AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Jeg er en jente på 19 som har cerebral parese. Ikke ekstremt, det eneste som gjør meg annerledes er det at jeg blir fortere sliten i føttene enn "vanlige" folk. Jeg har veldig vanskeligheter for å få jobb. Det er jo allerede vanskelig for andre å få jobb, men jeg har levert over 20 jobbsøknader til forskjellige steder (matbutikker, klesbutikker), og jeg fikk ikke svar på noen! Ikke avslag en gang. Jeg har hatt jobb før, men det er igjennom NAV og jeg vil virkelig ikke tjene 200kr dagen resten av livet... Har hatt fire forskjellige jobber før og alle skrev i attestene at de var superfornøyde med det jeg gjorde. Jeg VET at jeg er flink når det gjelder "kundebehandling", smiler og snakker og hjelper med det som trengs. Jobber nå for Fretex for normal lønn fordi jeg ble sterkt anbefalt, men det er bare når de trenger folk, så det blir ikke så ofte. I CV'en min står det at jeg har CP og blir veldig lett sliten, men at jeg er kjempemotivert til å jobbe og gjør det jeg skal gjøre, attestene mine er kjempepositive, osv. Kan det være sånn at jobbsøknaden min blir lest, og at det bare fokuseres på "celebral parese"? Nå er det kanskje bare noe jeg tror, men det er så utrolig frustrerende å tenke på at grunnen til at jeg ikke blir ansatt er på grunn av sykdommen min, som ikke er på langt nær så alvorlig som den kunne vært... Noen som om det er noe jeg kan gjøre?
HopelessFear Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Jeg lider også av en mild CP. Har selv erfart dette, samfunnet tørr ikke satse på folk som ikke kan yte 100% hele tiden, hver dag til en hver time. Vet ikke hva du skal gjøre med det, annet enn å prøve å søke på en 25-50% stilling istedet for en full stilling. Bare send mange søknader og vær positiv.
Gjest Fikira Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Ikke skriv at du har cp i cv'en. Man tenker jo at det er mest reale å gjøre..MEN, de kommer bare til å legge vekk søknaden så fort de leser det. Ta heller å dropp den biten, så kan du heller fortelle om det på intervju, få de til å like deg først. Da blir det enklere for de å ansette noen med et handikap. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #4 Skrevet 16. januar 2011 Jeg ville latt vær å skrive om sykdommen på CV'en, hvis den ikke er en kjempestor hindring for arbeidet du skal gjøre. Det er jo noe som kan tas opp på intervjuet eller når du eventuelt får jobben. Tror folk tenker det verste når de hører "cerebral parese", og at de derfor velger noen foran deg. Dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #5 Skrevet 16. januar 2011 Eneste problemet med å la være å skrive det i søknaden, er at man ser det bittelitt på hvordan jeg går - knærne er bittelitt bøyde på grunn av for korte sener... Men det kan vel ikke få dem til å tenke sånn, "Åh, herregud, hun går ikke som alle andre, og derfor kan hun ikke ansettes"?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 Jeg tror heller ikke du bør skrive det i søknaden, ikke at du blir fort sliten heller. Det er vanskelig for arbeidsgiver å vurdere hvor fort sliten du blir uten å kjenne deg, og da dropper de deg kanskje i tilfelle det vil bli et stort handicap. Noe det antagelig ikke trenger å bli så lenge du finner en jobb som egner seg. At de ser du går litt rart håper jeg ikke blir brukt mot deg. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Ikke skriv om sykdommen din da......søk deg til jobber du vet du kan håndtere, og la være å nevne det. Jeg har selv lavt stoffskifte, og kan ha alt fra ingen til sterke symptomer. Konsentrasjonsproblemer, være veldig trett og sliten samt en haug av andre ting - som jeg aldri har fortalt til arbeidsgiver, og de merker ingenting. Jeg har da kommet meg gjennom en mastergrad, og jobber med ting jeg aldri hadde sett for meg at jeg skulle klare. Jeg må bare tilrettelegge annerledes enn andre, men det merker jo ingen, for jobben blir gjort veldig bra At noen har en spesiell gange ville jeg ikke tenkt på med mindre det var en fysisk jobb og vedkommende hadde problemer med å begeve seg. Får meg til å tenke på en tidligere klassekamerat som har tourettes(ukontrollerte lyder og bevegelser i tide og spesielt i utide) - veldig synlig å så grad også, men han fikk jobb som sosionom umiddelbart.
Glitnir Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Støtter de andre her - ingen grunn til å skrive om sykdommen din på CVen. La dem heller møte deg og bli kjent med deg først. Dersom det er svært relevant for utførelsen av jobben du har søkt på kan du si det på slutten av intervjuet, men det er ikke sikkert du trenger si noe i det hele tatt. Kan du ikke utføre jobben på en normal måte må du selvsagt si ifra før du takker ja til et jobbtilbud, men ellers sier du ingenting. Ingen grunn til å trigge fordommer med mindre det faktisk er relevante saker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå