AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Langt innlegg, men bruder fra fortid og bruder i snarlig femtid – gode råd? Trår jeg feil noe sted? Jeg er bare 27 år og har egentlig aldri planlagt noen fest av formell type før.. Mor og min familie på andre siden av landet, så jeg er litt ”nådegitt” til megselv. Jeg kunne nok tydd til svigermor her, men... jeg vil ikke. Hun er en fantastisk dame, men hun er skikkelig alfa-hunn. Jeg blir gjest i eget hus når hun er der, så jeg vil få til så mye som jeg kan selv, med hjelp av brudgom og forlovere. :-) Bryllupet skal være i august i år. Hittil er dette på plass: - Kirken er booket - Festsal er booket - Invitasjoner bestilt fra trykkeri (ankommer om noen uker) - Gjestelisten fastsatt - Bryllupsblogg opprettet (skal kun inneholde info om overnatting, taxi/buss/tog, ønskeliste, adresser for dagen osv) - Dato satt for ønsket svar fra folk (10. mai) - Antrekk til brudgom bestemt (3 piece med sjakett-jakke, vest og tørkle som skal matche meg) – men ikke kjøpt. - Antrekk til brudepikene – men ikke kjøpt. - Bordpynt bestemt - Bordkort bestilt i samme stil som invitasjoner. - Meny bestemt. - Bryllupskake bestilt (har en god konditori-venninne!) - Tekster/salmer valgt - Inngang/utgang til kirken valgt. Spørsmålet er egentlig, hva glemmer jeg, hvor går jeg galt, og har dere tips? Jeg har en to-do liste langt som et vondt år.. Men noen tanker om hva jeg skal gjøre og hvor jeg gjerne vil ha litt meninger på om det er for drøyt, eller virker ok... jeg har aldri vært i bryllup selv! Først litt om bryllupet. Vi har to enorme familier. Og eg stor omgangskrets. Gjestelisten havnet derfor i rasende fart til 130 pers. På tide å få panikk? Ja. Men jeg brettet opp ermene og tenkte at nå får østlandet ta seg sammen og gjøre seg klart til et skikkelig vestlandsbryllup. Jeg fikk leid et skikkelig fint grendahus, som har plass til alle, bord til alle og stoler til alle. Salen får vi leie for 650kr fordi forlover er medlemmet av lokalgrenda. Vi skal pynte selv og vaske selv. Kirken er den vi sokner til så det er gratis, tre par skal gifte seg i kirken den dagen og vi har snakket sammen og er enige om hvitt og rødt og roser til kirken og vi deler pynte-utgiften. Her snakker vi budsjett! Maten skal være koldbord, der bestiller vi catering til å passe omtrent 2/3 av de påmeldte gjestene, også skal vi lage endel mat selve. Jeg kan gjerne lage mat til koldtbord, men til så mange? Men å steike opp et fat kotteletter, kjøpe inn et halvkilo røykelaks og masse kjøttpålegg og lage eggerøre, cabaret og diverse.. det kan jeg gjøre. Og jeg har venninner som hjelper til med dette. Med dette budsjettet vil middagen ende på ca 18 000. Ikke ille for 130 pers til maten! Kaken koster meg 1400kr, vennepris. Fotograf skal vi ikke ha. Vi har en mendge dyktige hobbyfotografer i familien med rådyre og flotte kameraer og vi skal huke tak i 4-5 av dem og ha en times ”session” før vielsen, helst utendørs om været tillater, og deretter velge det beste bildet. Vi har jo litt photoshop-talent så det kan pyntes på om noe skjemmende er å se. Så det blir ”gratis”. Eller billig, hvertfall. Bil skal vi leie fra en lokal bruktbilselger som ”alltid” har et par flotte mercedeser inne for prøvekjøring. Bilselgeren skal til og med være sjåfør og kjøre oss til kirken og deretter fra kirken til festen for 1500,-. :-) Brudgom skal leie dress, jeg skal kjøpe kjole – da jeg ønsker en litt spesiell farge. Men jeg skal få holdt meg under 4000kr. Kjolene til de to brudepikene (småjenter) skal jeg betale for. Jeg har også tilbydt min forlover å få håret satt opp sponset av meg på dagen, siden jeg vil hun skal være med meg til sminkør og frisør på formiddagen. Kjolen står hun for selv. Svigerfar har (hurra!) sagt at han vil stå for alkoholen, men vi har likevel begynt å handle inn endel selv. Servitører og ansvarlig for baren er i boks, mamma og pappa skal ordne og bestille toastmaster og musikk for oss (hurra!) og hundreog-åttipølse gjester har meldt seg til kakebaking. (Dere som kjenner til det fagre vestland vet at kakebordene bugner både til bryllup, dåp og konfirmasjoner). Ting jeg lurer på er: Forlovergaver? Jeg skal ikke ha noe problem å finne på noe til min, men til hans? Han er skikkelig ungkar, liten guttete leilighet, er ikke noen vin-person... Hva slags fin ting skal man gi i forlovergave til et sånt mannebein da? Må forloverene får likt? Når får forloverene gaven sin? Morgengave.. hvilken morgen? Bryllupsdagen eller første dag som gift? Stemmer det at ingen skal vite hvor bryllupsnatten er? Hva betaler dere servitørene? Sånn ca pris i timen? Og sist men ikke minst: Hvordan POKKER får man disse brudgommene til å bry seg? Jeg har truet med skilsmisse femten ganger de siste to måneder. Han fridde til meg for snart seks år siden, vi har snakket om bryllup i 2011 i over to år, vi har snakket mye om hvordan vi vil ha det, ønsker osv. Mye av det planlagte er hans ønsker, noe er mitt, noe er diskutert oss frem til.. men mitt problem er at han sier august er lenge til, og jeg har hetta fordi jeg synes vi bør planlegge. Jeg er gæern nok til å synes vi kan kjøpe drinkparaplyer og begynne å kjøpe bordpynt NÅ, for å spre kostnadene av dette gildet. Jeg fillerister ham daglig for å hoste opp adresser til familien hans, og etter tre uker gav jeg opp og begynte å jakte dem ned selv på facebook.. Det hele kuliminerte litt i går kveld, da jeg har spurt om en ting han kan gjøre som er vrient for meg (snakke med noen i hans familie om en viktig detalj) og jeg begynte å spørre rett på nyåret. Torsdag smalt jeg til og sa at jeg MÅ kunne delegere, altså – jeg må slippe å mase. Han lovte dyrt og hellig å gjøre dette i løpet av helgen. I går kveld, når det var for seint for høflig folk å ringe noen, sa jeg til ham at enten så har han fiksa denne to minutters telefonsamtalen innen kommende fredag – eller så antar jeg at han er så lite interesert i dette bryllupet at jeg avlyser. Så kan vi fortsette som ugifte samboere. Hvor ligger jeg på bridezilla-skalaen etter DET utbruddet, tro? Ush. Stress! Skulle ønske jeg hadde råd til en proff planlegger.... Alle råd tas i mot med tips! Kritikk og all ting! Pøs på!
FruN Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Jeg er enig med deg om å spre utgiftene så dere slipper å sitte blakke i et par mnd etterpå.. Ellers.. morgengave gis dagen etter bryllupet, dvs første dag som gift. Det med bryllupsnatta har ikke jeg hørt om. Men om familiene dere kan finne på noe "morsomheter", kan det være greit Forlovergave er ikke nødvendig, men en hyggelig oppmerksomhet Og det kan like greit være et bilde av dere 4 sammen! Ellers er det brudgommens ansvar å evt finne på noe til sin forlover, men greit å ha noe til begge enn bare en. Til og med gubben her i huset synes du har grunn til å reagere som du gjør, så håper det gir deg litt trøst LYKKE TIL og håper ting ordner seg 1
Gjest Jay Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Jeg synes at du klarer deg veldig bra! Det eneste jeg tenker på er at jeg kanskje ville hatt proff fotograf. Vi satset nemlig på venner, men var ikke fornøyd med bildene til hun som hadde hovedansvaret.. Du trenger ikke kjøpe forlovergave, min manns forlover fikk ingenting, mens min fikk satt opp håret på bryllupsdagen, som jeg spanderte. Har dere tradisjon for at folk finner på sprell på bryllupssuiten? Ingen som gjorde noe på vårt rom, selv om de visste hvor det var. Ergo, jeg ville ikke stresset for å holde det hemmelig. Morgengave er til dagen etter bryllupsdagen. Tradisjonelt trenger ikke kvinnen å gi noe til mannen. Vi ga våre uprofesjonelle servitører 1000kr hver, da var de der fra kl 15.00 og de siste gikk i 24.00 tiden! Så lenge det trengtes). Dette var ungdommer. De eldre, våre foreldres bekjente, ble påspandert restaurantbesøk ved en senere anledning som takk for hjelpen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Synes du er kjempeflink som har fått ordnet så mye og holdt kostnadene såpass langt ned! Vi hadde mye likt som det dere planlegger, altså over 100 gjester, grendahus, vi hadde halvt om halvt med catering og hjemmelaget, og min mamma laget stooore kjeler med bacalao så det var noe varmt i tillegg til koldtbordet. Vi hadde engangskamera på bordene og et par slektninger med spesialoppdrag å ta MASSE bilder med fine kamera, og det fungerte kjempebra! Engangskameraene hadde ikke så god kvalitet, men det ble virkelig morsomme bilder som vi limte inn i et eget lite fotoalbum etterpå. Det du lurer på: Forlovergaver: (vi hadde samme gaver til forloverne våre som til hjelperne på andre områder, vennene våre som bidra med f.eks. musikk eller annet) En liten gavepose med div stæsj, som f.eks fint takkekort, bilder av dem fra festen (der de holdt tale, el l), konfekt, pluss en halvflaske absint (bryllupsreisen gikk til Tsjekkia). Morgengave = til morgenen etter bryllupet, ja. Vi ga de unge servitørene (folk vi kjenner, som stort sett skulle rydde inn koldtbordet, sette fram kakene og passe på at det var vann og vin på bordene) 500 kr hver, de var der fra 18 til 24, og henting og levering i taxi. Den som var sjef for servitørene fikk mer. Mannen min var (som de fleste) heller ikke interessert i planleggingen. Jeg syntes det var helt greit, da kunne jeg få utfolde meg fritt, og bare få noen godkjennelser av ham i ny og ne. Det fungerte fint for oss begge to. :-) 1
sofie777 Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Bare en liten ting: husk å få sjenkebevilling om de ikke har det permanent på lokalet. Ellers finnes det mengder av sider for bryllupsplanlegging (både norske og amerikanske) med nedtellingslister osv osv. Bare å google. (Hilsen en som ikke har funnet mannen i sitt liv, men har planlagt i 24 år... (er 34)) 1
Postkasse Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Forlovergave: Ikke nødvendig, men om du vil gi; Min manns forlover matcher beskrivelsen din, og han ga vi en pakke med masse fancy Polet-øl, pent innpakka. Han er riktignok interessert i øl, så det er jo ikke sikkert det passer alle, men han ble i hvert fall glad. Bryllupsnatten: Tja, det er vel bare om dere har venner som er troende til å finne på noe tull Vi brydde oss ikke noe med det, men jeg vet mine foreldre sjekka inn på hotellet med falske navn - med grunn, for etter det kom de hjem til et juletre i do. Ellers synes jeg egentlig du har ganske så god oversikt, jeg! Vet ikke om det er noen trøst, eller stikk motsatt, men min brudgom var akkurat som din, men skjerpa seg noen uker før bryllupet. De siste ukene var han til gjengjeld fantastisk - men klart det ville vært bedre om han var fantastisk hele veien ;D
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #7 Skrevet 18. januar 2011 Hei, TS her. Da har jeg bestilt litt bordpynt, toppynt til kaka og masse engangskameraer. Og jeg har fått et nytt problem.... grendahuset har fint hvitt servise.. til kaffe, kaketallerker og sånne ting. Men "middagstallerkene" er litt små.. og de har ikke vinglass! Panikk! Der er kniver og gafler til alle. Hva gjør man da? Går den an å leie eller noe sånt eller må jeg på tidenes mest unødige Ikeatur? Noen rimelige og smarte tip? Vil gjerne at alle skal ha rødvinsglass og hvitvin/champagneglass. Så 2stk vinglass, og helst litt større tallerkner...
ashera Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 Ja, det finnes firmaer som leier ut slikt, men spørsmålet er hvor sentralt grendehuset ligger til. Kanskje blir det like mye mikkmakk å hente og levere tilbake som å kjøpe på IKEA. Kjøper du Svalka glass på IKEA (45 for sekspakning) blir det 2200 kroner for glass til alle. Leiepriser ligger nok litegrann under dette hvis man sammenligner med f.eks. Den flyvende tallerken i Oslo., som tar 5 kroner pr. glass. Du kan jo sjekke med grendehuset om du kan slippe å betale leie om du donerer glassene dit etterpå. Det er jo sikkert andre som leier der som er interesserte i slike glass. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2011 #9 Skrevet 21. januar 2011 Kjenner til det med uengasjert brudgom ja. Han har sagt det er lenge til helt siden vi forlovet oss for 10 mnd siden, og nå er det bare 4 uker igjen og han har fortsatt god tid. Er kjempefrustrende men håper at han får gjort de tingene jeg har delegert til han nå straks.. Forlovergaver tror jeg ikke at vi skal gi, vi har hatt en forlovermiddag med vinsmaking og god mat tidligere. Men kommer til å gi dem et par bilder fra fotografen da. Og kanskje noe bordpynt, blomster? Servitører ville jeg betalt 1000 kr per pers tenker jeg. Er jo en lang dag og slitsomt selv om de er bekjente. (eller ca 200 kr timen). Morgengaven er første dag som nygift! :D
Rampolina Skrevet 25. januar 2011 #10 Skrevet 25. januar 2011 Bare en liten ting: husk å få sjenkebevilling om de ikke har det permanent på lokalet. Ellers finnes det mengder av sider for bryllupsplanlegging (både norske og amerikanske) med nedtellingslister osv osv. Bare å google. (Hilsen en som ikke har funnet mannen i sitt liv, men har planlagt i 24 år... (er 34)) Trenger ikke dette når det er lukket selskap. Se lov om sjenkebevilning.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #11 Skrevet 27. januar 2011 Hei, TS her. Da har jeg bestilt litt bordpynt, toppynt til kaka og masse engangskameraer. Og jeg har fått et nytt problem.... grendahuset har fint hvitt servise.. til kaffe, kaketallerker og sånne ting. Men "middagstallerkene" er litt små.. og de har ikke vinglass! Panikk! Der er kniver og gafler til alle. Hva gjør man da? Går den an å leie eller noe sånt eller må jeg på tidenes mest unødige Ikeatur? Noen rimelige og smarte tip? Vil gjerne at alle skal ha rødvinsglass og hvitvin/champagneglass. Så 2stk vinglass, og helst litt større tallerkner... Støtter meg til at du kanskje kan bytte mot leie på grendahuset. Men det kan faktisk også være kjekt å ta vare på en del hvis du tenker på å ha dåp/konfirmasjon hjemme eller på lignende sted. Da vil det nok lønne seg i lengden å kjøpe.
herpassion Skrevet 27. januar 2011 #12 Skrevet 27. januar 2011 hvordan bli ankomsten? Jeg mener, som regel etter kirken det er DA man pleier å gå å ta bilder, men gjestene ankommer stedet til appretiff og evt litt frukt eller småsaker. De sosialiseres til dere kommer, og tar dere imot.. Ang glass osv, vet store tallerkner kan deer få leid av som regel et hvilket som helst hotell eller restaurant, det er bare å spørre rundt.
Hariette Skrevet 27. januar 2011 #13 Skrevet 27. januar 2011 Det ser bra ut. Du er godt i gang. Det eneste jeg savnet var musikkunderholdning? (hvis jeg ikke så feil) Har du tenkt på det? Skal dere ha noen til å spille/synge under vielsen og/eller på festen? Det tror jeg ville satt prikken over i'en
Hariette Skrevet 27. januar 2011 #14 Skrevet 27. januar 2011 Det ser bra ut. Du er godt i gang. Det eneste jeg savnet var musikkunderholdning? (hvis jeg ikke så feil) Har du tenkt på det? Skal dere ha noen til å spille/synge under vielsen og/eller på festen? Det tror jeg ville satt prikken over i'en
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå