AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er en student som kunne tenke meg en deltidsjobb på et gamlehjem eller noe lignende. Det perfekte hadde vært hver tredje helg eller noe i den dur, også eventuelt noen kvelder i uken ved behov. Jeg er bare litt usikker på hva som er beste strategien for å få en slik jobb; skal jeg sende åpne søknader, ringe rundt til de forskjellige institusjonenene eller møte opp personlig? Jeg bor forressten i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Ta en ringerunde og meld deg som vikar. Det trengs alltid vikarer innen omsorgsyrkene. Kanskje du ikke får fast jobb hver tredje helg, men nok av vakter
Marihøne92 Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Jeg jobber selv må gamlehjem, og har fått fast hver tredje helg. Det skal ikke være noe problem å få jobb. I alle fall dersom du er over 18 og ikke har andre ting på "ryktet" ditt som ikke passer inn på et sykehjem. Du må sende en søknad til kommunen og presisere hvor du vil jobbe (er i alle fall slik her på landet hvor jeg bor). Men dersom du er i tvil kan du jo ringe til sjefen på det gamlehjemmet du vil jobbe på. Han/hun kan fortelle deg hvor du skal sende søknaden din. Dersom du søker sommerjobb i sommer er det mye lettere å få fast helg. Jeg begynte å jobbe på aldershjem i sommer, og etter det har det ikke vært noe problem å få vakter. Jobbet f.eks ganske mye i julen Som student er det også ganske godt betalt, fordi du får helgetillegg og kveldstillegg som du ikke får dersom du jobber på butikk Jeg trives i alle fall veldig godt!
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #4 Skrevet 18. januar 2011 Takk for svar! Så dersom jeg vil jobbe på et offentlig sykehjem sender jeg bare en søknad til Oslo kommune? Jeg har litt erfaring fra gamlehjem tidligere, men har bare jobbet med relativt friske pasienter, så vet ikke hvordan jeg ville taklet å jobbe på en avdeling me flere tunge pasienter. Er det noen muligheter for å kunne velge å jobbe med friskere pasienter (i omsorgsboliger feks.) eller må man bare ta det man får?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2011 #5 Skrevet 18. januar 2011 Hei! Jeg ville tatt direkte kontakt med de sykehjemmene du kunne tenkt deg å jobbe på. Har du erfaring fra før får du sikkert jobb i form av ekstravakter. Noen sykehjem har "aldershjem-avdelinger" med friskere eldre som klarer mye selv. Du kan jo søke på internett for å finne ut hvor det er. Lykke til!
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. januar 2011 #6 Skrevet 18. januar 2011 Hei Jeg har jobbet på tre forskjellige aldershjem. De to første var i samme byen, så der var det kommunen som var "sjefen" min, så der var det ikke noe problem å forflytte seg fra et hjem til et annet. Når jeg flyttet til en ny by (dog innad i samme fylke) ringte jeg bare den som var sjef for hjemmet og fortalte hvem jeg var, hvor jeg hadde jobbet tidligere og spurte om de trengte noen vikarer. Da fikk jeg faste vakter annenhver helg. Vet ikke hvordan dette fungerer i Oslo, men tror ikke det er noe galt i å ringe selv. Da viser du jo initiativ, også kan du høre med dem hvordan de vil gjøre det, om de vil ha en skriftlig søknad, eller om du kan komme direkte på intervju. Hvis man trives i omsorgsyrker er dette en fin arbeidsplass ved siden av studiene Lykke til! Forresten, angående spørsmålet ditt om pasientene (hvor syke, eventuelt hvor pleietrengende de er). På de hjemmene jeg jobbet var det ingen vikarer som ble sendt rett inn til de mest pleietrengende. Man fikk alltid grundig opplæring, selv om det gjerne ble en opplæring per pasient, da hver pasient er forskjellig. Jeg husker det jeg hadde mest problemer med, var de som var demente (beklager om jeg bruker ordet feil) og jeg ikke klarte å skille på om de var "til stedet" eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå