Gå til innhold

1.klassinger fikk ikke ha svømming på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja dette er en situasjon som min datter og et par andre elever i samme klasse har kommet i. Jeg har allerede tatt kontakt med hennes kontaktlærer, men vil samtidig bare forsikre meg om at det ikke bare er mamma-hjertet som er såret, men at dette her ikke er riktig.

Altså, hun kom hjem fra skolen og fortalte at hun ikke fikk ha svømming, dette fordi hun hadde brukt for lang tid i dusjen gangen før, og da sikkert ikke rukket timen etter eller noe slikt. Hun og en annen elev måtte sitte på kanten og se på hele svømmetimen.

Pappaen jobber som assistent i 3.klasse og jeg var straks i kontakt med han for å høre om dette var normal praksis, men han sa at de ikke straffer på denne måten, nettopp fordi det er viktig at de lærer seg å svømme. Og så i en 1.klasse da..

Jeg har vært i kontakt med kontaktlærer og hun kunne ikke svare meg, men lovet å ta det opp på mandag og høre hva som hadde skjedd. Jeg hadde virkelig satt pris å få vite om dette var vanlig praksis, og gjerne før det skjedde.

Er det jeg som overreagerer? :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv en jente i 1. klasse , og kan love deg jeg hadde reagert som deg. Også bli straffet for "somling" flere dager etter da , lite pedagogisk vil jeg si! Svømme opplæring er veldig viktig , og det å sette to barn utenfor , en svømmetime de nok hadde gledet seg til , syntest jeg er rett og slett er uhørt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke akseptert dette. Det er grenser for hvor rask det kan forventes at en 1.klasse er i dusjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg forstår det godt. Husker noe lignende med 11 åringen min, da hun var mindre. I vårt tilfelle så reagerte jeg ikke på det. Dette var snakk om tull og tøys. De fikk ikke svømme den dagen. Når det blir sånt tull, syns jeg de burde få konsekvens. Herregud, ungene er ikke laget av glass heller.

Endret av Beauté
  • Liker 6
Skrevet

Jeg mener det er veldig dårlig pedagogikk å forvente at 1. klassinger skal klare å dusje og kle seg på kort tid. Dette burde læreren ta ansvar for og veilede de mtp hvor mye tid de har igjen i fht hvor langt de har kommet i påkledningen. I svømmetimer er det mye et barn skal lære og det å klare seg i garderoben er en av tingene. Si ifra, det hadde jeg gjort.

• Liker 2
Skrevet

Så teit!

Går det ikke an å si "håper du kan være litt raskere neste gang - for nå ble du litt sen" ?

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet lage noe greie ut av det.

Prøvd å være i en garderobe/dusj før eller etter gym/svømming sammen med klasser?

Det er alltid noen som finner på noe eller tuller slik at det tar ekstra lang tid.

Nå er det slik at de har ikke så veldig lang tid før og etter, for at de skal få mest mulig utbytte av timen. Etter et halvt år bør de fleste 1. klassinger også fått med seg det.

Så derfor synes jeg at det er greit at det blir konsekvenser av hva en gjør.

En svømmetime er tross alt ikke SÅ viktig. Ofte er en og annen syk også, og ikke kan delta.

• Liker 1
Skrevet

Greit at forsentkomming til timen kan få konsekvens, selv om jeg kanskje synes det er litt strengt på en førsteklassing som ikke rekker tilbake fra svømmetrening timen før, men da skal konsekvensen komme der og da, ikke uken/dager etterpå!

Når det er sagt, hadde jeg ikke gjort så stort vesen av det, men jeg hadde nok nevnt det for skolen. Er det ingen som følger ungene i garderoben eller iallfall passer på at de ikke "sovner" der inne?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ha svømmetime i siste time så er det bare deres egen fritid det går ut over xD

• Liker 1
Skrevet

Etter et halvt år bør de fleste 1. klassinger også fått med seg det.

Så derfor synes jeg at det er greit at det blir konsekvenser av hva en gjør.

En svømmetime er tross alt ikke SÅ viktig. Ofte er en og annen syk også, og ikke kan delta.

Det er ikke alle skoler som har svømmeopplæring hele skoleåret. På vår barneskole har 1. trinn 10 svømmetimer på våren. 2. trinn har 10 timer på høsten. Da kreves det innsats å lære alle ungene å svømme og iflg læreplanen skal alle barn lære å svømme.

Skrevet

Hvor i landet har man svømmeopplæring i første klasse? :klø:

Skrevet

Det er nok en grunn til at det bare var din jente og en elev til som måtte sitte å se på. Kansje de hadde fått mange beskjeder av læreren, evnt tullet ekstremt mye. Det er jo litt merkeligt at alle de andre barna rakk å dusje.

Jeg syntest det er helt greit at det blir konsekvenser, og hun er gammel nok til å forstå sammenhengen selv om det er en uke i mellom. Hun forklarte jo hvorfor selv!

• Liker 2
Skrevet

Hvis det bare er din jente sammen med en annen som har vært sein i dusjen, mens alle de andre har klart å bli tidsnok ferdige, er det vel rimelig å tro at disse to har tøyset og somlet. Jeg tror derfor jeg ville vært forsiktig med å "angripe" lærer før jeg hadde hørt begge sakens sider. Svømming er vel et fag som de fleste elevene synes er morsomt, så jeg vil tro at det svir litt ekstra å måtte sitte på kanten og se på de andre. Altså er dette sikkert en effektiv måte å lære at det tullet man gjør får konsekvenser. Og den lærdommen syns jeg ikke man er for ung til å få som seksåring.

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med at det er en lærer med jentene og en med guttene inn i garderoben,i og med at de er så små bør denne læreren ta dette på sin kappe.

Somler elevene ute i friminuttet er det helt grei og hode de inne neste friminutt man kan ikke holde den utestengt fra matte timen feks.

Skrevet

Det er et par ting som slår meg når jeg leser disse "skoletrådene" på KG.

1. Det kan virke som om mange foreldre glemmer at lærerne faktisk også vil det beste for barna deres. Det er ikke snakk om at lærerne er ute etter å "ta" barna deres. Det gir svært lite maktkick å herse med en seksåring og jeg tviler på om noen får noe ut av det.

2. Det kan også virke som om mange foreldre glemmer at deres lille pode skal fungere i en gruppe på rundt 30 elever, så med en gang 1 eller 2 elever "skal bare", så skaper det masse uro i elevgruppa og det kan ta lang tid å komme til ro igjen.

Flott at TS ringte kontaktlærer for å få svar på ting hun lurer på, kommunikasjon er viktig. Samtidig er det viktig å høre på den forklaringen man får og huske at en gjenfortelling (uansett hvilken side den kommer fra) ikke er det samme som å oppleve øyeblikket. Noen barn surrer mer enn andre, er vant til mer service hjemmefra, og trenger å lære konsekvenser på et eller annet vis. Å miste en svømmetime tenker jeg er noe som setter spor.

Å bli holdt inne i et friminutt, som nevnt over her, vil mange barn i dag se på som frynsegode, da mange av den oppvoksende generasjonen faktisk er "innebarn".

Nei - jeg sier som jeg har sagt til min egen foreldregruppe (som jeg har et meget godt samarbeid med)... La tvilen komme meg til gode. Husk at jeg er en voksen dame med sunt vett og god utdannelse, så skal jeg bare tro på halvparten av det barna forteller om dere ;)

Selvsagt sagt med glimt i øyet, men et godt poeng allikevel.

Og til slutt - for at skolen skal kunne fungere slik mange foreldre her på KG ønsker, så trenger vi flere ressurser, helst i form av flere mennesker. Det er en helt annen voksentetthet på barneskolen enn det var på barnehagen, men så er også skolen gratis. Det finnes garantert privatskoler som kan gi den servicen mange foreldre ønsker, men da koster det altså. Tviler på at så mange skoler har den muligheten å ha en kvinnelig lærer i jentegarderoben og en mannlig i guttegarderoben.

Og svømming på slutten av dagen? Husk at timeplanen er et stort puslespill å legge og det skal gå opp i forhold til både klasser, lærere og spesialrom.

Ta gjerne en prat med faglærer, men husk at når over 20 (?) andre elever har klart å bli ferdig i tide, så var det kanskje satt av god nok tid og på tide å statuere et eksempel...

• Liker 9
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jøss... Hvor i landet før en svømmeundervisning i første klasse? :klø: Anse dere som heldige, i bygda mi er det flaks om en får svømme mer enn et par ganger i løpet av barneskolen. Å lære mine unger å svømme har fullt og helt vert oss foreldre sitt ansvar. Så drit i om de fikk en korreksjon. Vær heller glad for at du bor en plass det overhodet tilbys svømmeundervisning.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva det er du skal reagere på?

Alle de andre elevene var raske og klare sist svømmetime, men din datter og venninnen somlet - og du reagerer på at det får konsekvenser? Synes det er flott med lærere som faktisk tør å si ifra og ikke bare kommer med tomme trusler. Du burde faktisk være glad for at læreren har vett til å vise klasseledelse. Barnet ditt er ikke lagd av glass :)

• Liker 3
Skrevet

Godt å høre at det finnes lærere som har vett på å oppdra unger. Jeg synes dette var en helt rimelig straff. Neste gang de har svømming kommer de garantert ikke til å somle. All ære til denne lærern!

• Liker 1
Skrevet

En 1-klassing bør begynne å lære seg konsekvenser av egen handlinger. Og det er altså hele klassen det går ut over om noen ikke klarer å være ferdig i tide. Når nå din Lille ikke fikk lov å svømme pga sommel sist gang, så er det vel en stor sannsynlighet at hun blir ferdig i tida neste gang tror du ikke? ;)

Skrevet

TS her :)

Nei jeg har ikke på noen måte vært ute med hard skyts mot skolen sånn noen av dere tror. Jeg har bare spurt på en fin måte om å få høre deres versjon også. Iallefall når det er slik at i 3.klasse så straffer de ikke på denne måte, jeg synest iallefall at det er feil at man har så forskjellig praksis i 1. og 3. klasse. Om det så skulle være forskjell så burde det vært omvendt. De har ikke voksne i garderoben sammen med seg, så de har det fulle og hele ansvaret selv for å komme seg til neste time.

Jeg er iallefall på ingen måte overrasket over at det er dattera mi som somler, hun er litt slik hjemme også, glemmer tiden :) Hun virket heller ikke spesielt lei seg, så det gikk noen dager før jeg bestemte meg for å spørre kontaktlærer hva som hadde skjedd. Jeg hadde kanskje forventet at skolen gav en beskjed til foreldrene på ukeplana f.eks der de bad oss fortelle barna at de må skynde seg litt når de dusjer, for det gjør de nemlig med andre ting, bråk i timen, skynde seg inn etter friminutt etc.

Jeg har også tenkt på om det var for å statuere et eksempel, dette får jeg nok vite i morgen. :)

Jeg er klar over at barna her er heldig som får ha svømming hver uke, de som er på SFO har også en svømmetime annenhveruke i tillegg. Men dette er ikke en diskusjon hvorvidt man burde være glad for det eller ikke. Men selvfølgelig er jeg takknemlig, ingen tvil. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...