Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er straks ferdig med bachelorgraden min og er for øyeblikket ganske lei av å studere. Kunne tenkt meg å reist for en periode, gjerne med noe jobbing av noe slag om det er mulig. Er veldig giret på USA, helst vestkysten, det er den store drømmen! Så til spørsmålet, er det overhodet mulig å jobbe en kort tid i USA uten å måtte søke om oppholdstillatelse og hele det "opplegget"? Det er snakk om kanskje et par måneder. I mitt hode høres det ganske usannsynlig ut, med tanke på at det skal være vanskelig å få seg jobb der borte, og om det i det hele tatt er mulig om man ikke har oppholdstillatelse/er amerikansk statsborger. Dere må gjerne fortelle meg at det ikke er sånn! :fnise:

Litt rotete forklart dette her, men jeg er bare så fryktelig gira på å gjøre noe helt annet enn studering og jobbing her i Norge, og jeg vil så veldig til USA! Kanskje det bare må bli på ferie... :sjenert:

Noen som har noen ideer eller tips til et annerledes utenlandsopphold?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svaret er nei: Det er ikke lov å jobbe på turistvisum.

Skrevet

Det var det jeg tenkte. Men er det mulig å reise gjennom et selskap, som for eksempel Xplore? (Jobb og ferie samtidig) Eller eventuelt å jobbe frivillig for en bedrift, gjerne innen dyrevern?

Jeg er helt blank når det kommer til slike ting :sjenert:

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Jeg tror du må få bevis på at du er ansatt i et amerikansk firma, også kan de hjelpe deg med visum. Det var hvertfall det jeg fikk vite da jeg ble tilbudt en jobb i Texas i sommer.. Anbefaler at du kontakter firmaer direkte i de byene du kunne tenke deg å jobbe, og høre om de trenger folk, så kan du jo begynne med å sende over cv-en din.

Skrevet

Du får ikke arbeidstillatelse i USA med mindre du har både et jobbtilbud og en slags ekspertise. Det vil i praksis si høyere utdannelse (helst innen noe USA mangler) eller eventuelt svært god innen ditt fag. De fleste nordmenn som jobber i USA kommer dit gjennom sin norske arbeidsgiver. Du får ikke arbeidstillatelse for å jobbe i kiosk, passe barn etc.

Men uansett: Dersom det bare er snakk om et par måneder, kan du vel like gjerne bare reise? Du får være der i tre måneder med Visa Waiver, og det er ikke mange kronene du hadde tjent på en slik jobb likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...