la_luz Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Hei, Støtt å stadig dukker det opp pedofilisaker i media. Det er jo kjempebra at barna får hjelp og at det blir oppdaget. I mine øyne er dette noe av det verste som kan skje med et barn. Når det dukker opp slike saker klarer ikke å tenke på noe annet -er så redd for at det skal skje med mine barn. Dette fører jo til at jeg mistenker gud og hver mann for å være pedofil... selvom jeg selvfølgelig vet at sånn er det ikke. Hvordan forholder dere slike saker? Noen andre som er litt småhysteriske?
Gjest Instamatic Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 det er merkelig, er som om hele bygda holder pusten nå, etter overgrepssaken som blir rullet opp her. Helt forferdelig, klemmer barna litt hardere.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Vet du hva, jeg har ikke barn men jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg må faktisk SLUTTE å lese alle disse sakene for å klare å slutte å tenke på alt dette grusomme. Jeg liker IKKE å lese om/ tenke på pedoer hver gang jeg går inn på dagbladet.no eller vg ... 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg blir ikke hysterisk, men jeg blir redd av tanken på alle overgrep som ikke kommer fram.
Antoinette Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Jeg blir bare sur. De utsagnene i media nå ang. Alvdalsaken er så absurde at jeg ikke vet om jeg skal gå å kaste opp eller knuste tven. 1
Kosemose Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Jeg syns det er veldig bra at det er søkelys på den slags saker. En gylden middelvei er sikkert bra, men bedre at det skrives om det enn at det ties ihjel, og selv om det er fryktelig vondt og ubehagelig syns jeg det er greit at voksne mennesker informeres om hva som foregår og at vi minnes om at virkeligheten i blant er verre enn fantasien. Mener ikke at vi skal bli hysteriske, men vi skal ikke tro at slike ting ikke skjer, for oss er det ubehagelig å ta innover oss, men tenk på alle barn som lever i slike helveter rundt oss. Kanskje fokus på slike saker kan gjøre oss litt mer våkne i forhold til å ta signaler og melde fra. Problemet er faktisk ikke at folk er hysteriske og at det meldes om saker som ikke er reelle. Problemet er at folk ikke kan tro det kan skje og at man vegrer seg for å melde i fra i fall det er feil.
Gjest Instamatic Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 I alvdalssaken ble det meldt i fra til både til politi og barnevern for noen år siden, men sakene ble henlagt.
crazyforgum Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Jeg får med meg hver gang en ny sak rulles opp, men jeg følger ikke med videre fordi jeg blir psykisk dårlig av det. Da jeg fikk mitt første barn var jeg hysterisk redd for at noe slikt skulle skje henne og jeg så en potensiell overgriper i så og si alle. Etter hvert som de andre barna kom ble det gradvis noe bedre. Som voksen med en ganske stor omgangskrets er det skremmende hvor mange av oss som er blitt seksuelt missbrukte som barn. Det forteller at det må være utrolig mange barn der ute som aldri får hjelp
Gjest BabyBlue Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Det som slår meg da er hvor vanskelig det er for barn å bli hørt... Hvor mange er det egentlig som har blitt seksuelt misbrukt/mishandlet og fått saken henlagt?
Gjest Instamatic Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 to av barna er autister så tror ikke de har sagt noe. Var den voksne jenta som anmeldte til politiet for noen år siden. Og damen som hadde saken i barnevernet var bestevenninne med moren og "glemte" nok noe av ansvaret hun hadde ovenfor barna.
crazyforgum Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 to av barna er autister så tror ikke de har sagt noe. Var den voksne jenta som anmeldte til politiet for noen år siden. Og damen som hadde saken i barnevernet var bestevenninne med moren og "glemte" nok noe av ansvaret hun hadde ovenfor barna. Og sånne folk er det så ALTFOR mange av
Gjest Instamatic Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Huff ja, virker som om alle instanser har feilet her, sånne ting skulle vært umulig.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Det er selføgelig viktig å ikke blir for hysterisk, men det er skummelt mange pedofile overgripere der ute! Tror det er viktig å snakke med barna dine, være open med di, forklare di hva det dreier seg om og hvor grenser går. (Intervju med ekspert på god morgen norge i dag, det ble anbefalt å undervise barn om dette helt ned til barnehagen). Viktig å huske på at de fleste overgrep skjer mellom 4 og 12 år, men de kan ofte begynne tidligere.. Barn blir gjerne fortalt av overgriper at de ikke kan fortelle om hendelsene til noen, så om et barn sier at det har hendt, har det nokk det.. Lyver et barn er det for å komme seg unna noe, de finner andri opp noe sånt på egen hånd!!
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes at det er flott at den type saker kommer fram i media. Det er viktig at vi er klar over at det skjer og at det kan skje deg og dine. De fleste sakene blir faktisk aldri anmeldt eller avslørt. Det har jeg personlig erfaring med. Jeg unviker å lese for mye om Alvdalsaken. Rett og slett fordi det gjør vondt for jeg vet hva det vil si å leve med misbruk.
ViljaH Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes det er bra at sakene rulles opp, og får oppmerksomhet i media. Det vil gjøre at barnevernet tar lærdom da de er blitt noe utskjemt. Det vil også gi en indirekte oppstrammer til lærere, helsevesen osv, da politiet undersøker om de skal åpne sak for manglende varsling av de som har varslingsplikt. Og så er det ikke minst bra at barna har blitt fjernet fra den horrible situasjonen de levde i. Når ungene måtte klare å leve med det, så skal alltids jeg klare å leve med overskriftene. De er små, jeg er stor. Såpass solidarisk må man være. Nei, jeg blir ikke hysterisk. Jeg visste fra før at ikke alle er snille mot barn. Det endrer ikke mitt tankesett eller måten jeg vil oppdra og se etter min sønn. Jeg vil komme til å ha nært oppsyn med ham uansett.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes at det er flott at den type saker kommer fram i media. Det er viktig at vi er klar over at det skjer og at det kan skje deg og dine. De fleste sakene blir faktisk aldri anmeldt eller avslørt. Det har jeg personlig erfaring med. Jeg unviker å lese for mye om Alvdalsaken. Rett og slett fordi det gjør vondt for jeg vet hva det vil si å leve med misbruk. Det er ille at så få saker blir anmeldt, men det er verre at anmeldte saker alt for sjelden fører til domfellelse og aller verst at mange anmeldte saker ikke en gang blir etterforsket!! Her må både politi og rettsvesen "reformeres", slik at barn kan få en tryggere oppvekst.
la_luz Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 14. januar 2011 Sa de noe på god morgen norge om hvordan man skulle snakke med barnet om dette?
Antoinette Skrevet 14. januar 2011 #19 Skrevet 14. januar 2011 Alle foreldre må begynne å snakke med barna sine om dette. Det er ikke lenger nok å si at "ikke blir med fremmede menn/kvinner noe sted".
Gjest Gomp Skrevet 14. januar 2011 #20 Skrevet 14. januar 2011 Enig. Det holder ikke i det hele tatt å advare barn mot fremmede som ikke er snille mot barn. De aller fleste overgrep utføres av noen som kjenner barnet. Foreldre, steforeldre, søsken, venner av familien, besteforeldre, lærere, trenere... Lista er lang. Jeg tror det er viktig å lære barn om sex, hva som er normalt, hva som ikke er det. Og at det er viktig å si det til noen barnet stoler på om noe har skjedd. Desverre vil ikke barnas overgripere fortelle barna dette, om det er foresatte er det dermed vanskelig å avdekke overgrep. Overgrep skal snakkes ihjel, ikke ties ihjel. Samtidig tror jeg ikke samfunnet trenger den tabloide vinklingen slike saker ifte får i dag. Bedre sexopplæring i skolen som også omfatter overgrep er mer nyttig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå