AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Hei jeg skal kjøpe bolig for første gang hva betyr ordene som står uthevet? Meglers vederlag: For dette oppdraget er det avtalt B: Fast meglerhonorar 35.000,-. Grunnhonorar: Kr 5.900,- Antatt vederlag: Kr 40.900,-
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 at du må betale 40,900 kr mer for boligen?
Sulosi Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Samme tenker jeg. Så kommer tinglysningsgebyr i tilegg men det er ikke noe stort beløp.
Zzyzx Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Det er ikke kjøperen som skal betale meglerhonorar. Jeg er ikke sikker på hvorfor det står i prospektet, men det er selger som skal ta den utgiften. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Det er helt riktig at det er selger som skal betale dette - så det har ingen praktisk betydning for deg. Lov om eiendomsmegling krever at megler må opplyse i prospektet hva han skal ha for jobben, det var noe som kom for et par-tre år siden. Dette for at det skal være lettere å orientere seg om hva meglertjenesten koster.
Sulosi Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Se, da tok jeg feil. Jeg stusset litt for jeg har alltid betalt megler i % av salgssummen når jeg har solgt bolig. Faste beløp er ikke vanlig her. Anonym bruker over har selvfølgelig rett
kontorstol Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Se, da tok jeg feil. Jeg stusset litt for jeg har alltid betalt megler i % av salgssummen når jeg har solgt bolig. Faste beløp er ikke vanlig her. Anonym bruker over har selvfølgelig rett Hvis %vis provisjon ikke overstiger meglers minimumsprovisjons gis vel en fast sum...
Sulosi Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Hvis %vis provisjon ikke overstiger meglers minimumsprovisjons gis vel en fast sum... Det kan godt være men "min" megler tok 3,5 % første gang jeg solgte og 2,5% andre gang siden jeg var god kunde. Det huset jeg har nå ble kjøpt via en annen megler og hun tok og prosent. Er ikke så stor konkurranse i denne byen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Ts her. Det betyr at megler får en fast sum uansett. Betyr det da også at megler ikke får noe ekstra om boligen blir solgt for mer eller mindre enn takst...?? Skal by under takst derfor jeg lurer. Er det noen som har erfaring med å by under takst? Si at det står i en annonse på finn at det koster 600 000 så sier en at en er villig til å betale 250 000. Huset trenger veldig mye opp pussing samt at området har synkende popularitet.
Zzyzx Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Du kan by hva du vil, men selger er ikke forpliktet til å akseptere budet ditt. Megleren får ikke verken mer eller mindre for oppdraget selv om boligen selges for under takst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå