Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det mange bachelorutdannelser hvor man ikke skal skrive bacheloroppgave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den praksisen varierer fra universitet til universitet. Ved bachelorgrad i statsvitenskap på NTNU skrives det bacheloroppgave, på universitetet i Agder gjør de ikke det.

Skrevet

på universitetet i Agder gjør de ikke det.

Jo, ved noen studier, f.eks. sykepleie, gjør man det.

Skrevet

Ved bachelorgrad i statsvitenskap på NTNU skrives det bacheloroppgave, på universitetet i Agder gjør de ikke det.

Statsvitenskap på UiA innførte bacheloroppgave for det kullet som begynte i høst.

Skrevet

Det varierer fra universitet til universitet og studieretning til studieretning. Arkeologi på UiT har bacheloroppgave, mens historie ikke har det, bl.a.

Skrevet

Varierer alt ettersom hvilken studieretning og studiested du går på :)

Skrevet

Takk for svar allesammen!

Har av en eller annen grunn alltid trodd at tok man en bachelorutdannelse, så ja, da måtte man skrive bacheloroppgave også.... Men når det kommer til master da? Man må skrive masteroppgave på alle studieretninger, eller?

Prøver ikke å velge utdanning etter hvor man må skrive oppgaver altså, var bare noe jeg lurte på!

Skrevet

Takk for svar allesammen!

Har av en eller annen grunn alltid trodd at tok man en bachelorutdannelse, så ja, da måtte man skrive bacheloroppgave også.... Men når det kommer til master da? Man må skrive masteroppgave på alle studieretninger, eller?

Prøver ikke å velge utdanning etter hvor man må skrive oppgaver altså, var bare noe jeg lurte på!

Jeg trodde også at alle måtte skrive bacheloroppgave, men så sa en kompis på historie at det ikke var et krav.

En mastergrad vil jeg tro må inneholde en masteroppgave ja. Det er vel poenget med graden, at man har satt seg inn i en forskerrolle der man utvikler problemstillinger og foretar analyser og diskusjoner på selvstendig grunnlag.

Skrevet

Jeg trodde også at alle måtte skrive bacheloroppgave, men så sa en kompis på historie at det ikke var et krav.

En mastergrad vil jeg tro må inneholde en masteroppgave ja. Det er vel poenget med graden, at man har satt seg inn i en forskerrolle der man utvikler problemstillinger og foretar analyser og diskusjoner på selvstendig grunnlag.

Var det jeg trodde og! :jepp:

Skrevet

NHH skriver ikke bacheloroppgave, mens HiO gjør det på økonomiutdanningen. Irriterer meg at jeg fant det ut for to uker siden og er på tredje året. Har ikke lyst å skrive den, foretrekker kurs og eksamen.

Skrevet

Jeg har inntrykk av at bacheloroppgaver er normalen i de tilfeller der bachelorgraden er en meget selvstendig og stødig utdanning i seg selv. I tilfeller der studentene stort sett går videre til mastergrad er nok ikke bacheloroppgaver like vanlige - da vil man ofte ha bedre utbytte av et ekstra fag eller to.

Skrevet

Revisjon på BI skriver ikke bacheloroppgave :)

Skrevet (endret)

Det varierer fra universitet til universitet og studieretning til studieretning. Arkeologi på UiT har bacheloroppgave, mens historie ikke har det, bl.a.

...mens historie ved UiO igjen skriver bacheloroppgave. Så vidt jeg vet er det ikke bacheloroppgave på språkfag og matematikk/fysikk/kjemi. Tar du en mastergrad MÅ du skrive masteroppgave.

Tror de fleste retninger har kvalifiserende oppgaver, og noen fag har hjemmeeksamen der du skriver en oppgave eller semesteroppgave. Du slipper nok dessverre ikke unna oppgaveskriving, med mindre du tar matematikk eller lignende (såvidt jeg vet).

Endret av Grønt blad
Skrevet

Siviløkonomistudiet på BI har ikke bacheloroppgave, men det er i utgangspunktet et femårs studium. Men man kan likevel slutte etter tre år og få en bachelorgrad.

En avsluttende masteroppgave tror jeg ikke man slipper unna på noen masterstudier.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Jeg studerer realfag, og her er det ikke så vanlig med bacheloroppgave. Fikk beskjed om at når vi studerte såpass lite spesifikke fag, var det ikke meningen at vi skulle ut i relevant jobb rett etter bachelor, og dermed heller ikke like nødvendig å teste et selvstendig arbeide i like stor grad. Som Ego skriver, er det da bedre at vi tar ekstra fag. Hos oss er mesteparten av bacheloren allerede satt sammen av forhåndsbestemte fag, og det er ikke før master at vi kan velge fordypning eller spesialisering.

I Norge kommer man vel ikke utenom masteroppgave så vidt jeg vet, men f.eks. i Storbritannia kan man det. Disse er vel gjerne ettårige, kommer ikke på hva de heter i farta!

Skrevet

Ved UiA, hvor jeg studerer, varierer det veldig fra retning til retning. Engelsk og historie skriver ikke bacheloroppgave, man velger da et årsstudium i stedet for. Så jeg har f.eks fått godkjent mitt årsstudium i natur- og samfunnsfag som mitt tredje år og skal ikke skrive bacheloroppgave.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hei. Jeg skal skrive bachelor oppgave om belønningssystemer og insentiver. Lurte på om noen har forslag til problemstilling? Jeg sliter veldig!

Takk for all tilbakemelding :)

Mvh

Nina

Skrevet

Hei. Jeg skal skrive bachelor oppgave om belønningssystemer og insentiver. Lurte på om noen har forslag til problemstilling? Jeg sliter veldig!

Takk for all tilbakemelding :)

Mvh

Nina

Lage en egen tråd om det? Evt. snakke med veileder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...