Gå til innhold

Sjikane fra styrelder i borettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

I borettslaget vårt har vi store problemer med en styreleder som mildt sagt oppfører seg som en arrogant og nedlatende drittsekk. Han ble valgt inn for 2 år i utganspunktet, og der og da var det ingen aktuelle motkandidater. Han stilte også frivillig opp til verv som styrelder og blir lønnet med kr 100 000 i året for jobben. Borettslaget vårt er middels stort med 264 andelseiere.

Det er godt mulig han gjør en god jobb i styret og med å forvalte borettslagets verdier/eiendom, men i kommunikasjon utad med beboerene får han strykkarakter. Jeg har hørt veldig mange historier om han fra folk i gangen, og ikke minst opplevd det selv på generalfosamling og via telefon og mail.

Det er totalt 66 leiligheter og to heiser i hver blokk. Det var mye heisstopp etc med de gamle heisene, så det ble vedtatt at heisene skulle byttes helt ut med nye heiser. Dette arbeidet tok veldig lang tid, og vi hadde en periode på over 3 måneder der kun en heis var i drift. Nå som begge heisene er ferdigstilt, så er det fremdeles mye tull med at heisen stopper både med og uten folk inni heisen, den kommer ikke når du trykker på knappen eller at den bare står.

Jeg ringte styreleder forrige mandag fordi den ene heisen hadde stått i flere dager, og da fikk jeg beskjed om at det skulle meldes inn ved at jeg trykka på alarmknappen. Dette hørtes helt absurd ut siden det ikke var folk i heisen, og jeg spurte opp igjen flere ganger, og jeg fikk beskjed på en måte der jeg følte meg helt idiot at det var det jeg skulle gjøre. Selvfølgelig ble det avvist fra alarmsentralen. Ny telefon til styrelder. Han ble forbannet og fortalte at det skulle meldes inn til heisleverandøren, og at dette var noe enhver andelseier kunne gjøre - det trengte ikke å gå gjennom styret, noe jeg syntes var veldig rart.

I går sto heisen på nytt, og jeg ringte heisleverandøren. Der fikk jeg selvfølgelig beskjed om at det kun er styreleder som kan rekvirere heisreparatør. Sendte derfor følgende mail til styreleder.

"Hei,

Nå som endelig heisene er ferdige, lenge etter antatt tid for ferdigstillelse, opplever vi titt og ofte at heisene ikke går likevel.Eksempelvis så sto en heis i fem dager forrige uke... Nå står den andre heisen.

Jeg ringte styret i forrige uke og da fikk jeg beskjed om at når heisen sto selv om det ikke var folk i den så skulle man trykke på alarmknappen. Da jeg fikk kontakt med vekterene, så fikk jeg beskjed om at det kun gjaldt når det er folk som står fast inni heisen. I etterkant har det kommet opp ny merking i heisene, og jeg har skjønt det slik at man skal ringe leverandøren for å melde om driftstans.

Det har jeg akkurat gjort, og der fikk jeg beskjed om at det er KUN styret som har myndighet til å rekvirere servicefolk, så da antar jeg at denne heisen også blir stående til en god stund over helga.

Nå har vi vært tålmodige lenge nok syns jeg. Først de gamle heisene, så tok det omtrent dobbelt så lang tid i forhold til planlagt tid med å montere de nye heisene. Når disse tilslutt er "driftssatt"oppleves de fortsatt som like ustabile som de gamle heisene. Husleien i borettslaget er skyhøy, så da forventer jeg også at nye installasjoner fungerer knirkefritt, og at styret tar nødvendig dialog med leverandører/entreprenører uten ugrunnet opphold.

Jeg foreslår at styret henger opp et skriv om hvem som skal kontaktes når heisene ikke går og om det er noe forskjell i forhold til dag- kveldstid, hverdag og helg.

Om det er slik som jeg har forstått at hver enkelt av oss kan ringe inn og melde feil, så bør også leverandøren eller hvem det måtte gjelde også informeres om dette.

Per i dag blir man kasteball mellom styret og leverandøren/vektere, og dette i tillegg til mangel på informasjon oppleves som lite tilfredstillende og særdeles frustrerende.

Tilbakemelding imøteses.

Med hilsen

Fullt navn

Gateadresse

Her er svaret jeg fikk:

"I forrige uke hadde vi en heisstans med folk inne i kupeen. Vekteren som ble tilkalt slapp folkene ut, og dessverre så glemte han å resette heisen eller ringe leverandøren, slik at heisen sto urimelig lenge.

Dette er beklagelig, men dette kan også skje senere. Det at du opplevde heisstans i går, vet jeg ikke hva kommer av, men etter og selv å ha prøvekjørt heisene lørdag kveld, så virket de begge.

Som siste del av prosjektet skal heisdørene males på begge sider. Dette vil medføre at heisen det males på vil bli stengt i perioder. Pass på at dere ikke kommer borti malingen med klær e.l. Styret tar ikke ansvar for dette.

Prosedyre ved heisstans:

Stans med personer inne i heisen: bruk alarmknappen i heisen og vent på hjelp.

Heisstans med ukjent grunn: Meldes til styrets telefon mellom klokken 08.00-20.00 mandag-fredag eller e-mail til: [email protected]

Styret ringer da til leverandøren etter vurdering om hvor viktig reparasjonen er (dag, kveld, helg). Dette for å spare kostnader, slik at felleskostnadene ikke blir enda høyere.

Heismontører er veldig dyre.

Slik har det vært en god stund nå, og det virker for styret at de fleste i borettslaget har fått dette med seg.

Det at du føler deg som en kasteball er da for oss ikke så lett å forstå.

Det at du er utålmodig må ikke hindre at nåværende eller kommende styrer beslutter viktige vedlikeholdsarbeider i fremtiden. Det vil i alle prosjekter bli noen forsinkelser, og dette beklager vi.

Styret er av den oppfatning at majoriteten av beboerne er fornøyde med de nye heisene. All moderne teknologi har svakheter, og ingenting virker helt knirkefritt. Det er styret og leverandøren sitt mål at heisene er i drift hele tiden, men feil kan forekomme. Styret har den nødvendige dialogen med leverandøren.

Mangel på informasjon: Styret føler at mengden på informasjon kunne ha vært bedre, men dere har ikke gått glipp av noe vesentlig. Av 264 andelseiere så kommer det inn 5-6 klager på mangelfull informasjon.

Det vi derimot opplever ofte, er at den informasjonen som er gitt og finnes, IKKE blir lest og forstått, jvf. Husbråk, vasketider, søke styret om dyrehold, pakke inn søppel osv.osv..

Det at dere synes at styret er lite synlige, kan virke litt rett, men vi står ikke ute på gata og jobber. Vi holder på med viktige saker for sameiet, bl.a. vedlikehold og prosjektering av nye heiser, våtroms rehabilitering osv.

I tillegg går det med en del tid til å besvare henvendelser om alt og allting. Alle i styret har fulltids jobb ved siden av, og vi ber om forståelse for dette.

Dersom du ikke er fornøyd med hvordan borettslaget drives, foreslår jeg at du melder deg som interessert i et styreverv, slik at du kan påvirke prosessene innenifra.

Det er også mulig å stille forslag til generalforsamlingen, for på den måten å kunne foreta endringer."

Ny mail fra meg:

"Takk for rask tilbakemelding.

Jeg pratet med deg (eller et annet mannlig styremedlem) på telefon mandag ettermiddag, og da fikk jeg ettertrykkelig beskjed om at heisstans ikke skulle meldes inn til styret, det skulle gå via alarmsentralen eller leverandøren - og dette kunne enhver beboer ringe å melde inn uten å gå via styret. Det at rutinene "plutselig" er endret 6 dager etterpå gjør at det ikke er spesielt lett å følge med på hva man skal gjøre og ikke skal gjøre. Hvordan i all verden skal vi ha fått med oss at heisstopp skal meldes inn til styret når styret ikke er helt klare på dette ved forespørsel....?

Det at styret føler at vi ikke har gått glipp av noe vesentlig, er etter mitt syn helt irrelevant. Dere er valgt inn av oss, lønnes av oss og forvalter vår eiendom og våre verdier, og informasjonsmengden som vi får i løpet av et år er virkelig ikke tilfredsstillende. Dette ble tatt opp av flere på forrige generalforsamling. Per dags dato ligger det ute tre protokoller fra styremøter i 2010, garasjelista er ajour per november 2009 etc, så det er helt tydelig at styret ikke føler for å dele informasjon med andelseierene. I tillegg hadde det vært interessant å få løpende orientering om planlegging og gjennomføring av våtromsprosjektet."

Svar sendt i dag tidlig:

"På meg så virker det ikke at du får med deg noe som helst, du får ikke med deg hva du plikter som beboer i et boligsameie, jamfør søknad om husdyrhold, du får heller ikke med deg at det ikke skal bråkes fra leiligheten jamfør husordenstreglene. Du klager på at husleia er for dyr. Skulle alle andelseiere ringe til borettslagets leverandører hadde husleia vært enda høyere, og du hadde skreket desto høyere.

Hadde du sluttet med surmulinga di bare fordi styret satte opp skilter med at hunder ikke skulle drite ned blomsterbed og plener som du aldri gidder å være med på å stelle, og deretter skrive en helvetes masse klager på ubetydelig dritt, så kanskje vi hadde hatt tid til å informere dere om ting dere kunne bry dere om. Våtromsrehabiliteringen ble bestemt på ekstraordinær generalforsamling i 2007, og det ble der bestemt hva vi skulle gjøre, og når vi skulle gjøre dette. Hvis du faen ikke har fått dette med deg, så må du heller oppsøke en lege å få en diagnose for problemet ditt. Styret utfører generalforsamlingens vedtak i henhold til tidsplan.

Landets entrepenører står ikke å venter på deg eller borettslaget vårt. Vi er ca en mnd forsinket på grunn av at vi ville utnytte overskuddsvarme fra varmepumpene til oppvarming av badegulvene for på den måten å kunne spare beboerne for ekstra utgifter til strøm og derigjennom hindre sånne som deg å slenge dritt om husleia til noen som gidder å holde orden og ivareta verdiene som vi tross alt eier i sammen. Så,- hvis du synes at den lille betalingen vi får for å slite med sånne kjerringer som deg og tilsvarende er så lukrativ, så kan du gjerne for meg tilby deg stillingen som styreformann. Det ville gledet meg og mange andre å få slippe å ha noen som helst kontakt med deg og dine like. På forrige generalforsamling ble det vedtatt at det som blir skrevet på nettet skulle settes opp på oppslagstavla, dette er gjort. Styret plikter ikke å offentliggjøre styresaker, og vil mest sannsynlig slutte med dette. Hva garasjelista angår, hvis det for deg er veldig opphissende å se at du har rykket et skritt nærmere, ja så har du gjort det.

Når vi nå nærmer oss våtromsrehabiliteringen, vil du få all den informasjon du tidligere fikk etter generalforsamlingsvedtaket, samt all den informasjon som entrepenøren kommer med, og som hittil har vært ukjent for styret, og dette er nok informasjon som burde holde deg beskjeftiget en god stund, slik at vi slipper å kaste bort mer tid på å svare på sjikanøse mailer. Du skal ihverfall få min stemme under valget av ny,styreleder. Hvis du føler at flertallet støtter deg, så må jeg minne deg om at av 264 andelseiere så var det kun 43 stk. som møtte på generalforsamling. For meg så betyr det at flertallet er fornøyd,. Av de 43 som møtte, så var det vel ikke noe overveldende flertall at styret gjør en dårlig jobb. Hadde dette vært tilfellet, så hadde vi vel ikke blitt gjenvalgt??"

Jeg har forørvrig funnet mailen fra 2007 der vi meldte inn husdyrhold samme dagen som vi flyttet inn i leiligheten, jeg har deltatt på 2 av 3 dugnader og vi har aldri fått melding om bråk. Bråk kan nok ha forekommet i forbindelse med vorspiel et par ganger i året, og det er akseptabelt om noen har klaget på det, men det er rimelig rart at det ikke blir tatt opp videre med oss da.

Jeg syns den siste mailen er grov sjikanering fra styrelder der han sitter i et betalt styreverv.

Ord som faen og kjerring, og spesielt oppfordringen om å søke lege for å få diagnose hører ikke hjemme i en slik dialog.

Jeg har ikke lyst til å synke ned på hans nivå, så tror ikke jeg skal svare på mailen annet enn å videresende dokumentasjon på søknad om husdyrhold, men noe må jeg gjøre.

Vurderer å ringe nestleder eller å legge kopi av mailen (og det jeg har skrevet med fullt navn) i alle postkassene i borettslaget. Hva hadde dere gjort? Jeg skal i hvertfall ikke handle i affekt, så jeg avventer en stund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns styreleder har vært mer enn drøy i sitt svar til deg - og jeg hadde nok tatt det videre til nestleder (ikke til alle andre i borettslaget).

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns styreleder har vært mer enn drøy i sitt svar til deg - og jeg hadde nok tatt det videre til nestleder (ikke til alle andre i borettslaget).

Sier meg enig i dette - ikke sendt til alle, kun til nestleder. Skjer det ikke noe da kan du ev. vurdere å gå mer drastisk til verks, men det tror jeg du skal være veldig forsiktig med. Det virker som om du har en fornuftig tilnærming til det hele, synes jeg - det er lurt å vente litt.

Måtte nesten le litt av svarene du fikk fra ham. Først klager han over at det er en liten jobb i seg selv å svare på henvendelser - SÅ bruker han tydeligvis en masse tid og energi på å skjelle deg ut? makan.

• Liker 4
Skrevet

Herregud, det minner om styret i vårt borettslag. Der henges det stadig opp lapper med klager fra beboerne med henvisning til samtaler og hendelser.

Ta kontakt med nestleder. Kommer du ingen vei printer du ut et eksemplar av det du skrev her og leverer til alle andelseiere. Det går da virkelig ikke ann å svare slik vedkommende har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner jeg blir mer enn mildt provosert over at slikt avskum skal drive med styre og stell av andres verdier og eiendom. Hadde ikke vært en dårlig dag om skjebnen slo til og velsignet ham med et aldri så lite slag. Gå videre med saken, men på en nøktern, sakling måte - slik du har gjort til nå. Kjør på! Ikke synk ned på hans nivå. Så kan du heller banne og rive deg her mens det står på. Oi, det ble et ufrivillig, dårlig rim.

• Liker 3
Skrevet

Får du ikke gehør hos nestleder, så finnes det vel et styre i tillegg til de to (leder og nestleder) som bøær få en sjanse til å ta tak i det - og om du ikek når gjennom der så gå til boligbyggelaget. De kan bistå.

• Liker 1
Skrevet

gå videre til nestleder og se hva som skjer. Dette er så langt fra profesjonelt som du kan få det!

Skrevet

Du er ganske krass og sutrete i dine e-poster til styret. Om du prøver med en litt mer vennlig tone og uten at e-postene dine oser bitterhet kan det hende du får et bedre svar.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

All fremtidig kontakt med dette styret bør foregå skriftlig.

Og jeg er enig med de andre her (og deg) at dette var drøy kost av han.

Jeg oppfatter deg som saklig - dvs. du kaller ingen for navn, du etterlyser konkret, korrekt, og ikke minst - oppdatert informasjon. At du blir gjort til syndebukk for alle som har eller kan tenke seg å bryte regler er mildest talt oppsiktsvekkende. Et godt tegn på at han vet at han har svart i ørska og blitt fersket på det.

Men nei: ikke synk til hans nivå ved å "spre det gode budskap" til hele laget. Jeg ville først fått nestleder i tale. Deretter ville jeg eventuelt sendt over svaret til leder.

Hold oss gjerne oppdatert!

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.

Det er godt å høre at alle med unntak av den anonyme brukeren er enig at jeg har holdt mine mailer på et saklig nivå. Har foreløpig ikke foretatt meg noenting, og jeg ser nå når det verste sinnet har lagt seg at å distribuere mailen i alle postkasser blir drøyt, så det kommer jeg ikke til å gjøre.

Tror jeg tar kontakt med boligbyggelaget i morgen for å få eventuelle råd i første omgang. Det er jo helt tydelig at det ikke går an å stille et enkelt spørsmål om driften av borettslaget uten at man blir en byrde for styrelederen som har 100 000 i honorar.

Jeg skal holde dere oppdatert.

Skrevet

Du er ganske krass og sutrete i dine e-poster til styret. Om du prøver med en litt mer vennlig tone og uten at e-postene dine oser bitterhet kan det hende du får et bedre svar.

Det er vanskelig å forholde seg vennlig til en mann som har svart på alle forespørsler enten per telefon eller mail i en sint og sur tone.

Jeg er godt klar over at mailene mine er skrevet i en krass tone, men det er også fordi at jeg er møkklei av å forholde meg til dette mennesket.

Uansett så er det stor forskjell på å være krass og på å sjikanere folk.

I fjor høst ringte han på hos min noen-og-åtti år gamle nabokone en lørdagskveld klokka halv ti og kjeftet henne huden full fordi det sto et par støvler utenfor døra hennes. Han presenterte seg ikke hverken i form av navn eller styreverv, og da hun ville vite hvem han var fikk hun beskjed om at det hadde hun ikke noe med. Sønnen hennes (som eier støvlene) var vitne til hele episoden. Og det er bare et av mange eksempel på hvordan denne mannen holder på.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig er det vel på tide at denne styrelederen får avløsning?

Han får faktisk en sum for vervet sitt, og da må han tåle saklig etterspørsel etter konkrete og forståelige svar, spesielt når disse ikke er gitt på første forespørsel.

Men han sliter nok med alminnelig høflighet han her, så det er vel på tide å takke han for innsatsen.

Skrevet

Boligbyggelaget foreslår politianmeldelse, jeg syns det er litt drøyt, men det sier jo en hel del.

Forsøker å få tak i mailadresse til nestleder i løpet av dagen, så skal jeg videresende korrespondansen over til nestleder og spørre om dette representerer styret i sin helhet eller om det kun er styrelder som står inne for det. Så får vi se.

Et annet alternativ er å få inn en advokat som styreleder, men det må gå via valgkomite og generalforsamling.

Skrevet

Vel, det blir interessant å høre hva nestleder har å si. Håper for din, og resten av borettslagets skyld, at styrelederens tid er over. Hva enn slags private årsaker som ligger bak den oppførselen han har vist, så synes jeg ikke han har noe å gjøre i et slikt verv. Kanskje det til og med vil være godt for ham å slippe ansvaret, det virket jo ikke som han var særlig fornøyd med det.

Skrevet

Nestleder vil ikke oppgi sin epostadresse, da alt skal gå via styreleder...

Blir brev i posten til alle styremedlemmene med svarfrist, samt kopi til styreleder.

Skrevet

Nestleder vil ikke oppgi sin epostadresse, da alt skal gå via styreleder...

Blir brev i posten til alle styremedlemmene med svarfrist, samt kopi til styreleder.

Jøss :overrasket:

Var ikke det en litt spesiell holdning?

Uansett brev til alle styremedlemmer er en veldig grei måte å gjøre det på, syns jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper virkelig dette ender opp med at dere får ny styreleder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en fin løsning!

Holder du oss oppdatert? Merker denne saken provoserer meg nok til at jeg gjerne vil vite hvordan det går... Lykke til!

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Oppdatering: Sendte rekommandert brev til nestleder forrige uke, men han har fremdeles ikke hentet det på posten. Det sier vel også litt..

Om brevet kommer i retur, så er det vel bare å sende vanlig brev.

Gjest Blondie65
Skrevet

Oppdatering: Sendte rekommandert brev til nestleder forrige uke, men han har fremdeles ikke hentet det på posten. Det sier vel også litt..

Om brevet kommer i retur, så er det vel bare å sende vanlig brev.

Jeg hadde lagt kopi i postkassen hans jeg og gjort det klart at det var en kopi av det rekommanderte brevet.

Forøvrig er jeg svært treg med å hente pakker/sendinger selv fordi det kan være langt til hentestedet. Der jeg bodde før betød tur til postkontoret 30 minutters gange tur/retur. Så det må jo ikke være at han ikke gidder hente. Det kan være så enkelt som at lappen stadig glemmes eller at det ikke har passet slik enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...