AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Søsteren min har lurt en del på dette hun har ei venninne som er alvorlig allergisk mot hund. Typen kommer det en hund i nærheten av henne skal hun ta sprøyte og ringe sykebil og be de hente henne med en gang. Så må hun være på sykehuset lenge. Søsteren har lyst til å leie ut men hun vil kunne ha venninna på besøk. Er det unntak når det gjelder allergi? Er tåpelig og ha noe stående ledig når det er så mange pendlere som ikke får leid bolig i byen.. Er mange som har spurt om å få leie nå etter jul for å si det slik. Om søsteren min leier ut vil aldri venninnen kunne være der da det fester seg partikler fra hund. Det er et nybygg så hun kan være der nå og søsteren min har lite lyst til å ødelegge det da. Venninna ønsker og leie der senere.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Man kan nekte leietaker å ha kjæledyr dersom dette er til vesentlig ulempe for utleier, og det kan man jo si det er i dette tilfellet. Men litt OT: Så allergisk at dersom hun kommer i nærheten av en hund så må hun på sykehus lenge? Sikker på at den ikke er litt overdrevet? I såfall burde hun jo egentlig bo på sykehuset, for man kommer da i nærheten av hunder "hele tida", enten ved at man går forbi på gata eller at en hund har gått på gata like før en selv, eller at en man jobber med o.l. har hund og drar med seg partikler via klær. Om man er så allergisk som du fremstiller her så kan man faktisk ikke leve et normalt liv, og da kan man neppe leie ei privat leilighet heller. For selv om søsteren din kan nekte leietaker å ha hund, så kan hun ikke nekte leietaker å dra på besøk til noen med hund for så å komme hjem til seg selv med klærne fulle av hundehår som igjen vil kunne bli liggende igjen bak lister o.l. 2
inga:) Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Vet ikke, men fra en leiers synsvinkel så har jeg prøvd å finne ny leilighet siden april og ikke funnet n o e sted hvor det er lov til å ha dyr. Det står i boligannonsene: ikke husdyr!, så da går jeg utifra at det er lov til å nekte leietager dette. Men skriv det i leiekontrakten at det ikke er lov til å ta med dyr inn i leiligheten, så unngår dere noe tull...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Venninna ønsker og leie der senere. Hvor lenge er det til senere? Venninna unngår jo mange problemer om hun bare leier der med én gang. Ellers så kan jo søstera di leie ut midlertidig til en persom som også er allergisk, det er sikkert noen som er interessert i en ny leilighet som er fri for hunde/katteallergener.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #5 Skrevet 19. januar 2011 Nei. Eieren kan ikke nekte leietaker å ha dyr fordi dette står i husleieloven så de som leier kan ha dyr uansett hvor de leier selv om eieren har satt forbud mot dyr: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Nei. Eieren kan ikke nekte leietaker å ha dyr fordi dette står i husleieloven så de som leier kan ha dyr uansett hvor de leier selv om eieren har satt forbud mot dyr: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Gjelder dette for alle typer leieforhold? Mener å ha lest at det med at dyrehold er lov uansett hva utleier sier, gjelder kun i blokker e.l, altså ikke i f.eks. kjellerleiligheter. Hvis det er lov i studenhjem, vil jeg veldig gjerne vite det, da jeg kunne tenkt meg å ha dyr så fort som mulig!
Envy Skrevet 19. januar 2011 #7 Skrevet 19. januar 2011 (endret) For 2,5 år siden fikk jeg skriv fra sykehuset på at jeg måtte ha dyr (pga psykiske problemer). Da bodde jeg i leil hvor det ikke var lov med dyr i utgangspunktet, men når jeg hadde dette skrivet kunne de ikke nekte meg, så da hadde jeg katt i leiligheten. Synes dessuten også at venninnens allergi høres sterkt overdrevet ut. Dessuten synes jeg det høres litt spesielt ut at din søster skal styre sitt liv, og sitt hjem utifra en venninne. Venninnen kan hun da møte hjemme hos venninnen, eller ute på cafe, hvis det skulle bli slik at det kommer dyr inn i søsters bolig. Hadde det vært søsterens samboer hadde det selvfølgelig blitt et annet hensyn.. Endret 19. januar 2011 av Envy 2
Rosalie Skrevet 19. januar 2011 #8 Skrevet 19. januar 2011 man har mye sterkere styringsrett på husdyrhold i en utleieleilighet enn i f.eks. andels- eller borettslagsleilighet. Og dersom utleier bor i samme hus selv, kan man si nei til alt unntatt tjeneste- og førerhunder. For dyr innebærer økt slitasje på eiendom/forringelse av boligen, og utedyr vil nødvendigvis måtte bruke utleiers eiendom, noe utleier kan nekte. Utleier kan også forlange at dyr blir fjernet fra leilighet dersom det er til utleiers sjenanse, f.eks. med bjeffing, skraping, etc.
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #9 Skrevet 19. januar 2011 Nei. Eieren kan ikke nekte leietaker å ha dyr fordi dette står i husleieloven så de som leier kan ha dyr uansett hvor de leier selv om eieren har satt forbud mot dyr: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Du motsier deg selv litt her. For det første står det i lovteksten at leietager kan ha dy dersom gode grunner taler for det. å ha lyst på en hund holder neppe her, men hvis man som i Envys tilfelle har en anbefalning pga psykisk helse, er nok det klart en god grunn. Tjenestehunder er en annen. For det andre står det at det kan tillates så lenge dyreholdet ikke er til ulempe for utleier eller andre brukere av eiendommen. Hvis utleier eller en nabo man bor tett med er livredde for hund eller hyperallergiske, vil det etter hva jeg har sett være god nok grunn til å nekte dyrehold. Jeg vil også tro at adferdsproblemer hos dyret vil kunne gå inn under "ulempe", f.eks. konstant bjeffing, skraping og ødelegging av leilighet og ev. innbo som også leies etc. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #10 Skrevet 19. januar 2011 Såkalt inntekatt, dvs katt som kun holdes inne kan ikke nektes i en utleieleilighet. En katt som kun holdes inne er ikke til sjenanse for andre, og før utleier får igjen depositum må man jo gå gjennom leiligheten og påser at det er gjort tilstrekkelig vask og at slitasjen ikke er unormal. Og husk på at ikke dyreeiere nødvendigvis er de verste leieboerne. Det er utrolig hva leietakere klarer å gjøre av skade uten å ha hjelp av et dyr, så man er aldri trygg for ikke å få slitasje på leiligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Såkalt inntekatt, dvs katt som kun holdes inne kan ikke nektes i en utleieleilighet. En katt som kun holdes inne er ikke til sjenanse for andre, og før utleier får igjen depositum må man jo gå gjennom leiligheten og påser at det er gjort tilstrekkelig vask og at slitasjen ikke er unormal. Allergener kan sitte igjen i vegger og slikt en god stund etterpå, visstnok opptil ettår, og er bortimot umulig å vaske helt vekk. Er det ekstremt allergiske personer som skal flytte inn etter katteeierne, så kan det faktisk gi allergiske utslag hos dem. Når det er sagt, så er det å være så allergisk er ekstremt uvanlig - så jeg synes faktisk ikke det er en god grunn til å nekte leietager å ha dyr. I enkelte bygningstyper kan det også være et problem med allergener som kommer inn til naboer som kan være allergiske. Er det naboer som allerede bor der som er allergiske kan det jo bli problematisk, men her finnes det en god del ting man kan gjøre for å minimere allergen"flyten" (børste katten utendørs, kattebad med jevne mellomrom, luftrenser, allergivennlig katterase etc.). Det skal dermed være snakk om ekstremt dårlige bygninger kombinert med ekstremt allergiske naboer før det kan nektes. Det som stopper endel utleiere er vel heller at de er redd for kloremerker o.l.?
Rosalie Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Katteallergener er det verste som finnes omtrent, og kan bli sittende i veggene i opptil tre -3- år etter utflytting. Selv er jeg så allergisk at jeg kjenner i løpet av få minutter om det normalt er katt i hus eller har vært katt der over lengre tid i løpet av det siste året, og jeg er ikke ekstremallergiker. Når det sies, så kan man bli kvitt dyreallergener ved spesialvask, så det kan være mulig å tillate dyrehold med kriteriet at leietaker betaler for spesialvask ved utflytting. Selv hadde jeg aldri tillatt hverken kattehold eller marsvinshold i min utleieleilighet, nettopp pga. allergener, men jeg vil heller leie ut til hundeeiere enn enslige med barn. For enslige med barn blir du ikke kvitt selv om du trenger leiligheten selv. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Allergener kan sitte igjen i vegger og slikt en god stund etterpå, visstnok opptil ettår, og er bortimot umulig å vaske helt vekk. Er det ekstremt allergiske personer som skal flytte inn etter katteeierne, så kan det faktisk gi allergiske utslag hos dem. Når det er sagt, så er det å være så allergisk er ekstremt uvanlig - så jeg synes faktisk ikke det er en god grunn til å nekte leietager å ha dyr. I enkelte bygningstyper kan det også være et problem med allergener som kommer inn til naboer som kan være allergiske. Er det naboer som allerede bor der som er allergiske kan det jo bli problematisk, men her finnes det en god del ting man kan gjøre for å minimere allergen"flyten" (børste katten utendørs, kattebad med jevne mellomrom, luftrenser, allergivennlig katterase etc.). Det skal dermed være snakk om ekstremt dårlige bygninger kombinert med ekstremt allergiske naboer før det kan nektes. Det som stopper endel utleiere er vel heller at de er redd for kloremerker o.l.? Hvor mange er det egentlig som er så ekstremt allergiske? Og bør ikke de heller bo i en boble? Hvis noen er så allergiske vil de ha problemer med å bevege seg ute også. Jeg har katt og mine klær er alltid fulle av kattehår osv. Og hvordan kan en som er så allergisk kjøpe en leilighet, det er svært få som opplyser på visning at de har hatt en katt i leiligheten ved boligsalg. De må velge arbeidsplass med omhu, tenk hvis det har vært et dyr der osv... 2
Nynaeve Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 Jeg vil nå si at det er vesentlig ulempe for utleier, når man ikke kan invitere gode venner på besøk. Det skader ikke å presisere det i kontrakten, og være veldig tydelig på dette med en evt leietager. Det må da være mange som ikke vil ha/eier dyr ? Pendlere vil sjelden ha dyr med seg på bosted nr 2. Dessuten er de kanskje borte mye i helgene også.
Rosalie Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Hvor mange er det egentlig som er så ekstremt allergiske? Og bør ikke de heller bo i en boble? Hvis noen er så allergiske vil de ha problemer med å bevege seg ute også. Jeg har katt og mine klær er alltid fulle av kattehår osv. Og hvordan kan en som er så allergisk kjøpe en leilighet, det er svært få som opplyser på visning at de har hatt en katt i leiligheten ved boligsalg. De må velge arbeidsplass med omhu, tenk hvis det har vært et dyr der osv... Å være sammen med folk som har kattehår i klærne er ikke noe problem. På alle arbeidsplasser jeg har vært på er det totalforbud mot dyr. Og vi kjøpte leilighet av noen som hadde bodd der mer enn tre år, og som ikke hadde dyr. Jeg hadde jo merket på visningen om det hadde bodd katt der siste året.
Tonka Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Hvor mange er det egentlig som er så ekstremt allergiske? Og bør ikke de heller bo i en boble? Hvis noen er så allergiske vil de ha problemer med å bevege seg ute også. Jeg har katt og mine klær er alltid fulle av kattehår osv. Og hvordan kan en som er så allergisk kjøpe en leilighet, det er svært få som opplyser på visning at de har hatt en katt i leiligheten ved boligsalg. De må velge arbeidsplass med omhu, tenk hvis det har vært et dyr der osv... Det er flere enn du tror (tydeligvis) som er hyperallergiske, og nei, de burde ikke bo i en boble........... Ute i friluft er det ingenting allergenene kan feste seg i (og det er godt med trekk, kan du si), i motsetning til innendørs der det fester seg i vegger, møbler o.s.v. Og som Rosalie sier, en hyperallergiker vil jo merke allerede på visningen om det har vært dyr i leiligheten eller ikke, og utfra det vurdere om han/hun vil kjøpe/leie eller betale for en spesialvask. På de aller fleste arbeidsplasser, med unntak av dyrebutikker, kenneler o.s.v. er det jo ikke tillatt å ha med dyr. Er man allergisk mot marsvin og tar seg jobb i en dyrebutikk, ja, da er man jo tjukk i huet... 1
Envy Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 På de aller fleste arbeidsplasser, med unntak av dyrebutikker, kenneler o.s.v. er det jo ikke tillatt å ha med dyr. Er man allergisk mot marsvin og tar seg jobb i en dyrebutikk, ja, da er man jo tjukk i huet... F.eks et kjøpesenter er noe jeg vil betrakte som en relativt stor arbeidsplass, der er det ikke forbudt med dyr. Har hatt med meg både hund og katt inn på senter flere ganger, f.eks om jeg har skulle til dyrebutikken. Det hender jo at dyrene må "prøve ting" før man kjøper også. Og da har jeg gjerne måtte hatt med meg dyret gjennom store deler av senteret først. 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 Gjelder dette for alle typer leieforhold? Mener å ha lest at det med at dyrehold er lov uansett hva utleier sier, gjelder kun i blokker e.l, altså ikke i f.eks. kjellerleiligheter. Hvis det er lov i studenhjem, vil jeg veldig gjerne vite det, da jeg kunne tenkt meg å ha dyr så fort som mulig! Studentboliger er unntatt fra denne regelen, og har som regel fullstendig forbud mot dyr.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #19 Skrevet 19. januar 2011 ...nå gjør jo ikke det at det finnes andre steder hvor en allergiker kan bli utsatt for allergener det til en god grunn for å ha katt inne, da. 1
Nynaeve Skrevet 19. januar 2011 #20 Skrevet 19. januar 2011 F.eks et kjøpesenter er noe jeg vil betrakte som en relativt stor arbeidsplass, der er det ikke forbudt med dyr. Har hatt med meg både hund og katt inn på senter flere ganger, f.eks om jeg har skulle til dyrebutikken. Det hender jo at dyrene må "prøve ting" før man kjøper også. Og da har jeg gjerne måtte hatt med meg dyret gjennom store deler av senteret først. Alle shoppingsentere i min by har forbud mot dyr. Jeg trodde det var normalen. Og ja, der dyre-utstyrs-butikker. GODE GRUNNER står det i husleie loven. Utvidet fra tjenestehunder, siden det var en del som trengte dyr av sosiale grunner. Å ha LYST PÅ synes jeg ikke er god nok grunn til å bryte en avtale. Da finner man seg en plass å bo, der man kan ha dyr. Ja, det kan være litt mer vanskelig, men det er konsekvensen av valget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå