bordene/solstolene og reserverer dem selv om de ikke bruker dem akkurat da? At det blir kamp om plassene, så man må bruke spisse albuer?
Norbertine Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Vi har også være på denne turen med Voyager of the seas fra Barcelona, og var absolutt kjempefornøyd. Har veldig lyst til å dra på cruise igjen. Hvilket selskap du velger tror jeg ikke har så stor betydning, har hørt at det er bra uansett. Om du velger en av de store (RCCL, NCL eller MSC) er du vel ganske trygg på at det blir en bra opplevelse uansett. Vi var i hvert fall veldig fornøyde med RCCL, eneste jeg kan utsette på det er kanskje det med at man ikke fikk ta vin ombord, og vinutvalget var veldig amerikansk. Når det gjelder hvilken båt ville jeg absolutt valgt en av de største og nyeste. Det står mye om hver båt på hjemmesidene til rederiene. Jeg mener det var oppslag om at det ikke var lov til å reservere stoler, så kan ikke huske at det var noe stort problem, men kamp om plassene rundt bassenget blir det uansett, så det er lurt å være tidlig ute. Men når man er i populære havner så blir det vel ganske tomt på båten, og da kan man jo benytte sjansen. For oss var det viktigst å komme i land, og ønsker man seg en ren bade/sole seg-ferie er vel vanlig charter uansett et bedre valg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå