Linnea Adriana Skrevet 18. januar 2011 #21 Del Skrevet 18. januar 2011 Ærlig talt, hvis jeg skal på besøk til en venn, skal jeg da la være å parkere på en ledig plass fordi noen har måkt den for hånd og dermed eier denne plassen for evig og alltid? Du kan da virkelig ikke mene at du får eiendomsrett over en p-plass fordi du har måkt den? Hva med folk som ikke er der så ofte, skal ikke de ha rett til å parkere de da? Hvis dette hadde skjedd meg, hadde jeg ringt trafikketaten og fått bilen tauet vekk. Å drive selvtekt med å sperre inne andres biler på den måten, det er frekt det! Helt enig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 18. januar 2011 #22 Del Skrevet 18. januar 2011 så hvis du hadde bodd et sted hvor det ikke var andre parkeringsplasser enn langsveien, og denne strekkningen om vinteren hadde store brøytekanter opp etter seg, og eneste mulighet da for å parkere er å grave seg ut en plass, da hadde du syntes det hadde vært helt ok at noen andre hadde tatt denne plassen mens du var på jobb,butikken,etc? Det tviler jeg sterkt på! Merk og at jeg skriver om vinteren! i snøfrie perioder er det helt klart førstemann til mølla. Men vintertid ville jeg personlig ikke vært så snøblind at jeg hadde tatt en oppmåket plass, fordi det var komfortabelt, og dermed latt personen som hadde måkt ut den plassen måtte måke ut en ny. Parkering mange steder er en utfordring, og den blir enda verre på vinterstid. Syns vi kan bli flinkere til å ta hensyn til andre, og ikke bare tenke på egne behov Jeg har bodd på et sånt sted og jeg syntes førstemann til mølla prinsippe var helt greit. Enkelter av naboen lenger oppe i veien synes jeg derimot var litt blåste fordi de hele tiden satte ut ting på plasse utenfor huset sitt for å "sperre" den for andre, naboen over meg irriterte seg nok like mye over dette som meg for han flyttet hele tiden tingene selv om han ikke skulle bruke plasse Det syntes jeg og var helt greit. Poenget er at det ikke er noe som heter faste plasser med mindre det er snakk om en oppmerket privat parkeringsplass. Man lar ikke en ledig plass stå bare fordi den er måkt, for alt man kan vite er de som måkte den bortreist for helgen.. Og skulle de komme hjem og finne den opptatt så klarer de nok å måke en ny Bortsett fra de 2-3 nevnte idiotene funket dette helt fint i vår gate. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #23 Del Skrevet 19. januar 2011 poenget mitt er at jeg hadde i det minste forsøkt å undersøke med de vi skulle til om hva som er akseptabelt på vinteren når det kommer til parkering. Grunnen til at vi har standardiserte skilter i gatene er for at vi skal slippe å forhøre oss med lokalbefolkningen hver gang vi skal sette fra oss bilen. Er det forbudt å parkere eller hvis plassene er reservert skal det være tydelig skiltet, hvis ikke er det fritt frem. Skaff deg en privat plass hvis du ikke ønsker å forholde deg til dette systemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #24 Del Skrevet 19. januar 2011 Nå er dette litt OT her - men syns dere som bor i slike nabolag ( snakker nå ikke om gjester ) at det er helt OK å ta en plass som andre har spadd frem fremfor å grave frem sin egen plass? I gaten jeg bodde før, spadde man frem sin egen plass og de fleste hadde respekt for dette. Etterhvert ble jo de fleste p-plassene måkt, og det var ikke noe problem lenger. Må si jeg hadde syntes det var temmelig surt å skulle spa frem nok en plass fordi naboen min ikke gadd å gjøre det selv. Men syns flertallet at det er helt på sin plass å ta den ledige plassen fordi man var førstemann til mølla, enda du vet at naboen kommer hjem fra jobb om en halvtimes tid og da må spa frem en ny plass? Synes faktisk ikke det er OK jeg, det er sånne ting som forsurer nabolaget. Men, å reagere slik som denne damen gjorde mot en som var gjest, er ikke på sin plass uansett. Velger å poste som anynom, siden de fleste ser ut for å mene at førstemann til mølla er helt greit, la andre gjøre jobben så slipper dere..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. januar 2011 #25 Del Skrevet 19. januar 2011 så hvis du hadde bodd et sted hvor det ikke var andre parkeringsplasser enn langsveien, og denne strekkningen om vinteren hadde store brøytekanter opp etter seg, og eneste mulighet da for å parkere er å grave seg ut en plass, da hadde du syntes det hadde vært helt ok at noen andre hadde tatt denne plassen mens du var på jobb,butikken,etc? Det tviler jeg sterkt på! Merk og at jeg skriver om vinteren! i snøfrie perioder er det helt klart førstemann til mølla. Men vintertid ville jeg personlig ikke vært så snøblind at jeg hadde tatt en oppmåket plass, fordi det var komfortabelt, og dermed latt personen som hadde måkt ut den plassen måtte måke ut en ny. Parkering mange steder er en utfordring, og den blir enda verre på vinterstid. Syns vi kan bli flinkere til å ta hensyn til andre, og ikke bare tenke på egne behov Slik har jeg bodd, og ja, naturligvis! Jeg var en av få som faktisk gaddå måke meg både inn og ut hver dag med store snøfall, og jeg forventet intet annet enn å måtte måke meg ny plass når jeg kom hjem fra jobb, trening eller butikken. Slik er det å ikke ha egen påarkeringsplass, men å måtte parkere langs offentlig vei. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 19. januar 2011 #26 Del Skrevet 19. januar 2011 Nå er dette litt OT her - men syns dere som bor i slike nabolag ( snakker nå ikke om gjester ) at det er helt OK å ta en plass som andre har spadd frem fremfor å grave frem sin egen plass? I gaten jeg bodde før, spadde man frem sin egen plass og de fleste hadde respekt for dette. Etterhvert ble jo de fleste p-plassene måkt, og det var ikke noe problem lenger. Må si jeg hadde syntes det var temmelig surt å skulle spa frem nok en plass fordi naboen min ikke gadd å gjøre det selv. Men syns flertallet at det er helt på sin plass å ta den ledige plassen fordi man var førstemann til mølla, enda du vet at naboen kommer hjem fra jobb om en halvtimes tid og da må spa frem en ny plass? Synes faktisk ikke det er OK jeg, det er sånne ting som forsurer nabolaget. Men, å reagere slik som denne damen gjorde mot en som var gjest, er ikke på sin plass uansett. Velger å poste som anynom, siden de fleste ser ut for å mene at førstemann til mølla er helt greit, la andre gjøre jobben så slipper dere..... Det spørsmålet er allerede stilt og besvart men bare for å svare deg og : Ja det er helt greit. Hvis man ikke har kjøpt/leid seg et sted som har egen parkeringsplass er det ingenting som heter faste plasser. Hvis man har et problem med det har man valgt seg feil leilighet/hus. Og det eneste som forsuret nabolaget vårt i dette tilfelle var de 2-3 idiotene som prøvde å blokkere plasser i veien ved å sette ting der. Og bare så det er sagt så spadde vi innemellom ut ny parkeringsplass hver gang vi hadde brukt bilen forrige vinter. Og vet du hva? Vi syntes fortsatt det var helt greit med førstemann til mølla 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #27 Del Skrevet 19. januar 2011 Hm. Og dette anses som greit uten unntak? Om man bor i område med pensjonister o.l som møysommelig spar ut sine p-plasser, så er fortsatt førstemann til mølla et fint prinsipp? Syns dette "har du ikke kjøpt hus et sted med faste p-plasser, får du finne deg et annet sted å bo, har du måkt så tar jeg plassen din" virker utrolig selvsentrert. JEG var først, her kommer JEG! Ganske glad jeg ikke er nabo med de fleste av dere som har svart her... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 19. januar 2011 #28 Del Skrevet 19. januar 2011 ring trafikketaten da vel... be de komme å gi henne bot for dobbelparkering! http://www.trafikketaten.oslo.kommune.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. januar 2011 #29 Del Skrevet 19. januar 2011 Hm. Og dette anses som greit uten unntak? Om man bor i område med pensjonister o.l som møysommelig spar ut sine p-plasser, så er fortsatt førstemann til mølla et fint prinsipp? Syns dette "har du ikke kjøpt hus et sted med faste p-plasser, får du finne deg et annet sted å bo, har du måkt så tar jeg plassen din" virker utrolig selvsentrert. JEG var først, her kommer JEG! Ganske glad jeg ikke er nabo med de fleste av dere som har svart her... Ja. Så lenge man ikke har betalt for parkeringsplass (og det vil være private plasser man kan leie i nærheten av alle steder hvor det er mange som må ty til gateparkering), så eier man ikke plassen, og førstemann til mølla er da alltid et fint prinsipp. Man tar heller ingen andres parkeringsplass. Man tar en ledig plass i gata. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 19. januar 2011 #30 Del Skrevet 19. januar 2011 Hm. Og dette anses som greit uten unntak? Om man bor i område med pensjonister o.l som møysommelig spar ut sine p-plasser, så er fortsatt førstemann til mølla et fint prinsipp? Syns dette "har du ikke kjøpt hus et sted med faste p-plasser, får du finne deg et annet sted å bo, har du måkt så tar jeg plassen din" virker utrolig selvsentrert. JEG var først, her kommer JEG! Ganske glad jeg ikke er nabo med de fleste av dere som har svart her... Vi har aldri tatt noen andres parkeringsplass, tvert i mot passer vi veldig godt på å ikke parkere på private plasser. Og ja vi var fryktelig selvsentrerte som ikke hadde noe i mot å møysommelig måke ørten ganger forrige vinter Og ja, hvis man ikke orker/vil/gidder å måtte måke plass til bilen hvis det er opptatt der du måkte i går så bør man bo et sted med faste plasser. Jeg hadde ingen forutsetning til å vite hvem som har måkt hvilke plasser bortsett fra de vi måkte selv så den "stakkers eldre" tankegangen hjelper heller ikke. For å ikke snakke om at den eneste av de eldre i gaten som var virkelig skral ikke hadde bil.. Resten hadde ikke noen fysiske problemer med å måke, tror faktisk de ville blitt litt snurte om jeg hadde antydet at de var for skrøpelige til å gjøre det Og de som prøvde å okupere plasser ved å sette ting der var forresten alle unge Ingen av de eldre følte behov for det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 19. januar 2011 #31 Del Skrevet 19. januar 2011 Her er det også parkering på offentlig vei, og man tar den plassen man finner. Er forberedt på å måtte grave seg både ut og inn hver dag, men sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Willie Skrevet 19. januar 2011 #32 Del Skrevet 19. januar 2011 Hm. Og dette anses som greit uten unntak? Om man bor i område med pensjonister o.l som møysommelig spar ut sine p-plasser, så er fortsatt førstemann til mølla et fint prinsipp? Syns dette "har du ikke kjøpt hus et sted med faste p-plasser, får du finne deg et annet sted å bo, har du måkt så tar jeg plassen din" virker utrolig selvsentrert. JEG var først, her kommer JEG! Ganske glad jeg ikke er nabo med de fleste av dere som har svart her... Men altså, er det snakk om offentlig vei så er det INGENS parkeringsplass, da hjelper det ikke om du er pensjonist eller om du måker. Altså er det ikke slik at man tar noens plass selv om den er måkt, for det er ingen som eier plassen. Plassen er like offentlig, måkt eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #33 Del Skrevet 19. januar 2011 Men altså, er det snakk om offentlig vei så er det INGENS parkeringsplass, da hjelper det ikke om du er pensjonist eller om du måker. Altså er det ikke slik at man tar noens plass selv om den er måkt, for det er ingen som eier plassen. Plassen er like offentlig, måkt eller ikke. Nå tenker ikke jeg så mye på hva man har av rettigheter i forhold til om det er offentlig vei, jeg tenker mer på litt normal folkeskikk. Er det ok å ture i vei så lenge man har loven på sin side?? Jeg syns ikke det. Har andre gravd frem en p-plass så er det faktisk helt ok for meg å grave frem en plass der min bil sto. I gaten her er det hvertfall ikke noe problem, hver graver frem "sin" plass ( på offentlig vei, å huff å huff) og holder seg til den. ikke noe styr med kjepper og pinner for å merke den som sin, bare rett og slett hensyn til hverandre og en liten dose folkeskikk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #34 Del Skrevet 19. januar 2011 så hvis du hadde bodd et sted hvor det ikke var andre parkeringsplasser enn langsveien, og denne strekkningen om vinteren hadde store brøytekanter opp etter seg, og eneste mulighet da for å parkere er å grave seg ut en plass, da hadde du syntes det hadde vært helt ok at noen andre hadde tatt denne plassen mens du var på jobb,butikken,etc? Det tviler jeg sterkt på! Jeg hadde håpet å få plassen ja, men faen ikke forventet det eller blitt sur hvis noen parkerte der! Du sier at du ikke vil at noen skal påarkere der mens du er på jobb. Mener du helt særiøst at en parkeringsplass skal stå tom i 8+ timer til du kommer hjem? Hvordan skal de som parkerer der vite når du slutter på jobb? Man parkerer der det er plass, fordi det er offentlig vei. Det finnes ikke noen uskrevne regler om at oppmåkte plasser er midlertidig private. Herregud... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 19. januar 2011 #35 Del Skrevet 19. januar 2011 Er ikke noe feil med folkeskikken om man parkerer på en ledig plass på offentlig vei, uansett hvem som har måkt den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 19. januar 2011 #36 Del Skrevet 19. januar 2011 Nå tenker ikke jeg så mye på hva man har av rettigheter i forhold til om det er offentlig vei, jeg tenker mer på litt normal folkeskikk. Er det ok å ture i vei så lenge man har loven på sin side?? Jeg syns ikke det. Har andre gravd frem en p-plass så er det faktisk helt ok for meg å grave frem en plass der min bil sto. I gaten her er det hvertfall ikke noe problem, hver graver frem "sin" plass ( på offentlig vei, å huff å huff) og holder seg til den. ikke noe styr med kjepper og pinner for å merke den som sin, bare rett og slett hensyn til hverandre og en liten dose folkeskikk. Vi har nok alle litt forskjellige forestillinger om hvordan gateparkering pleier å være, og relaterer helst til det vi kjenner fra der vi bor. Hadde det vært slik at det var plass til alle langs veien uansett, ville jeg kanskje tenkt som deg, og muligens hadde det blitt sedvanen i nabolaget. Her jeg bor er det derimot rift om parkeringsplassene, og ingen kan regne med å finne en parkeringsplass i samme gate som de bor i. Da sier det seg selv at ser man en ledig parkeringsplass, så parkerer man der. Uavhengig av om den der måkt eller ikke. Hadde jeg hatt litt bedre råd, hadde jeg betalt de 300.000 kr det koster for privat parkering i kjelleren. Men når jeg ikke ser meg råd til det, ja da velger jeg samtidig å dele gateparkeringen med alle de andre som heller ikke betaler for parkering. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #37 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg hadde håpet å få plassen ja, men faen ikke forventet det eller blitt sur hvis noen parkerte der! Du sier at du ikke vil at noen skal påarkere der mens du er på jobb. Mener du helt særiøst at en parkeringsplass skal stå tom i 8+ timer til du kommer hjem? Hvordan skal de som parkerer der vite når du slutter på jobb? Man parkerer der det er plass, fordi det er offentlig vei. Det finnes ikke noen uskrevne regler om at oppmåkte plasser er midlertidig private. Herregud... Det er ingen som sier man kan forvente at plassen er ledig eller at man blir sur hvis andre parkerer det. Men at andre faktisk tar hensyn og gidder å ta bryet med å spa frem en plass. Spar alle frem plasser blir det lettere for alle å parkere; både for gjester og fastboende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Golde Skrevet 19. januar 2011 #38 Del Skrevet 19. januar 2011 Det er ingen som sier man kan forvente at plassen er ledig eller at man blir sur hvis andre parkerer det. Men at andre faktisk tar hensyn og gidder å ta bryet med å spa frem en plass. Spar alle frem plasser blir det lettere for alle å parkere; både for gjester og fastboende. Jo, i denne tråden er det tydelig at flere blir sure om noen parkerer på "deres" oppmåkte plasser. Da forventer de tydeligvis at plassen skal stå ledig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 19. januar 2011 #39 Del Skrevet 19. januar 2011 Nå tenker ikke jeg så mye på hva man har av rettigheter i forhold til om det er offentlig vei, jeg tenker mer på litt normal folkeskikk. Er det ok å ture i vei så lenge man har loven på sin side?? Jeg syns ikke det. Har andre gravd frem en p-plass så er det faktisk helt ok for meg å grave frem en plass der min bil sto. I gaten her er det hvertfall ikke noe problem, hver graver frem "sin" plass ( på offentlig vei, å huff å huff) og holder seg til den. ikke noe styr med kjepper og pinner for å merke den som sin, bare rett og slett hensyn til hverandre og en liten dose folkeskikk. Det fungerer sikkert fint på steder der det er nok av plasser til både beboere og besøkende, men de fleste stedene i byer er ikke slik. Hva da med han som var bortreist den helgen den snødde, og alle andre plasser er "tatt" når han kommer tilbake? Skal han måtte parkere et annet sted frem til våren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 19. januar 2011 #40 Del Skrevet 19. januar 2011 Damen hadde nok misforstått betydningen av ordet offentlig. Ta med en ordbok neste gang du skal på besøk, slå opp på "offentlig", gjerne marker med textmarker og legg den lett synlig i frontruta. Hvis hun fortsatt krangler er det jo lett å peke ut hvor intelligensproblemet ligger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå