Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha levd fra lønning til lønning i noen år kommer jeg nå til å ha en mer fast inntekt i måneden, og ønsker derfor å begynne å spare så smått.

Har til nå hatt en brukskonto i min lokale bank, og en i Skandiabanken (pga null gebyr). Tenker nå på å opprette en BSU-konto i Skandiabanken, noen som har erfaringer og kan anbefale det? De tilbyr høyere renter enn min lokale bank. Vil det lønne seg å bruke min lokale bank i stedet, med tanke på fremtidig huslån? Jeg bor ikke på dette stedet lengre, men er fortsatt kunde i banken pga. kontakter.

Har også tenkt å opprette en generell sparekonto i den lokale banken. Noe mer jeg bør tenke på? Jeg er såpass ung at jeg ikke har så mye erfaring med personlig økonomi enda... :goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Hei. Jeg ville tatt kontakt med de ulike bankene for å spørre litt slik at du da finner ut hvem av de det lønner seg å opprette en BSU-konto i. Ellers har jeg bare godord å si om BSU. Om du sparer i BSU så blir bankfolka glade i deg som kunde siden de ser at du har evne til å spare. Dessuten får man noen tusen (3-4?) igjen på skatten hvert år dersom man sparer BSU. Vi har vår BSU i samme bank som vi har så å si alle de andre kontoene våre i. Vi prøver å samle det, så blir det lettere å huske på hva vi har hvor.

Skrevet (endret)

Det lønner seg absolutt å spare i BSU. Ikke bare får man et bedre forhold til banken, men renta er som oftest veldig bra (i min bank er den på 4,20%), hvilket gjør at jeg tjener ganske gode penger på å bare ha pengene i BSU, samtidig som man får 4000 kr i skattelette hvis man sparer 20 000 kr i året. I fjor tjente jeg f.eks nesten 1200 kr i bare renter, og det synes jeg er litt stilig. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

BSU er et kjempegodt sparealternativ. Renten på BSU konto er stort sett vesentlig bedre enn på ordinære spare/høyrentekonti, og i tillegg får man skattelette på 20% av årets innskudd. Sparer du 20.000,- et år vil du altså kunne få 4.000,- i skattelette. For å få full nytte av sparing i BSU bør man tjene like oppunder 60.000,- Tjener du mindre enn dette et år bør du vurdere en annen spareform, evt spare mindre enn maksbeløpet (20.000) Årsaken til at det ikke anbefales å spare (fullt) i BSU hvis du ikke tjener nok, hvertfall hvis det er så at du fortsatt er ganske ung, er at man maksimalt kan sette inn 150.000,- på en BSU-konto. Du kan spare til og med året du fyller 33 år. Det vil jo være dumt hvis du flere år når du er tenåring/i begynnelsen av 20-årene sparer fullt uten å få skattelette, og langt på vei fyller opp kontoen før du virkelig får fordelen med det.

Jeg ville ha opprettet BSU-kontoen der du får best vilkår. Det vil jo alltid svinge, og skal du hele tiden velge banken med best rente vil du måtte bytte mange ganger årlig - men har du allerede to banker og den ene er bedre enn den andre hadde jeg valgt den som gir deg best vilkår per idag. Du kan fritt flytte en BSU-konto fra en bank til en annen, så om du en gang i fremtiden ønsker å finansiere et boligkjøp via lokalbanken din er det ikke noe problem å flytte BSU-kontoen din dit da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...