MarianneE Skrevet 21. oktober 2003 #1 Del Skrevet 21. oktober 2003 Har en ribbe i fryseren vi tenkte og ta til søndagen. Eh.... hvordan gjør jeg det? Når bør jeg ta den opp av frysa? Kryddre? Hvordan steke så jeg får den perfekte sprø svoren? Hjelp en ribbe-jomfru i nød....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 21. oktober 2003 #2 Del Skrevet 21. oktober 2003 Hvis du har hel ribbe, så må du legge en flat tallerken oppned under, så du bygger en høyde = fettet kan renne av så svoren kan bli sprø. Krydder er oftest sort pepper og salt. Mamma pleier å langsteike ribba (og koteletter osv. dødsgodt) dvs hun setter den i langpanne i ovnen på 200 C i 10 min (forsegle porene), så ned til 130 ca i 4-6 timer. Litt usikker på hvor lenge, men man kan fint slå den enda lengre ned hvis man ikke er klar til å spise. Hun pleier å helle vann i formen med jevne mellomrom så det ikke blir tørt (ikke over kjøttet). De senere årene har hun gått vekk fra hel ribbe, og skjærer den/kjøper ribbe oppskjært i stykker. De stekes mye bedre, hvert stykke blir da stekt helt rundt og man slipper den gråhvite guffa som et midtstykke vanligvis er. Hun prøver også å kjøpe ribbe med mindre fett = mer kjøtt. Hun har verdens beste ribbe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 21. oktober 2003 #3 Del Skrevet 21. oktober 2003 Eller du deler den i biter (passe store til servering) og marinerer disse bitene i ett døgn. Salt, pepper og "tørr sennep" (fåes på gul boks i butikken). Stekes så til de er godt gjennomstekte i steikeovn - snus halvveis. Enkelt, greit, kjempegodt - og digg til "møling" i flere dager! Trukke jeg får se noe mer helstekt ribbe til jul her i hus, nei. Gubben som kom med denne løsningen - og det er han som har ansvaret for juleaftenmat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå