Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! For to og et halvt år siden brakk jeg lårbeinet, som ble fiksert med skruer og diverse. Har ikke trent beina nevneverdig siden det skjedde. Skal ta ut metallet i år. Kjenner iblant skruene over kneet hvis jeg bøyer beinet.

Jeg ønsker å få strammere og mer markerte bein, og stramme opp rumpa. så er det noen som har gode forslag til trening av bein og rumpe, der man ikke må bøye bena for mye?

Sliter med jogging osv også, å det er vel utelukket.

Er liten og spinkel av vekst, lite muskler generelt. Spiser nok litt for dårlig. Har BMI på 17 for øyeblikket (162 cm og 46-47 kg).

Takk for eventuelle tips:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve deg på spinning i første omgang, ihvertfall inntil skruene er ute? Trener musklene i lår, legger og rompe, men uten å være like hardt for kroppen som jogging er.

Skrevet

Jeg har hatt samme skaden som deg. Trente ved hjelp av fysioterapeut på et treningssenter. Jeg kunne faktisk gjøre alt etter at bruddet var grodd. Både utfall og knebøy. Bosuball er flott. Jeg ble svakere i hele beinet og trengte styrke i ankelen.

Vær obs på at du ikke kan trene styrke i det hele tatt 3 mnd etter at du har tatt ut skruene. Dette fordi knokkelen da er full av hull og dermed svakere. Jeg fikk lov til å gå i skauen.

Etter bruddet så fikk jeg 6 mnd gratis fysiorerapi. Mener å huske at det kan du også få når du opererer ut skruene. Sjekk det iallfall ut.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Sliter også litt med sykling, da det "knepper" i skruene. Gleder meg til å få de ut! Skal se nærmere på det dere har anbefalt:)

Skrevet

Bruk av bosuball er heøt suverent, fordi det er liten belastning på ledd, men stor utfordring for muskler, propriosepsjon og støtteapparat (ligamenter, sener) når underlaget er ustabilt. Fordi bosuballen er høyere enn underlaget, så blir det litt lettere å ta utfall nr den ene foten er på ballen og den andre på bakken. Bare det å gå på en bosuball eller tjukkasmadrass med ankelvekter vil gi deg knall trening over tid, og du bbygger et godt fundamnet for stabile led som tross alt har hatt litt lite utfordring siden ulykken.

Det andre tipset jeg har er å bruke strikk eller kabel, der du enten har strikket rundt anklene, eller har kabelen festet rundt dene ene ankelen (still inn ønsket motstand). Du kan ta liggende og stående abduksjon og ekstensjon av hofte med strikk, men bare stående abduksjon og ekstensjon med kabel. Abduksjon vil si at benet beveges ut siden fra kroppen sentrum, mens ekstensjon er det som blir strekke ut hofta rett bakover fra kroppens sentrum. Overkroppen skal uansett holdes rak og i ro, det er kun bevegelse i hofteledd som skal skje. Du kan med strikk variere plassering og motstand ved å velge ulik grad av elastisitet i strikken. Noen treningssentre har sk "hip flexion"-apparater, men samtlige jeg har vært borti er ikke kurante.

Du kan kanskje klare å ta tåhev på ulike underlag også, evt i maskin, noe som vil hjelpe på leggstyrke.

Lykke til, regner med det skal bli godt å få ut skruene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...