Gjest Naenia Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 I januar i fjor kjøpte jeg meg en mobil fra cdon.com. Det gikk ikke lang tid før den plutselig skrudde seg av og så ikke ville skru seg på igjen. Sendte den inn, fikk tilbake med feil rettet. Dette har siden skjedd totalt tre ganger, og jeg venter nå på å få den tilbake for tredje gang, blir visst sendt fra verkstedet på mandag. Har jeg på noen måte rett til å kreve en ny telefon? Eller må jeg bare vente på at den slutter å fungere enda en gang?
Gjest Sobril Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 I januar i fjor kjøpte jeg meg en mobil fra cdon.com. Det gikk ikke lang tid før den plutselig skrudde seg av og så ikke ville skru seg på igjen. Sendte den inn, fikk tilbake med feil rettet. Dette har siden skjedd totalt tre ganger, og jeg venter nå på å få den tilbake for tredje gang, blir visst sendt fra verkstedet på mandag. Har jeg på noen måte rett til å kreve en ny telefon? Eller må jeg bare vente på at den slutter å fungere enda en gang? Mener det er slik at etter tredje reparasjon kan du reklamere og få ny telefon. Så da er det bare å vente på at feilen skal inntreffe en fjerde gang...
Gravenstein Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Ved tredje gangs reklamasjon på samme feil kan man kreve ny vare.
Gjest Naenia Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Det er samme feilen hver gang. Den skrur seg av, og når jeg prøver å skru den på igjen, vibrerer den kort, skjermen blinker et par ganger og så skjer det ikke noe mer. Så når jeg nå da altså har sendt den inn for tredje gang, kan jeg da kreve ny vare? Og hvordan går jeg i så fall frem?
Gravenstein Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Du må kontakte butikken der du kjøpte telefonen. Ta med deg dokumentasjon på kjøpsdato og reparasjoner.
Solbærsaft Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 Du kan kreve å heve dersom du har samme feil tre ganger. Altså.. butikken kan kreve å reparere feilen TO ganger. Den tredje gangen feilen oppstår, har du hevingsrett, sjekk ut forbrukerkjøpsloven §30 andre ledd jf. §26. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Elektronikkbransjen er ganske sleipe her, og stort sett mener selgerene i butikken at de har rett til å reparere gjenstanden tre ganger før hevingsretten oppstår. (Stort sett finnes det ingen "særlige grunner" for at selger skal kunne reparere gjenstanden mer enn to ganger).
Gjest kml Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Haha, vet hva du snakker om. Samme skjedde meg og når jeg sendte inn trussel om å videresende saken min til forbrukerombudet (eller hva det heter) fikk jeg splitter ny mobil etter 5 måneder med ingen mobil pga verksted. Heldige meg mistet selvfølgelig den flunkende nye, en måned etterpå.. ALDRI MER DYRE TELEFONER!
Gjest Naenia Skrevet 18. januar 2011 #8 Skrevet 18. januar 2011 Jeg sendte det utdraget fra forbrukerloven. Da fikk jeg følgende svar: "Hej. Om din telefon inte fungerar som den ska efter denna reparation så hjälper vi dig med en reklamation. Om reklamationen blir godkänd så kan vi erbjuda dig pengarna tillbaka, men det kräver att du återkommer till oss om telefonen är defekt även denna gången. Vi kan inte göra en reklamation när du redan godkänt att telefonen ska på lagning en tredje gång." Så skrev jeg at det bare var tull og at jeg ikke hadde fått beskjed om at jeg kunne velge mellom reparasjon og reklamasjon. Da fikk jeg følgende: "Hej, Tillverkaren har rätt att skicka telefonen på reparation tre gånger innan man har möjlighet att göra en reklamation Vi är medvetna om att detta kan verka mycket men av erfarenhet av tidigare fall vet vi att det är svårt att få igenom en reklamation som inte uppfyller dessa krav. Vi hoppas att ditt problem blir löst vid denna reparation, i annat fall är du naturligtvis välkommen att höra av dig igen. Du bör få din lagade telefon imorgon." Så da sendte jeg dem følgende: "Jeg siterer forbrukerrådet på følgende: "Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %. " Fra: http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk/viewNG?section=hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel#hva_har_du_krav_paring_hvis_varen_har_en_mangel Dette vil si at jeg faktisk har krav på å få heve kjøpet, siden det alle tre ganger har vært samme feil og feilen gjør gjenstanden ubrukelig. Håper vi kan ordne dette raskt og problemfritt! " Hvor sterk er saken min, anyone?
Brukernavn Skrevet 18. januar 2011 #9 Skrevet 18. januar 2011 Hun har et poeng når hun sier at så lenge du allerede har godkjent en tredje reparasjon, telefonen allerede er reparert og på vei hjem til deg så kan de ikke nå gjøre det om til en heving av kjøpet.
Gjest Naenia Skrevet 18. januar 2011 #10 Skrevet 18. januar 2011 Jeg godkjente aldri en reparasjon. Jeg sa aldri at den skulle repareres. Jeg regnet med at det gikk en automatikk i at den bare skulle sjekkes siden det var tredje gang jeg sender den fra meg med samme feil.
Brukernavn Skrevet 19. januar 2011 #11 Skrevet 19. januar 2011 Jeg godkjente aldri en reparasjon. Jeg sa aldri at den skulle repareres. Jeg regnet med at det gikk en automatikk i at den bare skulle sjekkes siden det var tredje gang jeg sender den fra meg med samme feil. Mens det du burde gjort var å dra i butikken og si at "nå har denne tlf samme feil for tredje gang. Jeg vil heve kjøpet" Hvorfor regnet du med at de bare skulle sjekke den? Hvem sendte den inn til reparasjon - du eller butikken du kjøpte den i?
LilleBille Skrevet 19. januar 2011 #12 Skrevet 19. januar 2011 Jeg hadde samme problemet med en telefon jeg kjøpte hos Komplett. De forsøkte å reparere den to ganger - og da den kom tilbake med samme feil etter 2. reparasjon - returnerte jeg den og krevet å få hevet kjøpet. Riktignok prøvde de seg med at de måtte få godkjent returen fra produsent - men etter en telefon (og noen mailer) ga de seg på det For meg er det helt likegyldig hvem som skal bære tapet - jeg forholder meg til den jeg har kjøpt telefonen av - og jeg fikk tilbakeført hele kjøpesummen. Jeg fikk også dekket alle returkostnadene jeg hadde hatt. Men - det er jo noe styr å skulle sende tilbake (og hente) på posten - så neste telefon kjøpte jeg over disk.
Gjest Naenia Skrevet 19. januar 2011 #13 Skrevet 19. januar 2011 Som sagt er telefonen kjøpt hos cdon.com, som er en nettbutikk, det er derfor vanskelig for meg å dra til butikken, fordi all kommunikasjon med dem foregår på nett! Andre jeg har snakket med har fått beskjed om at det er mulig å heve kjøpet når de har levert den inn for tredje gang, derfor regnet jeg med at det gikk en automatikk i det hele. I følge dem nå har de tatt saken til Sony Ericsson. Og jeg skal få svar i løpet av det kommende døgnet, visstnok. Kan jeg sende saken til forbrukerrådet om det ikke løser seg etter dette?
Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 Du kan kreve å heve dersom du har samme feil tre ganger. Altså.. butikken kan kreve å reparere feilen TO ganger. Den tredje gangen feilen oppstår, har du hevingsrett, sjekk ut forbrukerkjøpsloven §30 andre ledd jf. §26. Elektronikkbransjen er ganske sleipe her, og stort sett mener selgerene i butikken at de har rett til å reparere gjenstanden tre ganger før hevingsretten oppstår. (Stort sett finnes det ingen "særlige grunner" for at selger skal kunne reparere gjenstanden mer enn to ganger). Inn i helvete! Hvorfor leste jeg ikke dette før? Da hadde jeg jo rett på en NY pc, ettersom min gamle laptop klikket hele 3 ganger. Sleipe jævler
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Inn i helvete! Hvorfor leste jeg ikke dette før? Da hadde jeg jo rett på en NY pc, ettersom min gamle laptop klikket hele 3 ganger. Sleipe jævler Husk at det skal være samme feil tre ganger da! Om det er skjermen en gang, batteriet neste og harddisken den tredje så har du ikke samme krav såvidt jeg har forstått.
Gjest Naenia Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 Men om pc'n har forskjellige feil fire ganger har du også rett på reklamasjon Jeg håper cdon får ut finger'n nå! Og at Sony Ericsson ser at dette er grunnlag for å heve kjøpet!
Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 Husk at det skal være samme feil tre ganger da! Om det er skjermen en gang, batteriet neste og harddisken den tredje så har du ikke samme krav såvidt jeg har forstått. Det var den samme feilen 3 ganger Føler meg sløv nå, ja.
Pingting Skrevet 19. januar 2011 #18 Skrevet 19. januar 2011 Det var den samme feilen 3 ganger Føler meg sløv nå, ja. Ja, da var det jo synd. Desverre heller ikke særlig overraskende at de prøver seg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå