antibac Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Hei! I dag da jeg satt på bussen, la jeg merke til to barnevogner utfor et hus. De var helt synlige fra veien (som er en middels trafikkert vei, er en del biler og folk rundt det tidspunktet jeg var der), og jeg er ganske sikker på at det var barn oppi. Det så ihvertfall sånn ut! Nå har ikke jeg barn, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke ville latt ungen min ligge ute i barnevogna uten noe som helst tilsyn. Overreagerer jeg eller er dette litt uforsiktig?
Gjest Consensio Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Hvor hysterisk skal man bli? Hva vet du om moren ikke holdt oppsyn? Det finnes vinduer, babycall og annet, og moren er kanskje ute ofte og sjekker. Ser ikke noe problem (om ikke moren aldri sjekker vognen da og lar ungen ligge der unormalt lenge eller for dårlig kledd for været)
antibac Skrevet 15. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2011 Derfor jeg spør om jeg overreager
Sulosi Skrevet 15. januar 2011 #4 Skrevet 15. januar 2011 Det er da ikke unormalt at de sover på utsiden...
loffen Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Frisk luft er bra! Så lenge man har oppsyn gjennom vinduet eller/og via babycall så er det vel helt greit!
Havtorn Skrevet 15. januar 2011 #6 Skrevet 15. januar 2011 Jeg hadde nok aldri våget å ha barnevogn stående lett tilgjengelig med mindre jeg satt på andre siden av døra. Er naturlig paranoid jeg, men også er det jo slik at jeg aldri hadde tilgitt meg selv hvis noe faktisk hadde hendt. Nei, gotta løøøv veranda..
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #7 Skrevet 15. januar 2011 Så lenge det ikke er i et veldig trafikkert område med masse folk, som by osv., så ser jeg ærlig talt ingen grunn til å være så hysterisk. Noe kan skje, klart, men noe kan skje uansett. Tilfeldige forbipasserende stjeler sjelden med seg unger som ligger i vogna, med foreldre som antageligvis ikke er mer enn ti sekunder unna.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #8 Skrevet 15. januar 2011 Så lenge det ikke er i et veldig trafikkert område med masse folk, som by osv., så ser jeg ærlig talt ingen grunn til å være så hysterisk. Noe kan skje, klart, men noe kan skje uansett. Tilfeldige forbipasserende stjeler sjelden med seg unger som ligger i vogna, med foreldre som antageligvis ikke er mer enn ti sekunder unna. Det er gjerne verre med dyr og fugler. Har jo hendt at det har kommet mus og rotter oppi vogna, som har gnagd litt på ungene. Skjønner ikke at de tør jeg heller. Det er da bedre å legge ungen på et godt luftet soverom. Eller er det liksom normalen at man pleier å sove ute? Har aldri sett større barn eller voksne ha senga si ute på plena.
Beauté Skrevet 15. januar 2011 #9 Skrevet 15. januar 2011 Man vet jo aldri om moren sitter rett ved, på innsiden med vindu rett ut. Men selv ville jeg ALDRi gjort det. Da min mellomste, som er nå 11 år, var baby...så lå hun på vaskerommet vårt i vognen. Vaskerommet var ikke isolert og hadde tynt tak. Så det gikk fint. Ingen ville kommet inn eller noe.
Sulosi Skrevet 15. januar 2011 #10 Skrevet 15. januar 2011 I min praksisbarnehage sover alle barna ute så det er nok ikke så veldig unormalt. Mine barn sov best inne i senga, de var så nysjerrige at de ikke fant roen i vogna.
Hedda-78 Skrevet 15. januar 2011 #11 Skrevet 15. januar 2011 Eller er det liksom normalen at man pleier å sove ute? Har aldri sett større barn eller voksne ha senga si ute på plena. Jeg pleier å sove på verandaen på dagtid på sommeren, det er deilig! Mine barn sover mye bedre når de ligger ute i vogn enn når de ligger inne på soverommet. Tror det har noe med lydene å gjøre. Dessuten sovner de raskt når jeg triller vogna litt fram og tilbake på veien. Skulle de sovet i seng innendørs, hadde det tatt evigheter å få dem til å sovne...
mousepad Skrevet 16. januar 2011 #12 Skrevet 16. januar 2011 Tror det er ganske vanlig i Norge ja , for det skal visstnok være så sunt å la spedbarn sove ute i mange kuldegrader . Siden jeg har til gode å lese medieoppslag om babyer som er blitt kidnappet utenfor husene sine , så heller jeg vel egentlig til at det er ganske ufarlig i forhold til at noen faktisk kan ta med seg babyen og stikke av , men personlig har jeg aldri latt en baby sove utendørs slik at det er enkelt for forbipasserende å ta med seg vogna med barnet i .
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #13 Skrevet 16. januar 2011 Mine barn har sovet ute når de var babyer/små barn. De lå på verandaen så jeg kunne se dem hele tiden. Jeg hadde ikke satt dem foran ytterdøren så jeg ikke så dem. Både pga mennesker, dyr og vær.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2011 #14 Skrevet 16. januar 2011 Både broren min og jeg sov utendørs, og niesen min da hun var baby. Vogna har blitt plassert slik at den er lett å følge med på for foreldrene, og gjerne skjermet for vei o.l. Ser ikke noe problem med det, og mitt inntrykk er at det er veldig vanlig å la babyer sove i vogna ue. Jeg synes også en bør tenke over hvor en plasserer vogna, og ville ikke satt den fra meg midt i byen liksom, men i rolige omgivelser i boligfelt osv ser jeg ikke problemet. Forutsatt at noen voksne følger med selvsagt.
Gjest Nebula Skrevet 16. januar 2011 #15 Skrevet 16. januar 2011 Vesla sover i vogna ute i barnehagen og er vel bare 1-2 mnd siden hun sluttet med det her hjemme, bruker babycall da (også i barnehagen) og netting for å holde evt katter og insekter (på sommeren) ute. Tror dette er veldig vanlig her i Norge, iallefall hvis man bor noenlunde fredlig til.
Caramba Skrevet 16. januar 2011 #16 Skrevet 16. januar 2011 Det er gjerne verre med dyr og fugler. Har jo hendt at det har kommet mus og rotter oppi vogna, som har gnagd litt på ungene. Skjønner ikke at de tør jeg heller. Det er da bedre å legge ungen på et godt luftet soverom. Eller er det liksom normalen at man pleier å sove ute? Har aldri sett større barn eller voksne ha senga si ute på plena. Ja, det er "normalt" i Norge å la ungene sove ute på dagtid. Har ALDRI hørt om unger som har blitt bitt av mus eller fugler, men man bør gjerne ha et innsekt/kattenett over vogna. Babycall er også vanlig. Mine unger sover mye ute, foran stuevinduene og jeg har full kontroll. Det er sunt og bra å sove ute
Edie Skrevet 16. januar 2011 #17 Skrevet 16. januar 2011 Min gutt sov ute i vogna så lenge jeg var i permisjon. Vogna stod på utsiden av huset, og jeg hadde babycall på. Aldri tenkt over at det er "farlig"... Med babycall så hører jeg om det kommer noen leeenge før de er fremme ved husdøra. Den fungerer nesten som avlyttingsutstyr. Hører naboen i bunn av bakken veldig godt hvis de sitter ute og prater og vi har babycallen på ute.. Har selvfølgelig insektsnetting over vogna, så ikke katter eller annet skal hoppe opp i vogna. Nå er han 1,5 år og sover ute i barnehagen. Et par ukers tid måtte de sove inne for det var for kaldt, og da sov alle ungene kortere og dårligere enn når de sover ute.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2011 #18 Skrevet 16. januar 2011 jeg har aldri latt mine barn sove alene i vogna ute, uten at jeg selv var i hagen eller på verandaen. Mest fordi jeg var redd for katter og kråker som kunne hope oppi. Har brukt et godt luftet gjesterom i stedet, med vinduet åpent (det er vel heller strengt tatt ikke katte-sikkert....) I barnehagen sover de ute i vogna, men stoler på at de ansatte passer på. Jeg har aldri satt fra meg vogna utenfor butikker eller kafeer med barn oppi.
Gjest chiki Skrevet 16. januar 2011 #19 Skrevet 16. januar 2011 jenta mi på snart 3mnd sover ofte ute i vogna si, og vi bori studenblokk hvor det er 3 blokker vedsiden av hverandre. Har egen inngang så hun sover ikke der hvor alle går inn, men fortsatt mange som ser at vognen står der. Ser ikke vognen fra leiligheten, men har aldri følt at det er "farlig". Hun kan godt sove noen timer når hun ligger ute, men inne sover hun maks 45minutt. Har babycall så vi hører om noen går forbi, og hun har insektsnett over vognen:) Så er jeg ute jevnlig for å dobbeltsjekke at hun har det bra:)
Gjest gjest Skrevet 16. januar 2011 #20 Skrevet 16. januar 2011 Ja, helt normalt at barna sover ute i vogn. Personlig hadde jeg kun vognen på verandaen og da med babycall så jeg hørte om de våknet. Har katt som jeg bestandig har måtte fulgt med når barna var små. Jeg hadde aldri satt vognen utenfor huset også vært inne selv. Derfor har jeg brukt verandaen. Ser noen sier de aldri har hørt om mus som har spist på¨barna. Var i media nå i vinter fra en bhg. Der var barna blitt spist på av mus mens de sov. Katter har desverre tatt noen liv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå