AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Jeg skal kjøpe et hus som har tilhørt min bestemor, men som nå eies av min far. Huset har han arvet og ligger tett inntil hans eget hus. Derfor er det svært viktig for han at viss jeg skal kjøpe dette huset at jeg også beholder det. Jeg og kjæresten skal flytte inn ilag og har framtidige planer om å gifte oss. Min far sier at han ønsker at jeg tar særeie på huset, viss vi da i fremtiden skulle bli skilt og han blir boende i huset(uten meg), eller i verste fall solgt. Hvordan er det med særeier og slikt. Blir det jeg da som må betale huslånet og han betaler maten? Da kommer jo ikke han noe godt ut viss vi blir skilt! Hvordan kan dette huset beholdes i familien uten at min kjære blir fullsendig lurt? Han vil jo bo gratis selvfølgelig, men har ikke den sikkerheten i lomma. Hva gjør andre?
Tonka Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Jeg kan veldig lite om sånt, så det er godt mulig at mitt råd er et dårlig et... Men det bør jo være mulig at dere tar opp et felles lån og kjøper det felles, men at dere skriver en kontrakt på at dersom forholdet deres tar slutt så må du kjøpe ut kjæresten din, sånn at huset forblir i din familie. I tillegg må jeg føye til at jeg synes at det er snodig av faren din å komme med et sånt krav. Beholder han huset selv hvis dere ikke kjøper det? Hvis han uansett skal selge det så ender det jo med at det er fremmede som bor der uansett - med mindre du kjøper det.
Tonka Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Og angående særeie; si at det trekkes 10000,- av din konto hver måned til nedbetaling av lån. Da kan jo samboeren din føre over 5000,- på din konto hver måned, og så deler dere andre avgifter som normalt. Men nei, han kommer ikke spesielt heldig ut av det med tanke på at han da betaler ned på et hus som aldri vil stå i hans navn. Derfor må det jo i så fall være lurt å skrive en slik kontrakt, tenker jeg.
Nalla Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Den enkleste måten er nok å gjøre som Tonka sier at dere kjøper inn likt, men du har rett på å kjøpe han ut ved et evt. brudd. Ellers kan du kjøpe huset og betale lånet, så betaler han heller en "leie" til deg, og så deler dere likt på resterende utgifter som mat, komm.utgifter, strøm o.l. Oppussing dekkes av deg i dette tilfellet. På denne måten kan du "spare" i huset, mens din kjæreste sparer på sparekonto eller på andre måter. Jeg hadde nok valgt den første løsningen, da er huset deres felles, og for meg er dette viktig for å kunne bygge et liv sammen.
Gjest Harriet Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Hvis du har råd til å sitte med lånet selv, så gjør det. Det er mitt råd. Din mann kan investere i annen eiendom og få mulighet til å tjene penger på den måten. Jeg har snakket med advokat selv da jeg har vært i en lignende situasjon. Din man bør ha forståelse for din og din fars situasjon - det har ihvertfall heldigvis min mann hatt. Tenk hvor trist det hadde vært om din bestemors hus hadde havnet utav familien dersom du kunne sittet med huset selv. Mange er altfor naive og lever på rosenrøde skyer uten tanke for at så mange ekteskap og enda flere samboerforhold ryker. Og det er de færreste som er så gode venner at fordelingen av det materielle forløper smertefritt. Tenk på deg selv og dine barn, din mann er voksen og bør kunne legge seg opp egne penger uten hjelp av din arv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå