AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Heisann! Jeg lurte bare på om det er noen som har noen gode tips angående innsamlig av data ved spørreundersøkelser og dybdeintervjuer? Jeg og min gruppe skal nemlig gjøre begge deler, og lurer på om det er noen som kunne fortalt oss om sine erfaringer? Er det noe du skulle ønske dere gjorde bedre? Dummet du deg ut? Var det noe dere opplevde at ble tatt veldig godt imot? I forhold til dybdeintervjuer - hvor lenge er det vanlig at de varer? Ringte dere bare rundt til aktuelle personer og spurte? Brukte dere kamera eller lydopptaker? Eller bare skrev dere ned svarene? Vi er tre stk. Så er jo mange som kan dele. Hvordan fordelte dere spørsmål? Hadde dere kanskje bare en som intervjuet? I forhold til innsamling av data ved spørreundersøkelse - hvordan fant dere respondentene? Vi ønsker et utvalg hvor spesielt menn i 40-årene er representert og vurderer å kontakte en forening for å få tilgang til en mailingliste. Er dette vanlig å gjøre? Det passer oss nemlig ikke å sende undersøkelsen til studentene på høyskolen(noe som hadde vært enklere). Hadde blitt utrolig glad dersom noen ville fortelle:)
Green Lady Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Hvorfor skal dere først ha kvalitative undersøkelser for så å kjøre på med kvantitative? Er det forhold/variabler dere ønsker å avdekke for så å "utdype" dette mer i spørreundersøkelsen? Nå hadde ikke riktignok vi kvalitative undersøkelser, men en venninne hadde. De brukte båndopptager under intervjuet, og måtte renskrive alt etterpå. De tok også notater under intervjuet. Dybdeintervjuer varer vel rundt 30-60 min om jeg hukser riktig, begynner å bli en liten stund siden. Skal dere ta for dere de ansatte i det firmaet dere skriver om? Reagerte litt på utvalget deres, men det kommer jo såklart på hvilket fag og hvordan vinkling (er det HMR-fag, så er det naturlig å bruke de ansatte, er det snakk om merkevarebygging feks, så må man gå mer ut til brukerene (og evt ikke-brukerene)). Men det er generelt vanskelig å besvare spørsmålene, da det blir på et helt generelt grunnlag. Jeg vil råde dere til å bestille time hos veileder - h*n kan garantert gi dere gode og konstruktive svar på disse spørsmålene, da h*n har lang erfaring, og vet hvordan dere vil vinkle oppgaven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå