Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg og kjæresten skal få råd til å kjøpe en fin bolig uten å havne i dårlige strøk eller ta opp sinnsykt mye i lån. Vi har også lyst på litt plass, ikke ett rom og kjøkken...

Går det ann i disse dager?

Vi har egenkapital på rundt 200.000 hver (egentlig det dobbelte, men det er vel lurt å beholde litt hvis/når det dukker opp uforutsette utgifter).

Hvordan er det med andelsleiligheter? Er det vår eneste/beste mulighet til å kunne bo i en normalt stor leilighet? Har hørt dette er det dummeste man kjøper... Hus/rekkehus er det vel bare å glemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dere starter i banken, og da for å finne ut hvor mye dere eventuelt kan få i lån. Deretter begynner dere å leite etter boliger i den prisklassen dere har råd til, og ser hva dere finner.

Jeg håper dere har inntekt? Hvis ikke kan dere se langt etter å få kjøpt dere noe med det første.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Vanskelig å si hva dere kan få kjøpt når du ikke sier noe om inntekten deres.

Skrevet

Det er ganske vanlig at den første boligen man kjøper er langt ifra drømmeboligen . Så sparer man opp egenkapital en stund før man kan kjøpe noe som ligger nærmere drømmeboligen .

I Oslo er boligene generelt dyre , spesielt hvis dere også ønsker å bo i helt bestemte bydeler .

Sikkert lurt å starte med å forhøre dere med flere forskjellige banker ang hvor mye lån de er villige til å gi dere , så vet dere iallefall hvor grensa går iforhold til hvor høyt lån dere kan få .

Skrevet

Som de andre sier vil jo inntekten deres være avgjørende her. Du sier at dere i realiteten har 800 000 i EK om jeg forstår deg rett? Med mindre dere har andre store utgifter i vente med det første (bil, for eksempel) trenger dere ikke 400 000 på konto. Da er det bedre å putte mer inn i leiligheten for å få bedre vilkår på lånet. Det holder lenge med 200' i buffer som nyetablerte.

Andelseleiligheter er ikke noe problem i seg selv, men fellesgjelden bør ikke være for stor ift. verdien på leiligheten. Sjekk også økonomien i andelslaget generelt.

Skrevet

Som nyutdannede vil vi tjene rundt 800.000,-.

Kjæresten vil stå for 450.000,- av disse, og han er ferdig til sommeren, det er da vi vil kjøpe. Jeg er ferdig sommeren 2012 (neste år). Jeg jobber ved siden av studiene, det gjør ikke kjæresten min.

Jeg er skikkelig redd for hva som venter oss der ute. Jeg har en forestilling om at vi kommer til å sitte i en rønne av en leilighet på 20kvm. i utkanten av Holmlia...

Hvor langt unna Oslo må man for å få bedre priser? Jeg har sett på finn.no, og der merket jeg ikke såå stor forskjell egentlig... En time unna Oslo er så langt unna jeg har lyst til å flytte, men må man lenger unna, så må man...

Gjest Rampunge
Skrevet

Med 400000 i egenkapital, og inntekt på ca 800000 om begge får jobb (som også må være sikkert) kan dere få ca 3 millioner i lån regner jeg med. Jeg er ikke økonom, men tenker 3*inntekt + egenkapital, + en liten snill bank som vil ha dere som kunde. Får ei ganske fin leilighet på 50-80 kvm sentralt i Oslo for det. Ja, og ikke i det verste strøket heller. Om noen av dere har studielån, må dere trekke det fra hele beløpet.

Skrevet

Med den økonomien vil dere kunne få helt fine leiligheter dersom kjæresten din får jobb og banken tar med din inntekt + litt framtidsutsikter. På Tonsenhagen er det f eks veldig trivelig, og en kan vel fortsatt få treroms til under 2 millioner der (riktignok lit høye fellesutgifter, men ikke avskrekkende). Sjekk Lambertseter også. Eller dere kan få noe mindre og mer sentrumsnært.

Skrevet

Men nå skal de jo ikke kjøpe når de tjener 800 000,- men 450 000,- + det TS tjener på deltidsjobben, og da spørs det jo hvor mye du tjener på deltidsjobbben din TS.

Vi bor en time unna Oslo, og her får du hus til 2 millioner (som er fine og beboelige altså, ikke oppussingsobjekt ;)).

Skrevet

Hvorfor ikke vente et år til, slik at dere begge kan være ut ei jobb når dere søker lån, og han i tillegg har jobbet ca et år og kanskje er litt mer stabil sånn sett. Det er jo kanskje en stund enda til du er i en fast, stabil jobb som banken kan stole på?

Skrevet

Tusen takk for alle svar! :)

Hm, føler vi har venta så utrolig lenge allerede. Vil ikke røpe for mye om meg selv, men har vært sammen med kjæresten over 1/3-del av livet mitt, og han er over 30, så vi føler det er på tide. :yvonne: Det er lett å si "det er bare ett år til, dere har jo klart så mange allerede", men det begynner å bli trist å ikke bo alene sammen, men i kollektiv...

Jeg så det var en som snakket om leiligheter på 50-80kvm. Det er veldig lite synes jeg. Mtp at planen er å snart få barn (innen 3 år kanskje), så blir jo en leilighet på 50kvm. ganske smått!? 80kvm. er jo holdbart da. :) Hadde også vært koselig med en hageflekk som poden kan løpe på når'n vokser. :) Rekkehus?

Hvordan er det å oppdra unger en time utenfor Oslo? Det er egentlig det som er hovedfokus. Vi hadde sikkert fått råd/lån til en leilighet på den østligste øst-kanten, men jeg er ikke så kjent der, og har hørt mye om dårlige miljøer osv. Vil ikke oppdra barna mine i et utrygt miljø... :(

Skrevet

Hvis jeg måtte velge mellom å bo utenfor Oslo med barn og i Oslo hadde jeg helt klart valgt utenfor. Spesielt når jeg vet at det man gir for 50kvm leilighet i Oslo kan man mange steder heller kjøpe 150kvm enebolig.

Skrevet

Utenfor Oslo er helt topp det og. F.eks. Moss. Det ligger 40 min unna med toget, og boligprisene er noe heeelt annet enn i Oslo.

Samtidig er det ikke for lite heller..Blir som en liten by, og ikke ett stort sted.

Skrevet

Utenfor Oslo er helt topp det og. F.eks. Moss. Det ligger 40 min unna med toget, og boligprisene er noe heeelt annet enn i Oslo.

Samtidig er det ikke for lite heller..Blir som en liten by, og ikke ett stort sted.

:Nikke:

Vi bor 20 min unna Moss (på "landet"), og syns det er perfekt å ha barn her. Vi kjøpte oss et fint hus med stor hage her til 1,7 mill.

Gjest Heloise
Skrevet

Hvis jeg måtte velge mellom å bo utenfor Oslo med barn og i Oslo hadde jeg helt klart valgt utenfor. Spesielt når jeg vet at det man gir for 50kvm leilighet i Oslo kan man mange steder heller kjøpe 150kvm enebolig.

Jeg er født og oppvokst i Oslo (utkanten, men fremdeles Oslo) og skal IKKE få og ha barn i Oslo. Er en "ok" by å jobbe i, men det begynte å bli ille da jeg vokste opp, og blir ikke noe bedre. Jeg vil vekk, når den tid kommer :)

Lykke til TS! Jeg ser også etter eget så jeg vet hvor vanskelig det er :)

Gjest Rampunge
Skrevet (endret)

Du må ikke kjøre i en time for å komme til sentrum av Oslo, selv om du ikke bor i Oslo. Skedsmo, Lørenskog og Nittedal er max 20 min unna med bil! Fra Lillestrøm tar det 12 min å komme seg inn til Oslo med tog. I det du passerer fylkesgrensa til Akershus (med unntak av Bærum og Asker), synker boligprisene betraktelig!

Jeg er sikker på at folk som bor i Oslo bruker lenger tid til Oslo S, enn folk som kommer kjørende på E6/Rv4.

Endret av Rampunge
Skrevet

jeg ville ventet til begge var i jobb. Rett og slett fordi man i de aller fleste yrker ikke kan være 100% sikker på at man får jobb med en gang, og ikke minst så kommer det jo an på hvor i stor-Oslo dere får jobb.

For øvrig skal du ha veldig flaks med banken om dere får lån på din fremtidige forventede inntekt. Det var slikt bankene gav tidligere, men som de har blitt mye mer restriktive på etter finanskrisa.

Skrevet

For øvrig skal du ha veldig flaks med banken om dere får lån på din fremtidige forventede inntekt. Det var slikt bankene gav tidligere, men som de har blitt mye mer restriktive på etter finanskrisa.

Nå kan jeg bare snakke for hvordan det er der jeg jobber, men vi ser absolutt på fremtidig inntekt, men ser selvfølgelig på at lånetagerne skal ha mulighet til å i det minste betale renter frem til de er ferdig med utdanningen. Dette er noe som blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, og det blir sett på hva en utdanner seg til, hvor lenge det er igjen før en er ferdig utdannet og sannsynligheten for å jobb.

Nå har jeg selvfølgelig ikke hele oversikten over ts sin situasjon, men ut fra de opplysningene som har kommet frem i denne tråden bør det absolutt være gode muligheter til å få kjøpt en bra bolig. Jeg vil anbefale ts å ta kontakt med banken.

Skrevet

Nå kan jeg bare snakke for hvordan det er der jeg jobber, men vi ser absolutt på fremtidig inntekt, men ser selvfølgelig på at lånetagerne skal ha mulighet til å i det minste betale renter frem til de er ferdig med utdanningen. Dette er noe som blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, og det blir sett på hva en utdanner seg til, hvor lenge det er igjen før en er ferdig utdannet og sannsynligheten for å jobb.

Nå har jeg selvfølgelig ikke hele oversikten over ts sin situasjon, men ut fra de opplysningene som har kommet frem i denne tråden bør det absolutt være gode muligheter til å få kjøpt en bra bolig. Jeg vil anbefale ts å ta kontakt med banken.

Sånn var det ihvertfall for meg om samboeren når vi kjøpte hus.

Jeg var midt i siste året på ingeniørutdanning, og hadde veldig gode jobbutsikter. Vi fikk lån på min fremtidige inntekt (hadde klart lån+renter på kun samboeren sin lønn, men da hadde betalingstiden blitt en del lenger), og fikk samtidig vite at dersom jeg f.eks hadde utdannet meg til sykepleier, så hadde det vært enda enklere for oss å få lån, ettersom jeg hadde vært garantert å få jobb. Hadde jeg utdannet meg innen noe samfunnsfaglig, så tror jeg at vi kunne sett langt etter noe huslån før jobbkontrakten var signert.

Skrevet

TS her.

Man vet jo aldri hvor lett det er å få jobb, men slik det er nå, så får mange av mine medstudenter relevant jobb ved siden av studiene. Omtrendt halvparten har allerede deltidjobber der de er garantert jobb etter endt utdanning dersom de vil jobbe der de nå jobber. :)

Jeg har det selv. ;)

Jeg trodde det var dyrt i både Lillestrøm og Ski/Langhus jeg. Men hvis det ikke er relativt dyrt i forhold til Oslo, så er det jo en mulighet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...