AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #41 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er ingen som sier man kan forvente at plassen er ledig eller at man blir sur hvis andre parkerer det. Men at andre faktisk tar hensyn og gidder å ta bryet med å spa frem en plass. Spar alle frem plasser blir det lettere for alle å parkere; både for gjester og fastboende. Leste du hovedinnlegget? Det vi diskuterer her er faktisk en dame som ble så sur for å ha mistet plassen sin at hun valgte å blokkere TS med bilen sin, for så å skjelle henne ut. Uten at jeg var til stede vil jeg driste meg til å påstå at det høres ut som en person som både "forventet at plassen er ledig" og "blir sur hvis andre parkerer der"... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 19. januar 2011 #42 Del Skrevet 19. januar 2011 Vi har nok alle litt forskjellige forestillinger om hvordan gateparkering pleier å være, og relaterer helst til det vi kjenner fra der vi bor. Hadde det vært slik at det var plass til alle langs veien uansett, ville jeg kanskje tenkt som deg, og muligens hadde det blitt sedvanen i nabolaget. Her jeg bor er det derimot rift om parkeringsplassene, og ingen kan regne med å finne en parkeringsplass i samme gate som de bor i. Da sier det seg selv at ser man en ledig parkeringsplass, så parkerer man der. Uavhengig av om den der måkt eller ikke. Hadde jeg hatt litt bedre råd, hadde jeg betalt de 300.000 kr det koster for privat parkering i kjelleren. Men når jeg ikke ser meg råd til det, ja da velger jeg samtidig å dele gateparkeringen med alle de andre som heller ikke betaler for parkering. Det fungerer sikkert fint på steder der det er nok av plasser til både beboere og besøkende, men de fleste stedene i byer er ikke slik. Hva da med han som var bortreist den helgen den snødde, og alle andre plasser er "tatt" når han kommer tilbake? Skal han måtte parkere et annet sted frem til våren? Jeg er veldig enig i disse innleggene, der vi bodde før var det heller ikke nok plasser til alle. Så det å prøve å kapre en fast plass var egentlig utrolig uhøflig. Og til deg som hele tiden snakker om at "hvis alle bare hadde giddet"; jeg kan love deg at vi måkte mye mye mer enn det vi ville gjort hvis det hadde vært faste plasser, og til tross for det syntes vi det var helt greit at det ikke var det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. januar 2011 #43 Del Skrevet 19. januar 2011 Nå tenker ikke jeg så mye på hva man har av rettigheter i forhold til om det er offentlig vei, jeg tenker mer på litt normal folkeskikk. Er det ok å ture i vei så lenge man har loven på sin side?? Jeg syns ikke det. Har andre gravd frem en p-plass så er det faktisk helt ok for meg å grave frem en plass der min bil sto. I gaten her er det hvertfall ikke noe problem, hver graver frem "sin" plass ( på offentlig vei, å huff å huff) og holder seg til den. ikke noe styr med kjepper og pinner for å merke den som sin, bare rett og slett hensyn til hverandre og en liten dose folkeskikk. Men jeg lurer på om vi snakker om ulike steder her? Jeg ser for meg at slike "faste" plasser kan være en skikk på mindre steder, og jeg kan da forstå at det kan oppfattes som litt frekt hvis det er en utbredt holdning i nabolaget at en hver graver ut sin egen plass, og noen da kommer og tar naboens måkte plass. Men i en større by blir dette helt umulig å gjennomføre, og det blir automatisk første mann til mølla om man vil det eller ikke. Da kan man velge å være snill og la måkte plasser stå ledige, men da vil man alltid tape. Da må man faktisk alltid måke, for det er ingen andre som tar dette hensynet i områder hvor det er en kamp om parkeringsplassene og man ikke kjenner naboene fordi man er så utrolig mange og fordi mange av de som parkerer ikke nødvendigvis bor der en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 19. januar 2011 Forfatter #44 Del Skrevet 19. januar 2011 for å oppklare, det er ikke snakk om oslo her, mer en medium størrelse by. ikke midt i sentrum men gåavstand til sentrum. som jeg også skrev etter førsteinnlegget, parkeringstullet i denne gata viser seg også å være kjent for politiet så de kjenner tydeligvis til problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå