Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

arg, at jeg har solgt lærebøkene mine i statistikk! :fnise:

jeg sitter her og skal forbrede noe på jobb, og husker da virkelig ikke hvor stort utvalget må være for å generalisere...

Populasjonen er på 1700 personer, hvor mange må da utvalget være på? Holder det med 10 prosent..?

Noen statistikkhoder der ute? :goodbye:

Skrevet

Jeg har lært at utvalget bør være over 30 stk for at det skal være reliabelt og valid. 10% av 1700 høres greit ut for meg, så lenge det er snakk om kvantitative undersøkelser, men husk også på at du må "regne" med litt missing verdier og folk som ikke svarer, slik at du vil ikke sitte igjen med 170 forskjellige data.

Hvis du derimot kjører kvalitative undersøkelser, høres 170 stk veldig mye ut.

Tar forbehold om feil - er noen år siden jeg har hatt dette faget ;)

Gjest Lizette
Skrevet

Det kommer an på både sikkerhetsnivået dere opererer med (det mest vanlige er 95 %) og hvordan resultatet fordeler seg i utvalget.

Med 150 enheter (som ca er det vi kan anta at dere maksimalt vil få) blir feilmarginene mellom 1,6 og 8,2 % ettersom hvordan respondentene fordeler seg. Jeg skal prøve å finne en feilmargintabell å lenke til.

Utvalgsstørrelsen vil altså avhenge av hvordan (omtrent) dere antar at respondentene vil fordele seg og hvor nøyaktige dere har behov for at resultatene skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...