Gå til innhold

Faren til kamerat lar tenåringene være alene hjemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker på denne situasjonen, så håper noen andre kan hjelpe meg med gode råd og tips!

Datteren min er 15 år og har fredag og lørdag innetid kl 00:00. Før var de faktisk ofte hos oss å så på film osv, fordi vi har god plass, mange av kameratene hans bor i blokkleiligheter og de må sitte på gutterommet når de er på besøk. Siden i høst har de vært veldig mye hos en ny gutt i klassen, noe som har overrasket meg litt da han og faren bor i en tre-roms leilighet og ikke har så mye plass. Jeg har spurt hvorfor de er så mye der og svaret er at faren er sååååå kul og de har mange kule filmer, fet TV, flere spillkonsoller osv.

Jeg har møtt faren til denne gutten noen ganger og får inntrykk av at han er veldig ung til sinns og mer kamerat enn far til sønnen, han er også ung, er bare 34 år. De fleste foreldrene i klassen og vennekretsen til datteren min er vel mellom 40 og 50, så det er kanskje ikke så rart at han blir ansett som den "unge, kule foreldren".

I helgen fikk jeg vel egentlig et svar på hvorfor de egentlig synes det er så greit å være der og det er at faren stort sett er enten ute på byen eller bortreist i helgene, så ungdommene kan styre som de vil. Jeg må innrømme at jeg ikke liker det - at ungdommene faktisk er der helt alene. Innerst inne føler jeg meg litt hysterisk, men samtidig kjenner jeg en sterk motvilje mot det...

Noen råd/tips til hvordan håndtere situasjonen? Jeg har lite lyst til å ta det opp med datteren min i første omgang, som den hormonelle tenåringen hun er kommer det bare til å bli et helvetes rabalder...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungen hans er 15, så han klarer seg nok alene.

Så jeg ser ikke problemet.

• Liker 3
Skrevet

Hei!

Jeg synes du burde ta kontakt med faren til denne gutten; du kan gi han beskjed om at du er ukonfortabel med at jenta di er så mye der når han er borte. Dere har tydelig litt forskjellige prinsipper mht. barneoppdragelse, men det er lov!

Ta kontakt meg fyren å bi enige. Jeg må også si at det ikke er fremmet for meg at barn i 15 års alderen er alene i helger etc. Jeg var ofte hjemme alene i ett hus, både i helger og midt i uken, mens mamma og pappa var på kurs eller på hytta - det gikk bare fint!

• Liker 1
Skrevet

Det er snakk om en 15-åring, som er i en kjent leilighet,sammen med kjente folk, som kommer hjem kl 00.00, som har mobil du når henne på?? Du er hysterisk!

Hvis det ikke er inne flere momenter enn hva du nevner her. Alkohol, narkotika ol

Gi jenta klare regler, vis at du stoler på henne og gi gitte konsekvenser hvis hun bryter tillit.

At ungdom i den alderen foretrekker en plass dem er alene forstår jeg utmerket godt, jeg har engang vært kalv jeg og! At eieren er en dritt-kuul pappa-kompis, som har huset fullt av kuule ting gjør det jo enda kuuuuulere.

• Liker 8
Skrevet

Jeg ser absolutt hva du mener.

Du tenker kansje på alkohol, festing, skikkelig ungkarsbolig, populære gutter og din datter er med.

Jeg hadde seg blitt bekymret, så hva med å snakke med denne faren? OG ungdommene?

Samt ha gode samtaler med din datter om hvordan man oppfører seg på fest, hvordan man klær seg, sex, alkohol, dop, press fra venner om å prøve ditt og datt. osv!

Skrevet

Vil det si at man skal skaffe barnevakt til en 15 åring, om man ønsker å gå ut på byen? Så lenge tenråingen din holder innetidene, ser ikke jeg noe problem med det. Jeg forstår tryggheten i å ha de i eget hus, men man skaffer ikke barnevakt til en 15 åring på en kveld. En hel helg kan være noe annet, men det igjen kommer an på tenåringen.

Mellomste min kunne fint klart seg alene i den alderen en hel helg, men minstemann hadde nok brent ned hele huset.

Om de bare ser på tv, spiller spill, og ikke noe alkohol eller narktika er inne bildet, ser jeg faktisk ikke helt problemet med at de er i den eliligheten alene på kveldene.

• Liker 4
Skrevet

Tror dere seriøst ikke at disse ungdommene har alkohol i en slik ungkarsbule?

Jeg synes IKKE TS er overbekymret, jeg har da vært ungdom selv og husket godt at jeg lurte meg ut!

Jeg var derimot sammen med gode veninner som passet på hverandre, om noen skulle bli fulle så passet vi på denne personen. En gjeng gutter gjør ikke det samme!

Skrevet (endret)

Jeg fikk ikke være hjemme alene da jeg var 15, men har hatt flere venner som fikk det. De har det helt fint den dag i dag. Jeg ser ikke problemet med mindre det er rusmidler involvert.

Edit:

Altså en hel helg.

Endret av antibac
  • Liker 2
Skrevet

Jeg var hjemme alene fra jeg var 13 år. Mine foreldre så at jeg var ansvarsfull og kunne ta vare på meg selv, og jeg tok ikke med noen "skumlinger" hjem. Fornuftig på alle måter. Ikke brant jeg meg heller, og foreldrene mine ringte meg hver 3. time ca for å skjekke at ting var på plass. De var dog ikke ute på byen, men hos familie og venner. Dessuten så syns de at det var ei bra erfaring for meg å være alene hjemme, samtidig som jeg fikk god kvalitetstid alene som roet meg veldig ned og gjorde meg selvsikker, uavhengig og lykkelig!

Husk at en 15-åring kan ta vare på seg selv. Og det er klart at ungdommen flyter dit foreldrene er borte. Men det betyr ikke at de planlegger noe dumt eller ulovlig. Det betyr bare at de trenger litt tid til å være ungdommer! Selvfølgelig skal du passe på at ikke noe ulovlig skjer der borte. Du følger jo med på datteren din når du henter henne om hun har drukket alkohol, røykt noe eller om hun er i godt humør. Hvis hun er det, ser jeg ikke problemet.

• Liker 1
Skrevet

Slutter aldri å bli sjokkert over hvor "vanlig" det er blant noen å tenke på/behandle ungdommen som barn frem til de er omtrent 34.......

• Liker 2
Skrevet

Jeg var hjemme alene fra jeg var 13 år. Mine foreldre så at jeg var ansvarsfull og kunne ta vare på meg selv, og jeg tok ikke med noen "skumlinger" hjem. Fornuftig på alle måter. Ikke brant jeg meg heller, og foreldrene mine ringte meg hver 3. time ca for å skjekke at ting var på plass. De var dog ikke ute på byen, men hos familie og venner. Dessuten så syns de at det var ei bra erfaring for meg å være alene hjemme, samtidig som jeg fikk god kvalitetstid alene som roet meg veldig ned og gjorde meg selvsikker, uavhengig og lykkelig!

Husk at en 15-åring kan ta vare på seg selv. Og det er klart at ungdommen flyter dit foreldrene er borte. Men det betyr ikke at de planlegger noe dumt eller ulovlig. Det betyr bare at de trenger litt tid til å være ungdommer! Selvfølgelig skal du passe på at ikke noe ulovlig skjer der borte. Du følger jo med på datteren din når du henter henne om hun har drukket alkohol, røykt noe eller om hun er i godt humør. Hvis hun er det, ser jeg ikke problemet.

helt enig!

da jeg måtte flytte hjemmefra som 16-åring (pga. skole), hjalp det også veldig mye at jeg hadde erfaring med å være alene og ha frihet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes IKKE TS er overbekymret, jeg har da vært ungdom selv og husket godt at jeg lurte meg ut!

Jeg var derimot sammen med gode veninner som passet på hverandre, om noen skulle bli fulle så passet vi på denne personen. En gjeng gutter gjør ikke det samme!

Gutter er like mye i stand til å passe på hverandre som jenter er.

TS får jo jenta si hjem om kvelden og kan ved selvsyn se om hun har inntatt alkohol eller ikke.

Jeg ville ha stolt på at jenta er i stand til å ta vare på seg selv og vært glad for at hun overholder innetider.

• Liker 1
Skrevet

Gutter er like mye i stand til å passe på hverandre som jenter er.

TS får jo jenta si hjem om kvelden og kan ved selvsyn se om hun har inntatt alkohol eller ikke.

Jeg ville ha stolt på at jenta er i stand til å ta vare på seg selv og vært glad for at hun overholder innetider.

Flott at du har hatt en annen opplevelse enn meg, men når jeg var ung så var det mine veninner som passet på meg, guttene hadde helt andre baktanker. :)

Skrevet

Flott at du har hatt en annen opplevelse enn meg, men når jeg var ung så var det mine veninner som passet på meg, guttene hadde helt andre baktanker. :)

Om du følte at guttene hadde baktanker med dere jenter, så kunne de vel fortsatt passe på hverandre ;-)

Mulig det er fordi jeg bor på et lite sted, men jeg opplevde iallfall at alle passet på alle, uavhengig av kjønn.

Gjest youlookslashy
Skrevet

Jeg er selv på samme alder som datteren din og skjønner heller ikke problemet. Så lenge hun holder innetider osv. så burde det vel være greit? Husk at av ditt liv så er kanskje femten år ikke så mye, men hun klarer seg fint selv alikevel. Det hadde vel vært det samme om det var hos besteveninda hvor foreldrene ikke var hjemme?

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet med å la 15-åringer være hjemme alene? Jeg skjønner egentlig godt at de heller vil være der enn hvis de føler de blir "passet på" andre steder. Så lenge hun holder innetidene sine, så bør vel det gå bra?

• Liker 2
Skrevet

Så lenge hun faktisk kommer hjem når hun skal og er edru og "grei" når hun kommer hjem, synes jeg ikke du skal si noe på dette.

• Liker 1
Skrevet

Må si meg enig med flertallet her. Så lenge innetider overholdes og det ikke er mistanke om rus, ser jeg virkelig ikke problemet. 15-åringer trenger faktisk frihet og privatliv for å utvikle seg normalt.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle 15-åringer er opptatt av fyll. Da jeg var 15 hadde jeg mye frihet, men det kunne aldri falt meg inn å drikke alkohol når jeg var alene hjemme, eller hos venner.

Og da jeg var 15 satt jeg barnevakt for min ti år yngre lillebror, mens foreldrene mine dro på fest, så jeg synes at TS høres rimelig hysterisk ut. Så lenge ungene ikke har vist noe tegn til å misbruke denne muligheten er det ingenting å reagere på.

15-åringen din er i løpet av få år myndig, og kan gjøre akkurat som hun vil, så da er det greit at hun får litt mer ansvar gradvis frem til da, og ikke blir hevet rett ut på dypt vann.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror seriøst at slike ungdommer som du tenker på, har alkohol enten de har en unkarsbule eller må vandre gatelangs hele kvelden/natten.

Og noen klarer å lure seg ut, mens andre gjør det ikke. Så selv om man selv gjorde det, er det ikek dermed sagt at alle gjør det. Om du skal tenke slik når dine egne blir tenåringer, kommer de aldri til å få noe frihet i det hele tatt. Men tro det eller ei, de må lære av sine erfaringer, ikke av dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...