Gå til innhold

Ang navn-navn-mellomnavn-etternavn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan reglene er når det gjelder navn etter fødsel?

Hvor mange navn det er lov til å ha?

Da tenkte jeg om det er lov til å f.eks ha hele navnet sånn: "Emma-Oline Sunniva Olsen" Altså, Fornavn-fornavn mellomnavn og etternavn? Så lenge det er bindestrek i begge fornavna. Finner ingenting om dette, og tenkte kanskje noen av dere vet før jeg eventuelt ringer å hører.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke tenke meg at det ikke er lov. I følge navneloven kan en gjøre det meste så lenge det ikke blir belastende for barnet, tror jeg.

Uansett så er det verdt et forsøk!

Skrevet

Kan ikke se at dette skulle være ulovlig?

Jeg har fornavn-mellomnavn-mellomnavn-etternavn, men fornavnet og det første mellomnavnet er "fornavnet" mitt.

Skrevet

Det er viktig å skjønne forskjellen på fornavn, mellomnavn og etternavn. I ditt tilfelle, TS, er det ikke noe mellomnavn - men tre (to) fornavn og et etternavn.

Lov om personnavn

Du kan ha så mange fornavn på barnet du vil, så lenge det ikke anses som en ulempe for barnet: "Det er ikke satt noen formell øvre grense for hvor mange fornavn en person kan ha. Dersom det velges svært mange navn, kan dette imidlertid rammes av ulempekriteriet"

Skrevet

Ok, men da blir det 3 fornavn og ett etternavn da.

Håper det går :)

Er likevel kun de to første fornavna som skal brukes. Så blir jo ikke til belastning for barnet vil jeg tro. Bare et litt langt navn.

Skrevet

Hvorfor i utgangspunktet gi et navn som ikke skal brukes?

Skrevet

Sikkert oppkalling. :)

Skrevet

Sikkert oppkalling. :)

Ja, oppkalling etter et kjært familiemedlem som døde uventet for en uke siden. Også har vi allerede bestemt to av navnene :)

Skrevet

Jeg har dobbelt fornavn, mellomnavn og etternavn uten binnestrek på fornavnet. Har ikke hørt noe som skulle tyde på at det er noe uting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...