Gå til innhold

Produktprøver i parfymeri - umulig å få uten å handle noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter ny parfyme og ny ansiktskrem, og da jeg var i byen i dag spurte jeg på både Esthetique og Parfymelle om det var mulig å få med prøver på noen forskjellige ansiktskremer de anbefalte til min hudtype og de tre parfymene det står mellom. Jeg har litt sensitiv hud og siden ansiktskrem er ganske dyrt liker jeg å prøve den ut over et par dager. Parfyme synes jeg det er veldig vanskelig å lukte på i butikk - det blir så mange lukter at alt lukter det samme.

Svaret jeg fikk begge steder var at de ikke deler ut prøver i "hytt og pine". Min erfaring fra tidligere er at dersom jeg handler en del i et parfymeri får jeg med noen prøver som "belønning" for at jeg kjøpte så mye, f.eks. fikk jeg flere prøver da jeg kjøpte foundation, pudder og mascara til nesten 1000 kr for en stund siden. Da hadde jeg ikke bedt om prøver på noe som helst.

Er det virkelig sånn at en kunde som er seriøst ute etter å kjøpe f.eks. en (dyr) ansiktskrem ikke får prøver fordi prøvene er ment som "belønning" til storhandlende kunder? Må innrømme at jeg synes det er en merkelig praksis...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok uten tvil med at parfymeriene ikke lenger får prøver i hytt og pine. Parfymeprøvder får man innimellom på nyheter og da er det svært begrenset antall og kremer får man kanskje en her og en der fra produsenten, men da også i begrenset opplag og gjerne bare av noen få kremer og produsenter. Disse må man da spare til de kundene som virkelig trenger det (og ja, jeg syns du faller innenfor denne kattegorien, men jeg vet ikke om de prøvene de hadde ville passet deg).

Når det gjelder belønning til storhandlere så er det stort sett piss som deles ut... Billige kremer, en liten foundationprøve eller en prøve på en nyhet. Det er skjeldent dette er produkter som man faktisk hadde fått delt ut ellers, rett og slett fordi prøvene stort sett er kjipe eller på produkter som de færreste egentlig trenger prøver på før de kjøper. Når vi får vareprøver er det stort sett billigkremer, en ny foundation (disse går lett ut siden det gjerne er litt kjekt å motta), tannkremer, en selvbrunigsserviett o.l. De gode kremene og parfymene får vi prøver på en gang i skuddåret og da sier det seg selv at det ikke er lett å dele ut ;)

Men jeg syns uten tvil at svaret hun gav deg var lettere frekt. Har man ikke prøver å gi ut beklager man det og sier det som man er, ikke at man ikke deler ut i hytt og pine :kjefte:

Skrevet

Idag er det desverre en del som benytter seg av kunskapen de i parfymeriene har, og spør etter produktprøver før de går hjem å hanler på nett. Skjønner veldig godt at de ikke gir ut noen prøver uten at du handler...

Skrevet

Den "unnskyldningen" din er det dessverre flere som bruker. Eller misbruker rettere sagt. Parfymeriene kan ikke stole på kundene sine lenger, fordi veldig mange utnytter prøve-ordningen uten å kjøpe noe.

Skrevet

Ikke minst, hos oss får de kundene som bare spør om vi har noen prøver enten ikke noe, eller kjipaprøvene som vi ikke vil ha :P

Skrevet

Når det gjelder ansiktskremer kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle lønne seg for butikken å lage en liten prøve til forbrukeren som varer en ukes tid. Body Shop deler villig ut små prøver på helt vanlige produkter som body lotion og fotkrem, hvorfor kunne ikke de dyre butikkene gjort det samme? Jeg har rett og slett sluttet å kjøpe dyre kremer i norske butikker fordi det blir så dyre bomkjøp. Jeg kjøper heller på nett eller taxfree for da kaster man ikke like mye penger i søppla om kremen ikke skulle passe meg. Hadde butikken sendt med meg en liten prøve hadde det vært større sannsynlighet for at jeg kom tilbake og kjøpte den, og kanskje lagt igjen enda mer penger enn planlagt.

Før var det stas å handle på parfymerier pga den ekstra servicen man fikk, det er det ikke lenger og derfor skjønner jeg folk handler på nett eller taxfree.

• Liker 1
Skrevet

Mye fordi disse småprøvene da ville kommet fra testere som 100 andre har hatt fingrene sine i og det vil du IKKE ha på ansiktet ditt. Vi gjør dette selv, men kun med de produktene som kommer i pumpe. Vi har prøvd å få ekstra testere til de produktene som kommer i krukker, men mange leverandører sender ikke ut testere, men en kontrolør som sjekker testerne og kun bestiller av de som nermer seg tom. Ufattelig irriterende! Men det står med andre ord mye på produsenten heller enn parfymeriene, selv om noen av de også kan takke seg selv ;)

Skrevet

TS her!

Det har nok uten tvil med at parfymeriene ikke lenger får prøver i hytt og pine. Parfymeprøvder får man innimellom på nyheter og da er det svært begrenset antall og kremer får man kanskje en her og en der fra produsenten, men da også i begrenset opplag og gjerne bare av noen få kremer og produsenter. Disse må man da spare til de kundene som virkelig trenger det (og ja, jeg syns du faller innenfor denne kattegorien, men jeg vet ikke om de prøvene de hadde ville passet deg).

Når det gjelder belønning til storhandlere så er det stort sett piss som deles ut... Billige kremer, en liten foundationprøve eller en prøve på en nyhet. Det er skjeldent dette er produkter som man faktisk hadde fått delt ut ellers, rett og slett fordi prøvene stort sett er kjipe eller på produkter som de færreste egentlig trenger prøver på før de kjøper. Når vi får vareprøver er det stort sett billigkremer, en ny foundation (disse går lett ut siden det gjerne er litt kjekt å motta), tannkremer, en selvbrunigsserviett o.l. De gode kremene og parfymene får vi prøver på en gang i skuddåret og da sier det seg selv at det ikke er lett å dele ut ;)

Men jeg syns uten tvil at svaret hun gav deg var lettere frekt. Har man ikke prøver å gi ut beklager man det og sier det som man er, ikke at man ikke deler ut i hytt og pine :kjefte:

Da synes jeg faktisk de ansatte burde forklart hvordan det er og at de sjelden får prøver, jeg som kunde vet ikke hvordan ting funker "backstage" mht prøver og sånt.

Jeg har forresten fått prøver på både dyre kremer og parfyme som "belønning" når jeg handler, ikke bare kjipe produkter.

Idag er det desverre en del som benytter seg av kunskapen de i parfymeriene har, og spør etter produktprøver før de går hjem å hanler på nett. Skjønner veldig godt at de ikke gir ut noen prøver uten at du handler...

Den "unnskyldningen" din er det dessverre flere som bruker. Eller misbruker rettere sagt. Parfymeriene kan ikke stole på kundene sine lenger, fordi veldig mange utnytter prøve-ordningen uten å kjøpe noe.

Det er sikkert mange som utnytter både kunnskapene til de ansatte og prøveordningen, og det er selvsagt synd at noen er så frekke. Allikevel synes jeg det er synd at det skal gå ut over oss som faktisk har tenkt å handle i parfymeriet - det er ikke alle som handler på nett. Jeg har ikke råd til å kjøpe en hudkrem til 500 kr uten å prøve den ordentlig på forhånd og fordi jeg har såpass sensitiv hud kan jeg ikke bare kjøpe noe etter å ha fått "prøve" den i butikken.

Når det gjelder ansiktskremer kan jeg ikke skjønne at det ikke skulle lønne seg for butikken å lage en liten prøve til forbrukeren som varer en ukes tid. Body Shop deler villig ut små prøver på helt vanlige produkter som body lotion og fotkrem, hvorfor kunne ikke de dyre butikkene gjort det samme? Jeg har rett og slett sluttet å kjøpe dyre kremer i norske butikker fordi det blir så dyre bomkjøp. Jeg kjøper heller på nett eller taxfree for da kaster man ikke like mye penger i søppla om kremen ikke skulle passe meg. Hadde butikken sendt med meg en liten prøve hadde det vært større sannsynlighet for at jeg kom tilbake og kjøpte den, og kanskje lagt igjen enda mer penger enn planlagt.

Før var det stas å handle på parfymerier pga den ekstra servicen man fikk, det er det ikke lenger og derfor skjønner jeg folk handler på nett eller taxfree.

Helt enig - har opplevd selv at man faktisk får mye bedre service på Body Shop når det gjelder prøver enn hva man får i et dyrt parfymeri og det er innmari synd. Føler at mange parfymeriansatte har samme ovenfra-og-ned holdning som en del middelaldrende damer i fisefine klesbutikker, og særlig når det gjelder oss litt yngre (er 25 år).

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg tror nok parfymeriene må tenke litt nytt ettersom netthandel og taxfreehandel ødelegger for salget deres. Man må for eksempel ikke ha prøver stående fremme, men man kan ta ut med en spaltel og legge i en bitteliten plastboks som kunden kan få med som prøve slik at det er rent.

Den ovenfra og ned holdningen opplever jeg i nesten alle parfymerier, i allefall så fort man viser antydning til at man ikke ønsker å kjøpe det dyreste de tilbyr. Jeg styrer som oftest unna butikkene hvis damene som jobber der ikke er opptatte med andre kunder. Jeg føler meg rett og slett ikke vel der inne.

Den gangen jeg handlet mest hudpeieprodukter var faktisk på et Mary Kay party. Produktene er nok ikke av de aller beste, men jeg fikk mulighet til å prøve rens, kremer, sminke og foundation grundig i eget sminkelys og studere resultatet sammen med andre. Det er bortimot eneste gangen jeg har vært fornøyd når jeg har brukt det etterpå også fordi resultatet ble det samme når jeg brukte produktene etterpå og i riktig lys. Parfymerilysene er ikke riktig i forhold til vanlig inne og utelys og derfor hadde det vært fint å få med en liten prøve hjem før man kjøpte. Da får man også testet holdbarheten. Alle dekkremer, underlagskremer, baser, osv jeg har kjøpt har ikke sittet eller dekket så bra som parfymeriene lovte og jeg kunne like gjerne kastet pengene i søpla.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror nok parfymeriene må tenke litt nytt ettersom netthandel og taxfreehandel ødelegger for salget deres. Man må for eksempel ikke ha prøver stående fremme, men man kan ta ut med en spaltel og legge i en bitteliten plastboks som kunden kan få med som prøve slik at det er rent.

Egentlig burde de ha begge deler. En boks fremme så man selv kunne kjenne og en egen til småprøver, eventuelt små ferdige poser eller pakker, men som sagt, dette er vanskelig å få til siden produsentene er så forbaska sta og egenrådige. Men jeg tror de fleste parfymeri pusher mer og mer på produsentene for å få flere og bedre produktprøver :)

Skrevet

Jeg er på utkikk etter ny parfyme og ny ansiktskrem, og da jeg var i byen i dag spurte jeg på både Esthetique og Parfymelle om det var mulig å få med prøver på noen forskjellige ansiktskremer de anbefalte til min hudtype og de tre parfymene det står mellom. Jeg har litt sensitiv hud og siden ansiktskrem er ganske dyrt liker jeg å prøve den ut over et par dager. Parfyme synes jeg det er veldig vanskelig å lukte på i butikk - det blir så mange lukter at alt lukter det samme.

Svaret jeg fikk begge steder var at de ikke deler ut prøver i "hytt og pine". Min erfaring fra tidligere er at dersom jeg handler en del i et parfymeri får jeg med noen prøver som "belønning" for at jeg kjøpte så mye, f.eks. fikk jeg flere prøver da jeg kjøpte foundation, pudder og mascara til nesten 1000 kr for en stund siden. Da hadde jeg ikke bedt om prøver på noe som helst.

Er det virkelig sånn at en kunde som er seriøst ute etter å kjøpe f.eks. en (dyr) ansiktskrem ikke får prøver fordi prøvene er ment som "belønning" til storhandlende kunder? Må innrømme at jeg synes det er en merkelig praksis...

Det der har jeg opplevd mange ganger også, og det er utrolig irriterende. Nå har jeg etterhvert blitt "kjent" med en kjempehyggelig dame på mitt lokale Parfymelle parfymeri og handler fast av henne, så da får jeg stort sett de prøvene jeg ber om, men de gangene jeg handler på et mer "tilfeldig" sted er servicen så som så.

Tror kunsten kanskje er å opparbeide et "kundeforhold" i et spesielt parfymeri hvor de ansatte VET at du handler, da er det lettere både å få prøver og god service.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...