Gjest Heloise Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Hadde en liten prat med kjæresten min idag, og da sa han at hvis jeg greide å finne noe jobbmuligheter for han, så kunne han flytte til meg og bo her med meg i 6 måneder. Kjæresten min er fra England. Han kan ikke norsk. Nei det er ikke lenge, men er det noen som har noen som helst erfaring med engelsktalende som har funnet jobb her? Og er det i det hele tatt mulig, spesielt over en så kort tidsperiode. hvor starter jeg? Tips, erfaringer, anything... please?
Cordelia Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 (endret) Ja finnes sikkert noen muligheter. Kommer litt an på hva han driver med da. Har han erfaring fra oljebransjen,ingeniør eller noe teknisk,tror jeg det kan være en god sjans. Vet det er mange engelsktalende i ingeniør og olje ihvertfall. Du kan jo spørre rundt på vikarbyråer etc. de har sikkert litt peiling. NAV har jo en egen avdeling for jobber i Norge og utlandet.NAV Eures heter det. Endret 16. januar 2011 av Cordelia
Gjest Heloise Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Han har ikke noe erfaring fra før, enda. Han går kursing i noe jeg ikke er helt sikker på hva er enda (tidsforskjell og laaang avstand for tiden gjør det vanskelig å kommunisere) men han har ingen utdannelse eller jobberfaring med på lasset per nå. Sjekker NAV sine sider nå, en smule uoversiktlig Takk Vil gjerne ha flere tips og erfaringer om noen har noe å komme med! ^^
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #4 Skrevet 16. januar 2011 På en pub. På mange av de irske pubene i Oslo skjønner ikke personalet ett ord norsk. Ikke "en øl" engang. Så de stiller ihvertfall ikke krav til norskkunnskaper.
feuerstein Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 "Halve Stavanger" er engelsk/spanskspråklige oljefolk, men de har jobb fordi de har kompetanse Norge ikke har nok av selv. I den grad jeg kjenner engelskspråklige uten spesiell kompetanse har de jobbet med slitsomme/grisete ting, typisk vasking eller i byggebransjen.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Signerer svaret med en pub! På stampuben min er eieren/sjefen engelskmann, broren hans jobber som bartender og en annen bartender er spanjol. Det eneste de skjønner på norsk er "en pils" ellers er det engelsk som gjelder.
Gjest Airi Skrevet 16. januar 2011 #8 Skrevet 16. januar 2011 På en pub. På mange av de irske pubene i Oslo skjønner ikke personalet ett ord norsk. Ikke "en øl" engang. Så de stiller ihvertfall ikke krav til norskkunnskaper. "En øl" lærer de seg i løpet av første kvelden. Pub er nok uansett en god mulighet
Gjest Heloise Skrevet 16. januar 2011 #9 Skrevet 16. januar 2011 Jeg lurer på om jeg skal sende han på norskkurs i tillegg, siden har er så overbevist om at han aldri kommer til å klare å beherske språket (I'll prove him wrong!). Er det noen som vet hvordan det er i praksis - Å registrere seg og alt papirarbeidet som må til for den som kommer inn fra EØS/EFTA land? Jeg vet det har blitt forandringer den siste tiden. Graver som en muldvarp på nettet, så er glad hvis noen har erfaringer å dele
Pingting Skrevet 16. januar 2011 #10 Skrevet 16. januar 2011 Jeg importerte selv en engelskmann for en 5-6 år siden. :gjeiper: Eksen min sleit litt med å finne jobb. Først fikk han heltidsjobb på et bilpleiested hvor eieren var amerikansk. Det viste seg å være økonomiske utnyttelse av groveste sort, han endte opp med rundt 3000,- utbetalt i mnd. Så jobbet han som avisbud for Aftenposten (i Oslo), der har de mange som ikke kan norsk. Helt grei jobb, men det er vanskelig å tjene nok når man ikke har så mange ruter. Har han lappen og tilgang på bil kan det være lettere å få godt betalte ruter da (mulig utlendinger må ha en eller annen slags tillatelse for å bruke bil i arbeid i Norge da, det vet jeg ikke noe om). Så fikk han en heltidsjobb på en fabrikk hvor sjefen var engelsk. Det var vanskelig å finne jobb til ham, særlig siden han i tillegg hadde større lærevansker som gjorde at det gikk treeeigt å lære norsk. Vi søkte på alle slags jobber hvor det ikke stod spesifisert i utlysningen at søkeren måtte kunne norsk, og forklarte situasjonen i søknaden. De jobbene han fikk gikk mest på flaks og tilfeldigheter. Han kontaktet også noen vaskefirmaer, men det er faktisk ikke så mange av dem som vil ha ikke-norskspråklige. Men det kan være verdt å prøve. Siden det er såpass lenge siden skal jeg ikke uttale meg for mye om papirrutiner og slikt - mye kan ha endret seg siden den gangen.
Rosalie Skrevet 16. januar 2011 #11 Skrevet 16. januar 2011 Husk at det ikke er bare-bare å få arbeidstillatelse, da.
Gjest Heloise Skrevet 16. januar 2011 #12 Skrevet 16. januar 2011 Takk for svar! Er fremdeles et par måneder igjen til vi virkelig trenger å se på detaljene, men er greit å vite hva jeg går til. Ser ut som en hel del papirarbeid, ja! :D En annen ting jeg ikke får helt frem fra nettsidene, er om jeg trenger garantiskjema eller ei. Vet ikke om dette er nødvendig med folk fra land som er med i EØS/EFTA... *Graver mer*
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #13 Skrevet 16. januar 2011 Husk at det ikke er bare-bare å få arbeidstillatelse, da. Jo, det er det når man kommer fra et EU-land som også er innenfor Schengenavtalen...
Gjest Heloise Skrevet 16. januar 2011 #14 Skrevet 16. januar 2011 Når det er snakk om en fra England tror jeg ikke lenger der er nødvendig å søke om arb./opph.till. Man registrerer seg bare, og må levere inn nytt etter 6 måneder (det er etter hva jeg har lest). Kjenner et par britiske statsborgere som er født og oppvokst i Norge, men har britisk statsb.skap pga. foreldre. De har det samme opplegget, så det er ikke vanskelig. Det som er vanskelig her er å finne jobb generelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå