Gå til innhold

Ble parkert inne

minienthe

Anbefalte innlegg

var på besøk i kveld og parkert som vi pleier langs en kommunal vei i et boligfelt uten noen form for merking at dette var en reservert plass. når vi kommer ut ser vi en bil stå parkert bak vår og startet deretter en detektivjakt for å finne eieren.

eieren viste seg å være en svært ubehagelig dame som mente at "enhver idiot skjønner at en oppmåket plass er privat" og ville først ikke en gang flytte bilen så vi kom ut.

det jeg ikke skjønner er hvordan man kan påstå at man har fast plass langs en kommunal vei uten merking (bred vei, snuten inn parkering). ja greit det er mye snø men å svare frekt at "det er jo ikke mulig å sette opp merking nå på vinteren" og først nekte å flytte bilen så vi kom ut, er ikke det for drøyt ? og hvis det er faste plasser på stedet, bør ikke "enhver idiot" da skjønne at det lønner seg å sette opp merking før tele og snø kommer ?

har parkert mye i byer og boligfelt igjennom årene men dette er første gang jeg får kjeft fordi jeg benytter meg av førstemann til møllaprinsippet. hadde det vært privat gårdsplass eller oppmerket privat parkering så hadde jeg såklart ikke satt bilen der.

å bruke argumentet "har brukt en time på å måke ut bilen så da er den plassen min" langs offentlig vei, er ikke det litt drøyt å kreve at besøkende skal vite ? for da har vitterlig jeg krav på mange plasser her og der etter å ha gravd frem bilen.

noen som kjenner til denne problemstillingen og om evnt faste plasser skal være registrert et sted/kommunen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet finnes det ingen regler om at det er faste plasser så lenge det ikke er merket, og damen har overreagert etter min mening. Hun kan ikke nekte andre å parkere der, og hun har ingen rett til å være frekk/ufin eller parkere dere inne.

Men når det er sagt, så tenker jeg også at det er en uskreven regel at man ikke skal parkere der man ser at noen har måket seg en plass langs veien (man ser lett forskjell på "håndmåking" og om det har vært brøytebil der). Jeg har selv bodd et sted der man måtte måke seg inn i snøskavla for å parkere utenfor huset, og da var det veldig surt når noen andre bare kom og slengte fra seg bilen der uten å så mye som se på en spade. Derfor unngår jeg å parkere på slike plasser og måker meg heller en ny plass, dersom dette er mulig. Men er det ingen andre parkeringsplasser så tar jeg den som er ledig, selv om jeg ser at noen andre har brukt masse tid på å måke den fram. Da får jeg litt dårlig samvittighet, men et sted må jo bilen stå.

På den andre siden synes jeg at kommunen burde ha ansvar for å måke parkeringsplasser langs alle kommunale veier der folk jobber eller bor, sånn at man unngår digre snøhauger der folk har måket for hånd. Det kunne vært parkeringsforbud til forskjellige klokkeslett i forskellige gater om vinteren, en times tid midt på dagen sånn at det kunne brøytes. Det ble praktisert i ei gate jeg bodde i en gang, og da var det en fryd å finne parkeringsplasser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke slik at plasser på siden av en kommunalvei er offentlige, og at det er fritt frem å parkere der. Hvis det her er snakk om offentligplass så hadde damen ingenting å reagere på, og hadde politiet blitt tilkalt så hadde hun fått passet sitt påskrevet vil jeg tro.

Men, er alltid et men;) Her hvor jeg bor har sameiet laget egen parkeringsplass, som da naturlig nok ligger ved siden av kommunalvei. Vi sliter voldsomt med at folk uten tilhørighet til blokken i det hele tatt (folk som skal mye lenger bort i gaten) stjeler plassene våre, og vi må til stadighet ut og flytte på biler, og passe på så vi ikke tar naboene sine plasser, fordi noen har tatt vår. Vi har derfor begynt å prøve å ringe eieren av bilene. får vi ikke svar så er vi faktisk så "frekk" at vi parkerer folk inne. På den måten må de ha tak i oss for å kunne kjøre derfra, og vi kan gi de beskjed om at neste gang tauer vi bilen.

Når jeg er hjemme på formiddagen må jeg tilstadighet ut og "jage" folk som parkerer på tvers av plassene (tar 2-3 plasser) selv om det tydelig står biler parkert rett vei på plassen. Må og løpe etter folk som parkerer der, og som da går opp flere gater for å besøke folk som ikke tilhører blokken. så ja, jeg kan forstå frustrasjonen til denne damen og, om dette er privat riktig nok :nei:

ellers er jeg faktisk enig om at en skal anta at en oppmåket plass vinterstid er en "fast plass". Jeg hadde ikke giddet å måke ut flere plasser for å oppleve at alle var tatt når jeg kom hjem igjen, bare fordi det passet de som parkerte der at det var måkt. Men samtidig ville jeg nok forsøkt å sette opp et provisorisk skilt i snøhaugen slik at det hadde vært synlig. Men likevel...noen har ryddet den plassen midt på vinteren, og da er det rimelig å anta at noen faktisk har ryddet den for seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva er dette for en regel ? har kjørt bil i tolv år uten å høre et snev av den og jeg har parkert mye rare steder. kommunale veier uten merking er "fritt villt" så lenge det ikke er parkering forbudt skilt/for smalt og når man kjøper en bolig som kun har gateparkering så kan man ikke regne med å få "fast" plass utenfor døra.

men uansett så er det ikke greit å slenge spydigheter om vår intelligens fordi vi ikke automatisk visste at en rekke langs veien var "faste" plasser når det ikke var merket. hele rekken var måket men pga vannvittig snøsmelting i går så var det umulig å si om det var håndmåket eller maskinmåket.

jeg merker jeg er sint over hele situasjonen på grunn av oppførselen hennes. hadde hun sagt på en pen måte at sånn fungerer det ikke her så hadde det faktisk vært helt greit (og ja, jeg la meg flat og beklaget som bare det).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mer en uskreven regel egentlig. Jeg ville nok ikke vinterstid parkert på en måkt plass. Men da skulle det vært synlig at det var måkt. hvis det var et større område som var måkt, slik du beskriver, hadde jeg nok og tenkt meg om, men gjerne ikke vært så betenkt med å parkere der. om det da bare hadde vært plasser langs veien og ikke en stor plass, så skjønner jeg det er vanskelig å skjønne hva som er hvem sin plass.

Mest sannsynlig skal du ikke ta det for mye inn på deg ts. Denne damen har nok opplevd dette flere ganger før, og var nok en smule frustrert. Dessverre fikk det utløp på deg. jeg unnskylder på ingen måte språkbruken hennes, men noen ganger må en bare vende det andre kinnet til og glemme det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers er jeg faktisk enig om at en skal anta at en oppmåket plass vinterstid er en "fast plass".

Dette er bullshit. Langs offentlig vei er det førstemann til mølla og det er lagt opp til at man rullerer på plassene, siden det som regel alltid er flere biler en plasser i slike områder. Man lar ikke en plass stå ubrukt, fordi den som måkte kanskje kan komme tilbake før man selv drar igjen. For alt man vet er plassen måkt fordi en person som var på besøk en enkelt gang måtte måke for å få ut bilen sin når de skulle reise. Er man så avhengig av å ha en fast plass for man enten kjøpe/leie en, eller sørge for å bo ett sted med privat parkering.

Damen var med andre ord på jordet, og når folk holder på sånn hadde jeg ringt trafikketaten og sjekket muligheten for å taue henne pga feilparkering.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så hvis du hadde bodd et sted hvor det ikke var andre parkeringsplasser enn langsveien, og denne strekkningen om vinteren hadde store brøytekanter opp etter seg, og eneste mulighet da for å parkere er å grave seg ut en plass, da hadde du syntes det hadde vært helt ok at noen andre hadde tatt denne plassen mens du var på jobb,butikken,etc? Det tviler jeg sterkt på!

Merk og at jeg skriver om vinteren! i snøfrie perioder er det helt klart førstemann til mølla. Men vintertid ville jeg personlig ikke vært så snøblind at jeg hadde tatt en oppmåket plass, fordi det var komfortabelt, og dermed latt personen som hadde måkt ut den plassen måtte måke ut en ny. Parkering mange steder er en utfordring, og den blir enda verre på vinterstid. Syns vi kan bli flinkere til å ta hensyn til andre, og ikke bare tenke på egne behov :jepp:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvis du hadde bodd et sted hvor det ikke var andre parkeringsplasser enn langsveien, og denne strekkningen om vinteren hadde store brøytekanter opp etter seg, og eneste mulighet da for å parkere er å grave seg ut en plass, da hadde du syntes det hadde vært helt ok at noen andre hadde tatt denne plassen mens du var på jobb,butikken,etc? Det tviler jeg sterkt på!

Merk og at jeg skriver om vinteren! i snøfrie perioder er det helt klart førstemann til mølla. Men vintertid ville jeg personlig ikke vært så snøblind at jeg hadde tatt en oppmåket plass, fordi det var komfortabelt, og dermed latt personen som hadde måkt ut den plassen måtte måke ut en ny. Parkering mange steder er en utfordring, og den blir enda verre på vinterstid. Syns vi kan bli flinkere til å ta hensyn til andre, og ikke bare tenke på egne behov :jepp:

Ærlig talt, hvis jeg skal på besøk til en venn, skal jeg da la være å parkere på en ledig plass fordi noen har måkt den for hånd og dermed eier denne plassen for evig og alltid? Du kan da virkelig ikke mene at du får eiendomsrett over en p-plass fordi du har måkt den? Hva med folk som ikke er der så ofte, skal ikke de ha rett til å parkere de da?

Hvis dette hadde skjedd meg, hadde jeg ringt trafikketaten og fått bilen tauet vekk. Å drive selvtekt med å sperre inne andres biler på den måten, det er frekt det!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvis jeg skal på besøk til en venn, skal jeg da la være å parkere på en ledig plass fordi noen har måkt den for hånd og dermed eier denne plassen for evig og alltid? Du kan da virkelig ikke mene at du får eiendomsrett over en p-plass fordi du har måkt den? Hva med folk som ikke er der så ofte, skal ikke de ha rett til å parkere de da?

Hvis dette hadde skjedd meg, hadde jeg ringt trafikketaten og fått bilen tauet vekk. Å drive selvtekt med å sperre inne andres biler på den måten, det er frekt det!

enig! jeg har også bodd slik at man om vinteren måtte grave ut sine plasser, og stort sett fungerte dette helt greit, man spadde frem hver sin plass og respekterte hverdandre. Men innimellom kommer det jo gjester ol, og skal man kjeppjage dem for at de tilfeldigvis parkerer på "feil" plass? :klø: dersom du var den late naboen som alltid tok andres ferdigmåkede plasser, kunne jeg forstått utbruddet men ikke i dette tilfellet her.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er alltid et men;) Her hvor jeg bor har sameiet laget egen parkeringsplass, som da naturlig nok ligger ved siden av kommunalvei. Vi sliter voldsomt med at folk uten tilhørighet til blokken i det hele tatt (folk som skal mye lenger bort i gaten) stjeler plassene våre, og vi må til stadighet ut og flytte på biler, og passe på så vi ikke tar naboene sine plasser, fordi noen har tatt vår. Vi har derfor begynt å prøve å ringe eieren av bilene. får vi ikke svar så er vi faktisk så "frekk" at vi parkerer folk inne. På den måten må de ha tak i oss for å kunne kjøre derfra, og vi kan gi de beskjed om at neste gang tauer vi bilen.

Når jeg er hjemme på formiddagen må jeg tilstadighet ut og "jage" folk som parkerer på tvers av plassene (tar 2-3 plasser) selv om det tydelig står biler parkert rett vei på plassen. Må og løpe etter folk som parkerer der, og som da går opp flere gater for å besøke folk som ikke tilhører blokken. så ja, jeg kan forstå frustrasjonen til denne damen og, om dette er privat riktig nok :nei:

Men har dere satt opp et skilt? Dersom det ikke er skiltet, hvordan skal da besøkende vite at denne plassen er privat? (så vidt jeg forsto TS så var det ingen skilting på denne plassen) Og hvor parkerer gjestene deres?

ellers er jeg faktisk enig om at en skal anta at en oppmåket plass vinterstid er en "fast plass". Jeg hadde ikke giddet å måke ut flere plasser for å oppleve at alle var tatt når jeg kom hjem igjen, bare fordi det passet de som parkerte der at det var måkt. Men samtidig ville jeg nok forsøkt å sette opp et provisorisk skilt i snøhaugen slik at det hadde vært synlig. Men likevel...noen har ryddet den plassen midt på vinteren, og da er det rimelig å anta at noen faktisk har ryddet den for seg selv.

Jeg er uenig. Som besøkende kan du ikke vite hvem som har måket opp plassen. Kanskje er det vaktmesteren? Kanskje er det Hr Hansen som er på ferie? Eller kanskje det var gjesten til Fru Olsen som var der igår? Er det dårlig med plasser så kan man ikke la plasser stå tomme bare i tilfelle noen andre kommer etter deg. Som andre her sier, bor man i Norge uten faste plasser og vil bruke bilen, så er det en risiko man må være villig til å ta.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i sånne tilfeller veldig greit å ha gammel bil med kufanger. Bare å dytte unna uhumskhetene, og kjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at en oppmåket plass kan regnes som "tatt" av de som måkte den. Er den ledig, så er den ledig. Mulig det er annerledes utenfor de store byene, men i mange byer kan det være en utfordring å få parkert, og tar ikke jeg den oppmåkte plassen, gjør noen andre det. Jeg anser det rett og slett som en av ulempene med vinteren, at man kan risikere å måke for både seg selv og naboen. Jeg tenker at det går opp i opp på et vis, at noen ganger måker jeg for meg selv og andre og andre ganger finner jeg en plass noen andre har måket.

Og det er selvfølgelig uansett ufint å snakke til folk på den måten, om det er en reell feilparkering eller ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En måkt plass er en tatt plass må være noe av det dummeste jeg har hørt :ler:

En offentlig plass blir ikke din fordi du gidder måke den.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere satt opp et skilt? Dersom det ikke er skiltet, hvordan skal da besøkende vite at denne plassen er privat? (så vidt jeg forsto TS så var det ingen skilting på denne plassen) Og hvor parkerer gjestene deres?

Jeg er uenig. Som besøkende kan du ikke vite hvem som har måket opp plassen. Kanskje er det vaktmesteren? Kanskje er det Hr Hansen som er på ferie? Eller kanskje det var gjesten til Fru Olsen som var der igår? Er det dårlig med plasser så kan man ikke la plasser stå tomme bare i tilfelle noen andre kommer etter deg. Som andre her sier, bor man i Norge uten faste plasser og vil bruke bilen, så er det en risiko man må være villig til å ta.

Nå snakket jeg ovenfor om en plass som er tydelig parkeringplass ved siden av en kommunalvei...altså såpass stor at en parkere med nesen ut mot veien eller fra veien, alt ettersom hvordan en velger å kjøre inn. Gjester til blokken blir aldri jaget selv om de skaper utfordringer. folks om skal til helt andre enn beboere i blokken blir bedt om å fjerne seg. spesielt de som parkere i samme rettning som veien og dermed tar 2-3 plasser. Det er merket, men folk er såpass treige til tider at de mener det bør gå skilt på hele lengden av plassen (20-30 meter lang plass) for at det skal være privat. selv om det er plassert opp flere skilt langs hele plassen.

poenget mitt er at jeg hadde i det minste forsøkt å undersøke med de vi skulle til om hva som er akseptabelt på vinteren når det kommer til parkering. Jeg har selv måkt vår parkeringsplass (privat) og opplevd å få den "stjålet" når vi har vært på butikken. og når vedkommende blir konfrontert med det, så får vi drit slengt etter oss fordi vi er så dumme og måker. For da må vi jo bare gjøre regning med at andre tar den da.

språkbruken til damen ts traff på var langt fra ok, og det har jeg sagt før og. Jeg mener likevel at en av og til kan forsøke å forstå hvilken frustrasjon vinterens utfordringer medfører. Har selv parkert i slike gater som beskrevet, men har da alltid undersøkt med de vi skal til hvor det er ok å parkere. jeg sier ikke at damen handlet rett, eller at språkbruken var korrekt. Men jeg forsøker å forklare hvordan det er å stå på andre siden av saken. selv om vi har privat parkering, som er merket, så vet jeg utmerket godt hvor frekke folk kan være når det blir påpekt at de ikke kan parkere der. litt annerledes enn ts sin situasjon ja, men jeg føler likevel det er likt.

jeg syns aldri det er feil å kunne se saken fra den andre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt hadde jeg syntes det var greit. Det er jo en risiko jeg hadde begitt meg ut på, dersom jeg hadde vært for gnien til å kjøpe meg en privat plass. Nå synes jeg gateparkering er noe dritt å ha hjemme, uansett årstid, så derfor var mulighet for egne parkeringsplasser ett viktig kriterie for meg, da jeg lette etter bolig sist. Dersom man ikke er villig til å prioritere dette koster det gjerne litt merarbeid i form av måking og sirkling i gatene for å finne plass.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spesielt de som parkere i samme rettning som veien og dermed tar 2-3 plasser.

Dersom det er merket er jo dette en feilparkering. Ring trafikketaten, så lærer de nok fort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måkt plass er en tatt plass må være noe av det dummeste jeg har hørt :ler:

En offentlig plass blir ikke din fordi du gidder måke den.

Helt enig. Her jeg bor er det trangt om plassene, og det var en i fjor som prøvde seg på å kapre en plass, fordi han hadde måkt den. Det sier jo seg selv at folk ikke gidder å kjøre rundt i en halvtime for å finne en annen plass, bare fordi en plass er måkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på et slikt sted. Og ja, det synes jeg er ok, det er slik det fungerer. Det er ikke nok plasser til alle utenfor blokka vår uansett. Ser man en ledig plass, så tar man den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poenget mitt er at jeg hadde i det minste forsøkt å undersøke med de vi skulle til om hva som er akseptabelt på vinteren når det kommer til parkering.

de har bodd der i kort tid og har ikke bil selv, de har heller ikke hørt et pip om dette fra andre beboere.

det jeg fikk vite i dag er at dette visstnok har skjedd med andre som har vært på besøk i andre leiligheter der og at politiet har vært på "besøk" hos både mitt utrivelige kvinnfolk og en nabo til pga sjikane mot besøkende som parkerer der.

nesten så jeg får lyst til å dra på besøk på trass og parkere som jeg gjorde for å få tatt litt rotta på kjerringa og få ut litt frustrasjon over å urettmessig få rakket ned på min intelligens.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...