Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare lyst til å slippe ut litt frustrasjon....

Banken har helt sikkert rett, men det er frustrerende likevel.

Har vært på jakt etter et lite oppussningsobjekt til fritidshus, og la derfor inn en lånesøknad i banken. La inn lånesøknaden på 450 000, da det er flere hus i den prisklassen i passende avstand. Bankmannen sa at det så veldig greit ut siden jeg har stabil inntekt og lite gjeld. Men vi måtte stille tilleggsikkerhet for 25%. Helt greit det, da vi har et hus å sette sikkerheten i. Javel, så trodde jeg at det var grei skuring derfra...men det var det virkelig ikke.

Lang historie kort, vi fant et hus til godt under lånesummen med kort frist for å legge inn bud. Jeg sendte inn alle papirer, men banken godtok ikke den innsendte verdivurderingen av boligen. Greit nok, tenkte jeg. Jeg var på vei ut døren, og så slaget som tapt når jeg sto der med to timers frist til å legge frem en ny taksvurdering. Men det er greit nok. Dette er bare bakgrunnsinfo.

Men så ringer megleren meg og sier at det ikke har kommet inn bud, og at vi kunne legge inn et bud med kort varsel.

Jeg ransaket økonomien, og kom frem til at vi kunne klare oss uten tilleggsikkerhet hvis jeg kunne ta et forbrukslån på 25 000 - da kunne vi lagt inn bud og betalt avgiftene. Jeg ville selv stå for mesteparten av de 25% vi trengte, men manglet denne summen. Men nei, det var ikke å anbefale sa bankmannen. Greit nok, ikke å anbefale, men jeg vet at jeg har økonomi til å klare det uten noe problem.

Så, er det en mulighet da? spurte jeg pent. Å nei, da ville jeg få for mye gjeld til å få boliglånet.

Og her er det som undrer meg. De var villige til å gi meg et lån på 450 000, men et lån på 225 000 + 25 000, nei, det ble for mye ja. Forstå det den som kan.

Jeg forstår godt at det ville bli to lån å betale på i en periode, men det har jeg økonomi til å klare.

Kan godt være at det er noe jeg ikke ser, og banken vet så klart dette mye bedre enn jeg. Men det er frustrerende å miste muligheten til å kjøpe huset på grunn av 25 000...... :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg ikke tolker deg rett, men de regner kanskje ikke forbrukslånet som tilleggssikkerhet. Og at det blir for mye gjeld i forhold til verdien på boligen, ikke for mye gjeld i forhold til hva dere kan betjene.

Skrevet

Et forbrukslån er jo også et lån. Hvis banken har sagt du kan låne f.eks max 400 000, og at du da må stille 50 000 egenkapital, så kan du ikke ta opp et lån til for å stille egenkapitalen. Det må være "frie midler" - og ikke penger som skal tilbakebetales til noen.

Skrevet

Et forbrukslån er jo også et lån. Hvis banken har sagt du kan låne f.eks max 400 000, og at du da må stille 50 000 egenkapital, så kan du ikke ta opp et lån til for å stille egenkapitalen. Det må være "frie midler" - og ikke penger som skal tilbakebetales til noen.

Tja, med "frie midler" så menes vel bare at det må være penger uten binding som skytes inn - slik at disse ikke krever pant eller at de ikke er i form av sikkerhet i for eksempel annen bolig. Det er likevel ekstra gjeld som må betjenes da. Men banken vil uansett ikke gi lån dersom det er for mye gjeld i forhold til boligenes verdi - da er sikkerheten for lav, og inntekt/betjeningsevne spiller ingen rolle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...