Ret Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Har i 4 (!) år nå vært sterkt plaget av utidig hyling og skriking fra naboungene. Vi er flere små byblokk-leilighetskomplekser som tilsammen danner en felles bakgård, der ungene leker utenfor sin blokk. Det skaper en ekko effekt, og det ljomer rundt hele plassen. Det med resultatet at de aller fleste beboerne ikke orker å bruke verandaene sine om sommeren - det er simpelthen altfor mye støy. Jeg har prøvd å ta kontakt med vår huseier, for å avsjekke hva som evt. kan gjøres - men har arrogant fått til svar at det ikke er noe å gjøre. Det virker som om at så lenge barn er involvert så er alt greit. I mine øyne burde vår huseier ta kontakt med vaktmester/styret og kreve at barna enten demper seg, eller at det evt. blir satt opp en støyskjerm så vi i det minste slipper denne ekko-effekten. Men det vises ingen vilje til dette, og vi avvises glatt. Ungene er i bakgården opptil 3 ganger daglig, da i 2-3 timer i slengen. I tillegg til å være generelt støyende, så hender det at de tilsynelatende med vilje står og bæljskriker i 10-15 minutter i strekk, for moro skyld. Dette er som oftest i 10-tiden om morgenen. Jeg selv jobber mye natt, og det fratar meg søvn og humør. Dette er i tillegg barna til ambassadeansatte, og de har (slik jeg har forstått det) voksent tilsyn (Nanny?) som er tilstede hele tiden. Det virker ikke som heller hun har noen omtanke for de hundrevis av menneskene som bor rundt dem. De fleste av oss bor i små ett-romsleiligheter, og har få muligheter til å "gå i et annet rom" og dermed stenge ute lyden. Det er nå flere her som vurderer å flytte pga at disse ungene tyranniserer et helt nabolag. Vi har også uføre og eldre som ikke kommer seg ut av leilighetene sine, og de blir tvunget til å sitte og høre på dette flere timer hver dag. Jeg har selv gått ned for å snakke til dem, men pga diplomatiske grunner er plassen deres som et "fort" å regne, og direkte kontakt med dem er umulig pga høye piggtrådgjerder og busker imellom. Hva er våre rettigheter i dette? Hva kan gjøres? Jeg er SVÆRT frustrert over at unger kan ture frem som de vil og gjøre livet surt for alle andre rundt seg...
goille Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Har du prøvd å henvende deg til foreldrene? De har jo en postadresse slik at du kan evt sende dem et brev hvor du forklarer situasjonen
punkyB Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Finnes det husordensregler ? Disse skal dere bli forevist selv om dere bare leier leilighet. Der står det jo vanligvis noe om støy og gjerne om lekeplasser/områder. Selv om man er barn trenger man ikke nødvendigvis å ha lov til å bråke så mye man vil - man må feks. forholde seg til husordensregler. Vil tro at dere osm leiere kan kontakte styret i sameiet/borettslaget ang. dette. 2
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Barn bråker. Og barna har full rett til å oppholde seg på fellesarealet. Så jeg tror ikke det er mye du får gjort her, desverre. Skjønner at det er plagsomt, men tror du må lære deg å leve med bråket, eller flytte.
Antoinette Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Huseier tar feil, det finnes retningslinjer for dette. Barn har ikke lov til å bråke så mye at det knapt er til å holde ut bare fordi "de er barn". Enkelte borettslag har nedlagt forbud mot trampoliner nettopp pga. støy så folk ikke kan nyte en fredelig sommerdag ute i hagen uten bæljing. Vi hadde et tilfelle her jeg bor i fjor sommer hvor vi naboene gikk sammen om et høflig og velskrevet brev til den aktuelle familien. Det fungerte. Trampolinen ble tatt ned umiddelbart. Det var så ille at man fikk hodepine av å sitte ute, og å konstrentere seg om en bok eller nyte et hyggelig måltid utendørs ble håpløst. 2
Ret Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. januar 2011 Barn bråker. Og barna har full rett til å oppholde seg på fellesarealet. Så jeg tror ikke det er mye du får gjort her, desverre. Skjønner at det er plagsomt, men tror du må lære deg å leve med bråket, eller flytte. "Barn bråker"...? Nå må du ha meg unnskyldt, men vil det si at foreldre og barn her til lands er fritatt for lover, normer og regler som alle andre mennesker må forholde seg til? Jeg selv er musiker, men synger ikke og spiller ikke el-gitar i 9 timer på full guffe hver dag likevel... Jeg har hund, men lar ikke han gjø timesvid hver dag av den grunn, og jeg brukte mye tid på å få han fra det da han var valp (da bodde jeg for ordens skyld på landet - uten naboer. Jeg kunne aldri hatt han i en byblokk på det tidspunktet). Jeg hadde blitt kastet ut for begge disse årsakene. Det kreves i samfunnet at vi viser hensyn til andre. Hvorfor skal ikke dette gjelde unger?? 4
Ret Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2011 Huseier tar feil, det finnes retningslinjer for dette. Barn har ikke lov til å bråke så mye at det knapt er til å holde ut bare fordi "de er barn". Enkelte borettslag har nedlagt forbud mot trampoliner nettopp pga. støy så folk ikke kan nyte en fredelig sommerdag ute i hagen uten bæljing. Vi hadde et tilfelle her jeg bor i fjor sommer hvor vi naboene gikk sammen om et høflig og velskrevet brev til den aktuelle familien. Det fungerte. Trampolinen ble tatt ned umiddelbart. Det var så ille at man fikk hodepine av å sitte ute, og å konstrentere seg om en bok eller nyte et hyggelig måltid utendørs ble håpløst. Takk for svar! Dette innlegget ga meg håp
Ret Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Har du prøvd å henvende deg til foreldrene? De har jo en postadresse slik at du kan evt sende dem et brev hvor du forklarer situasjonen Hei og takk for svar Ja, vurderer å sende brev til sameiet/vaktmester. Foreldrene er dessverre vanskelig tilgjengelig (navn osv.) pga at de er ambassadeansatte. Endret 14. januar 2011 av Ret
Antoinette Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Jeg ville tatt kontakt med Huseiernes Landsforbund og forhørt meg der. De kjenner lovverket ut og inn. http://www.huseierne.no/ Lydopptak av den værste bråkinga kan også være smart så du har bevis. Dere som bor der bør gå sammen, da står dere sterkere.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Vel, da jeg skrev at barn bråker, så mener jeg nettopp det. Barn er bråkete vesner. Men hvis det er sant som Antoinette sier, så er det kanskje mer håp enn jeg ga utrykk for 1
Antoinette Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Foreldrene er dessverre vanskelig tilgjengelig (navn osv.) pga at de er ambassadeansatte. Kontakt da ambassaden. 2
Ret Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 14. januar 2011 Finnes det husordensregler ? Disse skal dere bli forevist selv om dere bare leier leilighet. Der står det jo vanligvis noe om støy og gjerne om lekeplasser/områder. Selv om man er barn trenger man ikke nødvendigvis å ha lov til å bråke så mye man vil - man må feks. forholde seg til husordensregler. Vil tro at dere osm leiere kan kontakte styret i sameiet/borettslaget ang. dette. Takk for svar Jeg skal gå nøyere gjennom regelverket og se om jeg kan finne noe der
Ret Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 14. januar 2011 Jeg ville tatt kontakt med Huseiernes Landsforbund og forhørt meg der. De kjenner lovverket ut og inn. http://www.huseierne.no/ Lydopptak av den værste bråkinga kan også være smart så du har bevis. Dere som bor der bør gå sammen, da står dere sterkere. Takk for svar og link, skal prøve dette også
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #14 Skrevet 14. januar 2011 Mange foreldre oppdrar ikke barna til å vise hensyn. Husordensreglene burde forandres i de fleste borettslag og sameier da loven i dag gir rom for å bråke så mye man vil innendørs og på fellesarealer fra 07.00 til 23.00. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 Oppveksten består i bunn og grunn av én ting: Å forberede seg på et liv som voksen. Dette gjør barn blant annet gjennom lek som naturlig nok iblant kan medføre en del lyd. Det er ikke dermed sagt at barn skal få lov til å bråke og herje fritt mens andre skal ta hensyn. For å forberede seg på voksenlivet trenger man også å øve seg på å ta hensyn. Jeg synes man hekt greit kan si til barn at man ikke kan hyle og rope som man vil når man bor så tett. Rope og skrike kan man gjøre på steder der det er til minst mulig sjenanse for andre. Jeg snakker ofte med barna om at det kan hende naboen har hatt nattevakt, er syk, har baby i huset osv sånn at de trenger litt fred og ro. Det er selvfølgelig lov å leke, le og bruke høyere stemme ute enn inne, men brøling/skriking/bæljing er ikke greit når man bor tett på andre folk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå