AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 Heisan. Jeg vurderer å søke fengselskolen, og lurer derfor på om noen som har noen erfaringer? Jeg er intr. i å vite om alt fra inntak, krav og intervjuer før man begynner på skolen, til hvordan utdannelsen er, og hvordan det er å jobbe i ett fengsel. Stor takk
Frk. Fie Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Har ikke jobba der sjøl, men vet det er en del info på nett. Sjekk www.kriminalomsorgen.no
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Takk! Ja har sett litt der, ville bare høre med folk som har tatt/tar udanningen
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Det er et veldig sammensveiset arbeidsmiljø i fengslene, og de som ikke "passer inn" blir fort frosset ut. Det er også mye utroskap og tull. "Alle" har hatt et forhold med "alle". Glad jeg slutta i yrket.
Brukernavn Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Mitt aller beste tips til deg er at du jobber litt i et fengsel før du bestemmer deg for å ta utdanningen. Mange gjør det. Noen finner ut at det ikke passer (som meg) mens andre finner ut at det er den perfekte jobb (som venninnen min). I og med at jeg aldri har søkt skolen kan jeg jo ikke si så mye om opptaket dit, men det er en ganske lik prossess å få jobb som ekstrabetjent også. Først hadde vi en skriftlig "prøve". Deretter hadde vi et intervju; de var 6-7 stykker som satt på andre siden av bordet...) Dette var en kombinasjon av et "vanlig" intervju, samt at punkter i den skriftlige testen ble tatt opp. Så var det den fysiske testen. (lik som for opptak til skolen) Deretter fikk vi tilbud om jobb (ja, noen av oss, da ) Så måtte vi i tillegg inn til Fengselsskolen for å godkjennes i nemnda i ettertid. Da var det ca samme prosedyre på nytt (skriftlig, muntlig og fysisk). Så ble vi enten godkjent eller ikke. De som ikke ble godkjent i nemnda fikk ikke jobbe i fengselet selv om de i utgangspunktet hadde fått tilbud om jobb. Når det gjelder det å jobbe i et fengsel tror jeg det varierer veldig etter hvilken type fengsel du jobber i. Jobbhverdagen blir nok veldig forskjellig om du jobber i et åpent fengsel enn i et lukket. Min erfaring fra lukket fengsel er at det er en kombinasjon av rutine og uforutsette ting. De fleste dager på jobb er fine. Andre dager går alt galt. Jeg har opplevd alt fra å ha fine samtaler med insatte på cellen, til å måtte gå imellom voksne mannfolk for at de ikke skal sloss, til dager hvor alle gjør som de får beskjed om til dager hvor du står med 6 innsatte "oppi trynet" som synes du er det mest ubrukelige som noen gang har satt sine ben i et fengsel. Oj, dette ble langt, men du spurte jo
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2011 #6 Skrevet 19. januar 2011 Tusen takk for veldig fint svar! Ja de søker vel ofte folk om sommeren? Kan du si litt om intervjuet du var igjennom? Og den skriftlige testen? Kjenner jeg er nervøs for intervju biten.. (må jo søke å komme til intervju først da, men greit å vite litt hva man kanskje går til ) Var det tøffere i nemnda? Kan man ønske seg om man vil jobbe i ett lukket eller ett åpent fengsel? Hvordan er miljøet? Og variasjonen i arbeidet? Takk for langt å utfyllende svar
Brukernavn Skrevet 20. januar 2011 #7 Skrevet 20. januar 2011 Tusen takk for veldig fint svar! Ja de søker vel ofte folk om sommeren? Kan du si litt om intervjuet du var igjennom? Og den skriftlige testen? Kjenner jeg er nervøs for intervju biten.. (må jo søke å komme til intervju først da, men greit å vite litt hva man kanskje går til ) Var det tøffere i nemnda? Kan man ønske seg om man vil jobbe i ett lukket eller ett åpent fengsel? Hvordan er miljøet? Og variasjonen i arbeidet? Takk for langt å utfyllende svar Intervjuet i fengselet var utfordrende, men det har jo med det å gjøre at de må se hvordan du takler forskjellige situasjoner, samt at de vil finne ut av personligheten din. Den skriftlige testen gikk på deg som person; hvordan du ville håndtert gitte situasjoner, interesser, hvordan ville du valgt, hva ville du gjort m.v. Intervjuet i Nemnda var tøffere, ja. Mye tøffere. Der møter du bare to stk, men de er ute etter å "ta deg" Det viktigste er bare å være psykisk forberedt på at de ønsker å bryte deg ned, for så bare å være deg selv og svare som best du kan, så går det nok bra Når det gjelder åpent eller lukket fengsel så styrer du jo det ved hvilket fengsel du søker jobb i. Det er jo det enkelte fengsel som lyser ut stillinger, og du søker jo direkte til fengselet. Nå kan det jo være forskjellig grad av lukkethet innenfor det enkelte fengsel. Vi fikk komme med ønsker, men ble plassert utifra hvordan de så oss best egnet. Jeg synes stort sett det var veldig godt arbeidsmiljø. Litt "røft i kantene" er det jo, men med et så mannsdominert arbeidsmiljø, samt at du faktisk jobber med kriminelle, så sier det seg jo selv at det ikke er en "pusejobb" Variasjonen i arbeidet kan jo bli litt hva du gjør det til selv også, men er nok veldig avhengig av hvilket fengsel du jobber i.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 Takkk for svar! Veldig fint å høre om andre som har tatt skolen og jobber i fengsel Liker fortsatt ikke tanken på det intervjuet må jeg innrømme. Noen som vet om det er flest kvinnelige eller mannelige søkere? Og hva legger de vekt p i søknadene? Beklager mange sprm. men er bare nysgjerrig.
Brukernavn Skrevet 17. mars 2011 #9 Skrevet 17. mars 2011 Det er vel fortsatt flest menn som søker seg til fengsel, men det jevner seg jo stadig ut Når det gjelder hva de ser etter og hva som gjør at en for ja og en får nei er det vel egentlig bare de som behandler søknadene som vet dette.. De gir aldri begrunnelser for avslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå