Gå til innhold

Pels! En evig debatt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det høst/vinter, og da kommer det ofte mere pels både i butikker, magasiner, og i moten generellt. Jeg synes hele industrien er helt horribel, men allikevel gir den arbeidsplasse o.l, og ved å være aktiv pelsmotstander kan man bli litt hyklersk hvis man går med skinn f. eks...

Fortell hva dere mener,,, gjerne for og mot argumenter.

Og har dere noe med pels på selv???

Håper det blir en fin diskusjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig imot denne næringen. Burde vært avskaffa for lenge siden, disse stakkars dyra som skal lide for at vi skal kle oss i deres pels. Pels er penest på dyrene den satt på...!!!!!!

Skrevet

Har sagt hva jeg syns i en parallell tråd!

Skrevet

Jeg har ingen argumenter for pels...har ikke noe til overs for industrien. Den asiatiske enda mindre enn den norske. Dessuten syns jeg det ikke er det minste fint heller...stygt faktisk.

Skrevet

Jeg har pels og synes det er lekkert! Min er av kanin eller noe sånt, og kaniner finnes det så mange av at jeg tror ikke det er farlig om jeg kler dem på meg... :wink:

Skrevet

Jeg syns ikke det er riktig å drepe dyr kun for pelsens skyld selv om det er nok av dem! Slakter man derimot kaniner for kjøttets skyld, el hvilket som helst annet dyr, blir det en annen sak. Da er det greit å nyttiggjøre seg pelsen........selv om jeg aldri ville gått m no sånt!

Skrevet

Chimp: jeg har ikke satt meg så veldig inn i pelsindustrien, men man skulle da tro at når man tar pelsen fra et dødt dyr, så brukes vel også resten av dyret til noe? (selv om tanken på kaninstek er mye verre enn tanken på en pelsjakke, spør du meg!)

Skrevet
Jeg har pels og synes det er lekkert! Min er av kanin eller noe sånt' date=' og kaniner finnes det så mange av at jeg tror ikke det er farlig om jeg kler dem på meg... :wink:[/quote']

Det er vel ikke helt dette som er essensen. Å drepe dyr kun for at mennesker forfengelighet skal opprettholdes er kvalmt. Pelsdyrindustrien er også ubarmhjertelig. Dyr mishandlese og fratas sine rettigheter. Argumenter FOR pels finnes ikke, det er faktisk helt fraværende. I dag har vi erstattet pels med andre varme klesplagg. Jeg synes alle som kommer trippende i en pels fra dyr som er mishandlet og slaktet kun for pelsene skyld, er ureflekterte og egoistiske mennesker. :evil:

Håper denne debatten ALDRI dør ut, så lenge denne industrien får fortsette.

Skrevet

Helt enig med deg care... det er ingen unnskyldning for å gå i pels, mange gode alternativer som er mye penere enn pelsen fra et dødt dyr :evil:

Skrevet
Jeg synes alle som kommer trippende i en pels fra dyr som er mishandlet og slaktet kun for pelsene skyld, er ureflekterte og egoistiske mennesker. :evil:

Helt enig, vinteren er rett og slett ikke bra for blodtrykket mitt, så hissig blir jeg over jåledamer i pels! :evil:

men man skulle da tro at når man tar pelsen fra et dødt dyr, så brukes vel også resten av dyret til noe?

Nøyaktig hva ser du for deg reve- og minkskrotter brukes til?

Skrevet

Jeg innrømmer gladelig at dette vet jeg ikke mye om. Det jeg vet, er at kaniner finnes det mange av her i verden (spør dem i Australia!) og at et par av dem har slått seg sammen for å holde meg varm - det synes jeg bare er veldig fint... :blunke:

Skrevet

Jeg er ikke veldig opptatt av å være FOR pels, men er ikke i mot heller... Mener nemlig at pelsdyr blir behandlet rimelig bra - sett i forhold til andre dyr vi "bruker" som for eksempel fjørfe og melkekyr... :-?

Og JA jeg har faktisk vært på pelsdyrfarmer (fler enn en) og snakket med pelsdyrfarmere og sett dem håndtere dyra sine. Har vært på større gårder der de produserer kylling også og syns det er mye, mye verre!

For hvorfor er det OK å oppdrette dyr som skal dø (også relativt bestialsk) knapt en måned gamle og den måneden lever de uten å se dagslyset en eneste gang - alt de får med seg er å dele et enormt rom med hundrevis av andre av sitt slag og kanskje bli trampet ihjel, eller ivertfall alltid være tvunget til å sloss seg veg til matfatet?

Mens det ikke er greit å oppdrette pelsdyr som relativt sett har det bedre (av de jeg har sett) med egen plass der de ikke behøver sloss om maten, sommerbur, lys, luft og nok av mat?

Dette henger ikke på greip spør du meg... Forklaring???

Suz :kul:

Skrevet
For hvorfor er det OK å oppdrette dyr som skal dø (også relativt bestialsk) knapt en måned gamle og den måneden lever de uten å se dagslyset en eneste gang - alt de får med seg er å dele et enormt rom med hundrevis av andre av sitt slag og kanskje bli trampet ihjel, eller ivertfall alltid være tvunget til å sloss seg veg til matfatet?  

Mens det ikke er greit å oppdrette pelsdyr som relativt sett har det bedre (av de jeg har sett) med egen plass der de ikke behøver sloss om maten, sommerbur, lys, luft og nok av mat?

Suz  :kul:

At det er mange dyr som lider som brukes til mat for oss mennesker, er ingen hemmelighet, men nå var det pelsdyrnæringen som var tråden.

Du må ha vært på et lukushotell for pelsdyr på måten du skriver på, kanskje det finnes noen??. Jeg har vært på flere farmer, der dyrene settes i bittesmå bur, med gitter som eneste underlag, for å unngå skit i pelsen. De kan nesten ikke bevege seg, de har ingen som helst form for stimuli og viser klare tegn på adferdsproblemer, pga det naturlige instinktet ikke ble tilfredsstilt i det hele tatt. De har aldri vært i kontakt med naturen, for det kan ødelegge pelsen.

Og om du og dine medsøstre kunne unnvært disse pelsene, (vet ikke hvorfor dere går rundt med dem heller, for det ser direkte teit ut) så hadde disse stakkars dyrene sluppet denne vannvittige mishandlingen som pelsdyrnæringen tross alt er... :evil:

Skrevet

Jeg har ikke en eneste pels Quinden - så det er ikke saken - men det må være mulig å diskutere hvorfor alle er imot pelsdyrnæring, men ikke mot å ale opp kyllinger så de kan få det deilige hvite kjøttet sitt...

JEG ser ikke den prinsipielle forskjellen... Det fins erstattninger for kyllingkjøtt også om det var greia.

Jeg har ikke vært på noe luksushotell for pelsdyr nei (fiffig formulering :ler: ), men hos helt vanlige pelsdyrfarmere. Dyra hadde hvert sitt bur ja, men med strå i buret og ikke særlig dårlig plass. Dyra ble løftet på stadig vekk av eieren (håndtert) og de sto slik at de hadde lys og luft, samt at de ble flyttet til et åpnere anlegg på sommerstid.

De er i fangenskap så sammenlignet med et fritt liv er selvfølgelig ikke dette veldig bra - men det samme gjelder for de andre husdyra vi holder for mat, eller annen nytte.

Mitt poeng er hvorfor ikke ta et oppgjør med HELE industrien for utnytting av dyr - hvor for er det bare pels som er fy?????

Suz - fremdels lurer jeg :o

Skrevet

Sorry Suzy, det var en før deg som hadde kaninpels :oops:

Jeg er helt enig i at alle dyr som blir brukt til mat etc. som regel blir behandlet dårlig, men når det gjelder disse og pelsdyr så er det etterspørselen som gjør at dette fortsetter.

Alle vil ha billig mat uten å tenke på hva det fører til. Det fører til en kynisk virksomhet, der det kun fokuseres på penger og ikke dyrenes ve og vel. Ikke alle vil bli vegeterianere etc., så etterspørselen vil aldri ta slutt, men det må fokuseres på hvordan disse dyrene har det før de blir slaktet. Det er vel ingen som er i tvil om at produksjonsdyrene idag lider, så lenge vi kjøper produktene deres, så vil det ikke ta slutt.

Det blir nå flere og flere økologiske produkter som selges, og om vi er villige til å betale prisen, det koster noen kroner mer, så vil det litt etter litt også bedre dyrenes kår. Der får dyrene leve fritt og får for uten tilsetning av allslags tull, hønene er frittgående og produserer bedre egg, de trives rett og slett bedre enn å sitte i et lite bur. Det ser ut til at denne trenden er i ferd med å bryte gjennom.

Grunnen til at så mange stiller spørsmål angående pelsdyrnæringen er, at det overhodet ikke er bruk for mennesker i pels, det er jåleri og helt unødvendig. Det er kun pelsen disse dyrene er interessante for, ingenting annet.

Men egg, kjøtt og fisk er vi dessverre i mer eller mindre grad avhengige av.

Dette ble litt rotete, men håper det blir forstått hva jeg mener.

Skrevet

Forstår hva du mener Quinden :D

Tror nok vi må ta et oppgjør med våre produksjonsvaner før eller senere, for det er ikke mulig å fortsette forbruket av i dag uten å tenke over hvor det vi putter i oss/på oss kommer fra (og dette gjelder både mat og klær) og hvordan det er laget (enten det er dyr eller andre mennesker som lider)

Jeg er prinsipielt enig med deg når det gjelder behandling av pelsyra, Quinden, men mener også at alle bør tas fatt på og at ikke pelsdyrnæringen er så gal som mange vil ha det til. Dessuten er pelsdyrnæring et viktig distrikts-levebrød.. Det er også noe å tenke på... Ivertfall for oss som kommer fra distriktsnorge :lol:

(sier ikke dermed at det er greit å behandle dyr dårlig - bare så det er klart!)

Suz :wink:

Skrevet

Siden dette er en mer prinsipiell diskusjon så tror jeg at jeg flytter tråden over på Generell Debatt.

Orakel - moderator

Skrevet

Suzy skrev:

Jeg syns overhodet ikke det er OK! Hvor har du det fra? Syns det er forkastelig! Denne debatten er vel ikke sånn enten-eller diskusjon vel...???

Skrevet

Jeg syns overhodet ikke det er OK! Hvor har du det fra? Syns det er forkastelig! Denne debatten er vel ikke sånn enten-eller diskusjon vel...???

Se innlegget mitt over - der utdyper jeg litt hva jeg mener :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...