Gjest TS Skrevet 15. januar 2011 #1 Skrevet 15. januar 2011 (endret) Hei Jeg og sambo skal "avvikle", vi har to barn sammen på hhv 6 og 8. Vi ønsker (nå iallefall) en ordning hvor vi har daglig omsorg for hvert vårt barn og gjensidig samværsrett. I praksis vil dette bety at de bor sammen hele tiden men "bytter" forelder anhver uke. Har noen her inne praksis med dette? Vi ønsker også at vi det første året lar oss voksne bytte bosted, slik at barna kan bo fast samme sted. Vil dette skape vanskligheter hvis vi har "delt" barna? Andre erfaringer, gode/dårlige, med dette? Endret 15. januar 2011 av enois
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #2 Skrevet 15. januar 2011 personlig synest eg det er en tåpelig måte å gjøre det på for det første blir søskene splittet og for det andre har ungene 2 hjem og blir liksom aldri sjikkelig heime.syns den som flytter ut av felles bolig skal vere den som lar barna bli igjen i heimen og har samver i helger og ferier.vis begge flytter i ny bolig bør dere bli enige om at barna har ein heim.sikkert mange med 50/50 som er uenig med meg.men snakker med unger kvar dag i gjennom jobben som syns det er slitsomt å flytte hit og dit ofte.dere må iallefal ikkje dele barna. 1
Gjest TS Skrevet 15. januar 2011 #3 Skrevet 15. januar 2011 personlig synest eg det er en tåpelig måte å gjøre det på for det første blir søskene splittet og for det andre har ungene 2 hjem og blir liksom aldri sjikkelig heime.syns den som flytter ut av felles bolig skal vere den som lar barna bli igjen i heimen og har samver i helger og ferier.vis begge flytter i ny bolig bør dere bli enige om at barna har ein heim.sikkert mange med 50/50 som er uenig med meg.men snakker med unger kvar dag i gjennom jobben som syns det er slitsomt å flytte hit og dit ofte.dere må iallefal ikkje dele barna. Nå skrev jeg vel at barna skal bo sammen hele tiden,ikke hver for seg, men det er mulig å ha daglig omsorg for hvert sitt barn, det gir vel fordeler som ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 for begge foreldrene? ? At barna og ikke forelderene flytter frem og tilbake er jo "regelen", jeg skrev jo at vi ønsket at forelderene flyttet frem og tilbake, iallefall til evt nye forhold er etablert.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Høres ganske slitsomt ut. :dåne: Personlig tror jeg det er best for barn med en fast base og et super bra samarbeid mellom foreldre. Kjempe pluss om foreldrene kan bo på samme byggefeltet.... 1
Gjest TS Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Høres ganske slitsomt ut. :dåne: Personlig tror jeg det er best for barn med en fast base og et super bra samarbeid mellom foreldre. Kjempe pluss om foreldrene kan bo på samme byggefeltet.... Er det ikke mulig å lese og tenke før man svarer?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Folkens, jeg tror dere misforstår. Det jeg tror trådstarter mener et at barna skal bo i samme hus hele tiden, også bor mamma der 1 uke og pappa der neste uke. JEg har ingen erfaring med en slik fordeling, ved første tanke virker det i grunn ganske bra så lenge foreldrene takler det. Verdt å prøve, synes jeg, så får barna det så rolig som mulig den første tiden.
Gjest TS Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 Folkens, jeg tror dere misforstår. Det jeg tror trådstarter mener et at barna skal bo i samme hus hele tiden, også bor mamma der 1 uke og pappa der neste uke.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 Nå skrev jeg vel at barna skal bo sammen hele tiden,ikke hver for seg, men det er mulig å ha daglig omsorg for hvert sitt barn, det gir vel fordeler som ekstra barnetrygd og skatteklasse 2 for begge foreldrene? ? At barna og ikke forelderene flytter frem og tilbake er jo "regelen", jeg skrev jo at vi ønsket at forelderene flyttet frem og tilbake, iallefall til evt nye forhold er etablert. Får dere det dersom alle har samme adresse?
Tiarra Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 Jeg skjønner heller ikke peonget med at dere vil ha ansvaret for hvert deres barn? Men jeg støtter det å la barna bo i samme hus, og bytte forelder annen hver uke. Det høres genialt. Men er det ikke dyrt for dere? Hvor skal den andre bo den uken uten barn?
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #10 Skrevet 15. januar 2011 Det jeg mente med en fast base var inkl en foreldre. Jeg tror det blir slitsomt for voksne og barn med en uke med mor i huset og hennes regler, og en uke med far og hans regler, selv om det er under samme tak!
wahaj Skrevet 15. januar 2011 #11 Skrevet 15. januar 2011 Husk at 50/50 ikke nødvendigvis er den beste fordelingen for barn. Vil tro det er en grunn til at de fraråder det for barn under 10 (eller 12 år). Veldig greit å ha ett fast bosted, som man kan si at er der 'hjemme' er. Også veldig mange som syns det er slitsomt å flytte hver uke, da det tar litt tid å vende seg til det, og det i tillegg er forskjellige regler i begge hjemmene. Det at mor og far flytter inn og ut tror jeg ikke blir bra. Da kan barna bli forvirret. Heller bedre at dere flytter hver for dere, men likevel nærme, så de har omgangskretsen sin der. Men, det kan jo hende det funker, men husk at det er barnas beste dere skal tenke på, ikke det at dere vil komme best ut av det når det gjelder økonomi o.l. 1
Tiarra Skrevet 15. januar 2011 #12 Skrevet 15. januar 2011 Det jeg mente med en fast base var inkl en foreldre. Jeg tror det blir slitsomt for voksne og barn med en uke med mor i huset og hennes regler, og en uke med far og hans regler, selv om det er under samme tak! Foreldrene bør være enige om hovedprinsipper og "regler" for oppdragelse selv når de er skilt. Forskjellige meninger kan alle ha selvom de bor sammen.
Tiarra Skrevet 15. januar 2011 #13 Skrevet 15. januar 2011 Husk at 50/50 ikke nødvendigvis er den beste fordelingen for barn. Vil tro det er en grunn til at de fraråder det for barn under 10 (eller 12 år). Veldig greit å ha ett fast bosted, som man kan si at er der 'hjemme' er. Også veldig mange som syns det er slitsomt å flytte hver uke, da det tar litt tid å vende seg til det, og det i tillegg er forskjellige regler i begge hjemmene. Det at mor og far flytter inn og ut tror jeg ikke blir bra. Da kan barna bli forvirret. Heller bedre at dere flytter hver for dere, men likevel nærme, så de har omgangskretsen sin der. Men, det kan jo hende det funker, men husk at det er barnas beste dere skal tenke på, ikke det at dere vil komme best ut av det når det gjelder økonomi o.l. Selv har vi ikke 50/50 fordeling, jeg har hovedomsorgen og far har samvær. Barna var veldig små da far og mor gikk fra hverandre. Men jeg har mage venner som praktiserer annehver uke-ordningen, og det fungerer bra, både for barna og foreldrene. Men jeg tror grunnen til at TS og samboeren hennes tenker at barna bytter forelder annenhver uke er nettopp at de skal beholde ett hjem.
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #14 Skrevet 15. januar 2011 Foreldrene bør være enige om hovedprinsipper og "regler" for oppdragelse selv når de er skilt. Forskjellige meninger kan alle ha selvom de bor sammen. Helt klart, det er jo kjøreregelen når men bor fra hverandre også. Men differansen blir tydligere når foreldrene bytter på boligen. (og potensielle krangler)
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2011 #15 Skrevet 15. januar 2011 Hei. Vi har omsorgen for hvert vårt barn og gjensidig samværsrett. Jeg beholdt boligen, det var viktig for oss at barna ikke måtte flytte til to nye steder. Far flyttet ut og fikk sin egen bolig ca tre km unna meg. Barna var 4 og 9 når vi flyttet fra hverandre for fire år siden. De er en uke hos meg og en uke hos far. Far og jeg samarbeider veldig bra så den delen er uproblematisk. Den yngste reagerte i starten med å bli bekymret for å ikke se oss. Hun ville vite hvor jeg var i huset. Det samme skjedde hos far. Dette stabiliserte seg etterhvert. Vi har snakket en del om hvordan de syntes det er. Den eldste er noen ganger sliten over å måtte være sammen med sin yngre søster til enhver tid og ønsker seg mere tid alene med oss begge. Begge kan til tider syntes det er noe styr med saker som skal hit og dit. I situasjoner der den yngste har to venninner på besøk og jeg kommer for å hente vil hun selvfølgelig være hos far videre. Den eldste begynner å bli mobil selv så han plages ikke mye med hvor han er så lenge han kan treffe de faste vennene sine. I det stor og hele fungerer det bra og ungene er fornøyd. Men det tror jeg er helt avhengig av at begge foreldrene syntes det er bra og er innstilt på å få det til å fungere.
Gjest regine Skrevet 16. januar 2011 #16 Skrevet 16. januar 2011 Du bør underskøke med NAV ifht. det med ekstra barnetrygd og skattekl. 2, hvis dere skal ha det sånn at ungene alltid skal være sammen. For det betyr jo at selv om dere på papiret har en unge hver, så er samværet 50% for begge. Vet ikke om regelverket er endret, men tidligere måtte det være minst 60/40 for at den med 60 kunne få stønad som enslig forsørger. Man ble (blir?) ikke regnet som enslig forsørger når man har barnet 50%. 50/50 er en ordning som krever mye av foreldrene, både i fht. samarbeid med hverandre og lydhørhet for barnas opplevelse. Hvis ikke ungene skla ende i en krigssone - noe som er det eneste som virkelig er fastslått er håpløst! MÅ samarbeidet mellom foreldrene med en sånn løsning være godt. Det kan ikke være krangel om klær etc hver gang ungene skal skifte hjem. Du sier at dere vurderer å flytte ut selv, mens ungene blir boende. I utgangspunktet mener jeg at dette er eneste rette måten å gjøre det på - for BARNA. Hvorfor skal de måtte dra fram og tilbake hele tiden, det er jo ikke de som vil ha endring?!?! Samtidig er dette selvsagt utfordrende for dere. Hvem bor egentlig i huset og hvem bor egentlig et annet sted. Hva med renhold og orden - sørger begge for at det er greit for den andre å komme tilbake? Eller kommer den ene til en svinesti som den andre alltid må rydde opp i. Hva med den andre boligen - har dere ¨råd til det? JEg tviler på at dette er en ordning ders som voksne kommer til å orke spesielt lenge. Og det er vel også en erfaring å ta med seg hvis man mener at barn skal leve på den måten...... Alt funker - hvis DERE er villige til å svelge kameler, tilrettelegge for hverandre og barna. Men slitsomt - det tror jeg absolutt det vil bli!
Gjest En mann Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 Hei Jeg og sambo skal "avvikle", vi har to barn sammen på hhv 6 og 8. Vi ønsker (nå iallefall) en ordning hvor vi har daglig omsorg for hvert vårt barn og gjensidig samværsrett. I praksis vil dette bety at de bor sammen hele tiden men "bytter" forelder anhver uke. Har noen her inne praksis med dette? Vi ønsker også at vi det første året lar oss voksne bytte bosted, slik at barna kan bo fast samme sted. Vil dette skape vanskligheter hvis vi har "delt" barna? Andre erfaringer, gode/dårlige, med dette? Hei. Dette er vanlig blant mange i dag. Kjenner selv til det. Begge får fordeler som "enslig" med de goder det følger. Skatt, barnetrygd og evt.andre stønader. Barnebidrag evt.som vanlig etter inntekt evt.alder. i praksis her, da det andre er likt Er vel lite trolig en av dere foreldre skulle flytte med det ene barnet og la det ande være igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå