Gå til innhold

separasjon - hvilken rekkefølge?

Anbefalte innlegg

Gjest usikker
Skrevet

Jeg har funnet mye informasjon om hva som må gjøres når man skal separeres. Men finner ikke helt ut av hvilken rekkefølge man gjør ting. Megling har jeg forstått må være gjennomført før man søker separasjon. Men hva med økonomien. Når søker jeg endret skatteklasse, utvidet barnetrygd, stønad til barnetilsyn, ordner barnebidrag etc. ?

Bidragsveilederen: De spørr jo om en del som endrer seg når man blir alene.Det er det jo spørsmål om man får stønad til barnetilsyn, hvilken skatteklasse man er i etc. Regner man derfor ut bidrag helt til slutt?

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. Vet ikke om det er noen fasit oppskrift på dette men. Jeg sendte inn søknad om overgangstødnad og ekstra barnetrygd så fort meglingsattesten og seperasjonsbeviglingen var i boks. Ved bytte av skatteklasse, det samme. Send inn så raskt som mulig at barnet har fast bostedadresse hos deg. Ex-mannen min og jeg klarte å være venner oppi alt dette her, så han hjalp meg noen i overgangen til alle stødnader var på plass. Som sagt, jeg vet ikke fasiten på dette, men dette er hvordan jeg/vi gjorde det. Masse lykke til!

Endret av Wildrose
Skrevet

Jeg gikk til advokat og fikk separasjonspapirer og han bestilte samtidig mekling for meg. Så gikk jeg til nav og samlet sammen alle mulige søknadspapirer og fylte de ut etter beste evne mens jeg ventet på at fylkeskontoret behandlet seperasjonen. Meklingen ble ferdig to uker etter jeg bestilte time og den attesten får dere med en gang. Deretter var det bare å putte alle pairene i en konvolutt og levere på nav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...