TheaH Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har slettes ikke peiling på data, men jeg vurderer nå å kjøpe meg en Mac. Men hvilken skulle jeg i så fall ha kjøpt? Har liksom fått for meg at jeg VIL ha en mac og ikke en ny datamaskin, men vet ikke helt hvorfor. Det står i såfall mellom Macbook Pro og en Macbook Air... Det jeg bruker datamaskin til er stort sett bare surfing på internett, word og å lagre bilder på. Maskinen vi altså ikke bli brukt til spill eller nedlastning av musikk. Jeg er heller ikke avhengig av å ha en meget lett maskin eller en maskin med stor batterikapasitet, da den stort sett skal brukes hjemme. Kommer nok til å ta den med på bussen på vei til og fra jobb i blant, men det kommer ikke til å skje så ofte. Jeg har nå en Dell XPS med skjermstørrelse 13,1", noe jeg synes er helt passelig. 15,4" blir for stort til å putte i veska og mindre enn 13,1" synes jeg blir for lite. Valget står da mellom MacBook Air 13,3" 1,86GHz 128GB, MacBook Air 13,3" 1,86GHz 256GB, MacBook Pro 13,3" 2,4 GHz og MacBook Pro 13,3" 2,66 GHz. Det er store prisforskjeller mellom de, så hvilken av disse bør jeg ut i fra min bruk velge? En annen ting; kan man bruke word på Mac? Hvis ikke; går det ann å laste ned en wordfil man feks har fått per mail i et leselig format på en mac? Siden jeg bruker word til å rette oppgaver i er jeg helt avhengig av at jeg kan åpne oppgaver som leveres i word og at de jeg retter for kan åpne og lese det jeg sender tilbake til de.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Du vil ha en mac forde alle andre har en mac? 1
TheaH Skrevet 13. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2011 Du vil ha en mac forde alle andre har en mac? Hvilken betydning har egentlig grunnen til at jeg ønsker en mac? Det er vel revnende likegyldig for deg om jeg ønsker det fordi "alle andre" har det eller om det er andre grunner som gjør seg gjeldende. Kan ikke du heller svare på spørsmålet istedenfor å slenge ut slike unødvendige kommentarer; dersom du ikke har et godt svar ønsker jeg heller ikke at du svarer. En ting til til dere som vil gi meg et seriøst svar; jeg kjenner ingen som har peiling på hverken data eller mac, så dersom noe skulle skje med data eller mac må den leveres inn til service/reparasjon siden jeg ikke har andre til å hjelpe meg.
antibac Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg ble anbefalt av en kompis som har jobbet hos Eplehuset å velge MacBook Pro framfor MacBook Air. Prosessoren var i tillegg ørlite for svak for meg og mitt bruk. Du får i tillegg mer for pengene hvis du velger MBP. Jeg synes MacBook Air er overprist til de grader. Jeg kjøpte selv MacBook Pro i forrige uke, og er kjempefornøyd (og jeg var anti-Mac før :gjeiper:) Det går an å bruke Word, ja. Jeg kjøpte Office-pakke fra Microsoft som er lagd til Mac. Funker flott EDIT: Skulle forresten bare si at det holder nok med 2,4 GHz til ditt bruk! Ikke vits å bruke nesten 3000 kroner ekstra på 2,66 GHz hvis du kun skal bruke Macen til nettsurfing, Word, osv. Endret 13. januar 2011 av antibac
Henkie Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Du vil ha en mac forde alle andre har en mac? Hva er det for et usakelig spørsmål? Dessuten er det vel en mildt sagt ekstrem overdrivelse å si at "alle andre har det" :-) Hun vil vel ha Mac fordi det er solide, driftsikre og brukervennlige maskiner som holder seg snappy og friske år etter år uten vedlikehold? Greit, de koster noen kroner mer, men sånn er det bare.
Henkie Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Hvilken betydning har egentlig grunnen til at jeg ønsker en mac? Det er vel revnende likegyldig for deg om jeg ønsker det fordi "alle andre" har det eller om det er andre grunner som gjør seg gjeldende. Kan ikke du heller svare på spørsmålet istedenfor å slenge ut slike unødvendige kommentarer; dersom du ikke har et godt svar ønsker jeg heller ikke at du svarer. En ting til til dere som vil gi meg et seriøst svar; jeg kjenner ingen som har peiling på hverken data eller mac, så dersom noe skulle skje med data eller mac må den leveres inn til service/reparasjon siden jeg ikke har andre til å hjelpe meg. Mac Book air er kulere, men Mac book pro gir mye mer datakraft og utstyr for pengene. Jeg ville valgt Mac Book pro Reparasjoner må jo verksted foreta (men jeg har hatt mange. Det er svært lite problemer med Mac) Brukerproblemer/spørsmål kan du legge inn steder som her, eller forumet på mac1.no Der finner du mange dyktige entusiaster som mer enn gjerne hjelper deg
Cata Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Ut fra den beskrivelsen du gir så ville jeg rett og slett kjøpt den billigste hvis jeg var deg. Har selv en 3 (eller er det 4?) år gammel MacBook og den funker fint fremdeles. Har byttet batteri en gang, det er alt. Det går fint å kjøre Word på macbook, men du må selvfølgelig kjøpe programpakken og det koster litt. Selv bruker jeg "Pages" som er Apples tekstbehandler og den kan fint ta inn worddokumenter. Tviler vel på om den er 100% kompatibel med evt. grafikk i Word, men på den annen side er iWorks pakken langt billigere enn Microsoft Office. Må bare huske å eksportere dokumenter til Wordformat hvis en med word skal lese dem etterpå. En annen, og kanskje vel så grei, løsning hvis du ikke har lyst å betale skjorta for Microsoft Office, er å laste ned NeoOffice gratis (og lovlig). Det er mac-versjonen av OpenOffice og den kan også samhandle med dokumenter som er laget i Microsoft Office. Men som sagt før i tråden, det finnes også Word for mac, hvis du ikke har lyst til å eksperimentere med disse "lookalikene" .
charlott Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har slettes ikke peiling på data, men jeg vurderer nå å kjøpe meg en Mac. Men hvilken skulle jeg i så fall ha kjøpt? Har liksom fått for meg at jeg VIL ha en mac og ikke en ny datamaskin, men vet ikke helt hvorfor. Det står i såfall mellom Macbook Pro og en Macbook Air... Det jeg bruker datamaskin til er stort sett bare surfing på internett, word og å lagre bilder på. Maskinen vi altså ikke bli brukt til spill eller nedlastning av musikk. Jeg er heller ikke avhengig av å ha en meget lett maskin eller en maskin med stor batterikapasitet, da den stort sett skal brukes hjemme. Kommer nok til å ta den med på bussen på vei til og fra jobb i blant, men det kommer ikke til å skje så ofte. Jeg har nå en Dell XPS med skjermstørrelse 13,1", noe jeg synes er helt passelig. 15,4" blir for stort til å putte i veska og mindre enn 13,1" synes jeg blir for lite. Valget står da mellom MacBook Air 13,3" 1,86GHz 128GB, MacBook Air 13,3" 1,86GHz 256GB, MacBook Pro 13,3" 2,4 GHz og MacBook Pro 13,3" 2,66 GHz. Det er store prisforskjeller mellom de, så hvilken av disse bør jeg ut i fra min bruk velge? En annen ting; kan man bruke word på Mac? Hvis ikke; går det ann å laste ned en wordfil man feks har fått per mail i et leselig format på en mac? Siden jeg bruker word til å rette oppgaver i er jeg helt avhengig av at jeg kan åpne oppgaver som leveres i word og at de jeg retter for kan åpne og lese det jeg sender tilbake til de. Anbefaler deg MacBook Pro fremfor MacBook Air i og med at du ikke har behov for de letteste maskinene. Du får "mer for pengene", dvs en kraftigere maskin ved å velge Pro, kjøper du Air betaler du endel for vekten/størrelsen. Skjermene på Pro er også bedre enn Air, de har et lag glass utenpå for ekstra beskyttelse. Anbefaler deg også å "kline" til med ssd-harddisk. Da får du en maskin som oppleves lynrask, har lavere strømforbruk (praktisk bruk 8 - 10t!) samt at den er mer driftsikker og holdbar. Ja, du kan kjøpe Office-pakke for Mac. Evt så er Open Office en super gratisløsning. (www.openoffice.org).
TheaH Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar Jeg ble veldig glad for å høre at det finnes Word til Mac, for det er vel det eneste som hadde fått meg til å kjøpe en ny PC fremfor en Mac. Så da er det fritt frem for meg å kjøpe en Mac Tror nok at jeg går for Word i og med jeg ikke er spesielt flink med data, og å kjøpe og installere Word blir da det enkleste for meg. Da dropper jeg Macbook Air og går heller for Macbook Pro. Var vel egentlig det jeg mistenkte også, at man betaler en del mer for Air pga "utseende". Synes Air ser tøffere ut, men i og med jeg ikke trenger en veldig lett maskin og at man får mer for pengene når man kjøper Pro, blir valget ganske enkelt
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Anbefaler deg MacBook Pro fremfor MacBook Air i og med at du ikke har behov for de letteste maskinene. Du får "mer for pengene", dvs en kraftigere maskin ved å velge Pro, kjøper du Air betaler du endel for vekten/størrelsen. Skjermene på Pro er også bedre enn Air, de har et lag glass utenpå for ekstra beskyttelse. Anbefaler deg også å "kline" til med ssd-harddisk. Da får du en maskin som oppleves lynrask, har lavere strømforbruk (praktisk bruk 8 - 10t!) samt at den er mer driftsikker og holdbar. Ja, du kan kjøpe Office-pakke for Mac. Evt så er Open Office en super gratisløsning. (www.openoffice.org). Tja. Ikke til hennes bruk, kanskje? Koster en god del ekstra. Og Mac er lynrask som den er, synes jeg. Mer driftsikker, ja, men igjen - til hennes bruk høres det ut som om ssd er unødvendig.
TheaH Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2011 Anbefaler deg også å "kline" til med ssd-harddisk. Da får du en maskin som oppleves lynrask, har lavere strømforbruk (praktisk bruk 8 - 10t!) samt at den er mer driftsikker og holdbar. Også her trenger jeg hjelp Når jeg går inn på "konfigurer og kjøp" på eplehuset.no kan man velge mellom 3 forskjellige ssd-hardisker: 1. 128GB solid-state drive [Legg til kr 2975,-] 2. 256GB solid-state drive [Legg til kr 6800,-] 3. 512GB solid-state drive [Legg til kr 12325,-] Ville det for mitt bruk i så fall holdt med hardisk nr. 1? Synes 6800 ekstra blir styggdyrt.
Henkie Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Også her trenger jeg hjelp Når jeg går inn på "konfigurer og kjøp" på eplehuset.no kan man velge mellom 3 forskjellige ssd-hardisker: 1. 128GB solid-state drive [Legg til kr 2975,-] 2. 256GB solid-state drive [Legg til kr 6800,-] 3. 512GB solid-state drive [Legg til kr 12325,-] Ville det for mitt bruk i så fall holdt med hardisk nr. 1? Synes 6800 ekstra blir styggdyrt. Jeg synes ikke det er nødvendig til din bruk med SSD, men det velger du selvsagt selv... Hvis du har bilder og worddokumenter i tillegg til selve MacOS (operativsystemet) så holder det med den minste. Har du filmer og ekstremt mye bilder/musikk, blir det snaut (men det er 256 og 512 også) MEN: hvis du absolutt vil ha SSD, ville jeg ville kjøpt meg den minste, og hatt en eksterndisk på 1 terrabyte. Koster 5-600 kroner. Ekstern disk må du jo uansett ha - til backup Endret 14. januar 2011 av Henkie
løvekvinnen Skrevet 19. januar 2011 #14 Skrevet 19. januar 2011 Jeg har Macbook og er kjempefornøyd. Har hatt mac i snart 5 år, og som Iphone kommer jeg nok aldri til å bruke ordinær pc som alle har. Mac koster sitt, men det er virkelig hvert hver eneste krone også!
Gjest BabyBlue Skrevet 19. januar 2011 #15 Skrevet 19. januar 2011 Hvis du bare trenger mac til surfing og word er macbook white mer enn nok. Har den selv, og maskinen er ypperlig til skolebruk.
Wonders Skrevet 19. januar 2011 #16 Skrevet 19. januar 2011 gå inn på mac forumet... http://mac1.no/forum/ :gjeiper:
Henkie Skrevet 19. januar 2011 #17 Skrevet 19. januar 2011 gå inn på mac forumet... http://mac1.no/forum/ :gjeiper: Hvorfor det? Får de ikke spørre om Mac her
Christiane_W Skrevet 21. januar 2011 #18 Skrevet 21. januar 2011 Hvis du bare trenger mac til surfing og word er macbook white mer enn nok. Har den selv, og maskinen er ypperlig til skolebruk. Helt enig! Til surfing og Word er MacBook white absolutt mer enn god nok. Selv har jeg kjørt Photoshop CS4 på en MacBook white uten problemer - litt sirup i forhold til MBP og iMac, men ikke noe stort problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå