Gelica Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Jeg er nå i gang med treningen og skal trene 3 ganger per uke. Det er da styrke - Zumba - styrke Hva bør jeg spise før/etter trening? Er det noe sant i dette med å holde seg unna brød, poteter, pasta, knekkebrød osv for å gå ned raskere i vekt? Jeg leste om en som hadde holdt seg unna det + alkohol i 1 mnd og bare gikk ned noen få gram...... Andre råd når det gjelder mat eller evt. kosttilskudd for å gå ned i vekt/cm tar jeg også veldig gjerne i mot:-)
Gelica Skrevet 14. januar 2011 Forfatter #2 Skrevet 14. januar 2011 Ingen som har noen råd vedr dette? :-(
Xtra_lilje Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Hadde personlig trener en stund, og hun påpekte at man ihvertfall ikke skulle spise banan etter trening! Og jeg som har hatt stor glede av min etter-treningsbanan i åresvis... hun anbefalte proteiner, men ikke proteinbarer som typisk selges på treningsstudioer. Velg grønnsaker, kylling, nøtter. Ang karbohydrater ( som du finner i brød, pasta, ris osv) - dette er vel en evig debatt, med tilhengere og motstandere. Personlig velger jeg "sunn karbo" - dvs karbokilder som gir deg fiber og som gir fordøyelsen noe å jobbe med. Feks fiberike brød, fullkornpasta, grove gryn. Unngå karbo som er mye prosessert, som hvit pasta, ris, hvetebrød osv. Men hovedkilder for bli mett, bør være grønnsaker og proteiner.
Frøken Smilla Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Hvorfor ikke banan etter trening? Sa hun noe om det?
Sekretæren Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Det er bare fjollete. Tanken er muligens at banan har høy GI, og dermed raskt fyller glykogenlagrene etter trening. Har hørt av flere som trener med den hensikt å slanke seg at man ikke skal fylle disse lagrene, for da bremser det fettforbrenningen. Eller noe i den duren. Men jeg og min enkle sjel tenker at moderat kaloriunderskudd holder i massevis Banan er ypperlig
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 (endret) For raskere restitusjon anbefales det å innta karbohydrater med høy GI senest 30min etter trening. Jo fortere jo bedre. I tillegg anbefales det å få i seg proteiner i løpet av den første timen. Man kan gjerne kombinere disse to ved å innta en treningshake, eller fast føde. Jeg spiser rosiner etter trening fordi de er enkle å ta med og en liten eske inneholder ca 30gram karbohydrat. Banan funker greit det og, men den blir lett skvist i sekken. Så lager jeg meg en proteinshake (ca 40gram pulver) når jeg kommer hjem. Det aller viktigste er å erstatte væsketap. Drikk mye vann! Mange toppidrettsutøvere drikker sjokomelk etter trening. Den inneholder mye sukker og litt protein. Edit: nyttig lenke til Olympiatoppens faktaark Endret 16. januar 2011 av Supraspinatus
bergans Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Hadde personlig trener en stund, og hun påpekte at man ihvertfall ikke skulle spise banan etter trening! Og jeg som har hatt stor glede av min etter-treningsbanan i åresvis... hun anbefalte proteiner, men ikke proteinbarer som typisk selges på treningsstudioer. Velg grønnsaker, kylling, nøtter. Banan har en typisk GI på 47-64, alt etter hvor moden den er. Jo mer moden, jo lettere tilgjengelig er sukkerartene, og GI stiger. Dvs en lav til middels GI. Hadde vært spennende å vite den vitenskapelig dokumenterte årsaken til at banan er styggedommen etter å ha trent. Å få i seg en blanding av væske, karbohydrat og protein er ideelt, så jeg anbefaler alltid smudie (helst heimelaga), med bær, frukt og melkeprodukt som basis. Slik sett så er ikke sjokomelk så dumt, ei heller å ha med en boks med cottage cheese og syltetøy. Hvs du likevel skal heim å spise middag innen en time etter trening, så hadde jeg nøyd meg med å drikke nok og spise litt frukt. Men, hvis dette er i lunsjpause/før forelsning/jobb etc, så kan det være lurt å planlegge litt, evt lage seg en shake/transporterbar smudie/nøtteblanding o.l. Det er ikke det at vi har behov for så himla mye protein, som alle produsenter og mange fitnessfolk vil ha deg til å tro, men det er heller timimngen som avgjør ift til hvor mottakelig kroppen er for næringsstoffer. Prøv deg litt fram, det skal tross alt smke kurant og være appetittelig, tilgjengelig og ikke for dyrt (for de fleste av oss).
Supraspinatus Skrevet 16. januar 2011 #8 Skrevet 16. januar 2011 Banan har en typisk GI på 47-64, alt etter hvor moden den er. Jo mer moden, jo lettere tilgjengelig er sukkerartene, og GI stiger. Dvs en lav til middels GI. Hadde vært spennende å vite den vitenskapelig dokumenterte årsaken til at banan er styggedommen etter å ha trent. Å få i seg en blanding av væske, karbohydrat og protein er ideelt, så jeg anbefaler alltid smudie (helst heimelaga), med bær, frukt og melkeprodukt som basis. Slik sett så er ikke sjokomelk så dumt, ei heller å ha med en boks med cottage cheese og syltetøy. Hvs du likevel skal heim å spise middag innen en time etter trening, så hadde jeg nøyd meg med å drikke nok og spise litt frukt. Men, hvis dette er i lunsjpause/før forelsning/jobb etc, så kan det være lurt å planlegge litt, evt lage seg en shake/transporterbar smudie/nøtteblanding o.l. Det er ikke det at vi har behov for så himla mye protein, som alle produsenter og mange fitnessfolk vil ha deg til å tro, men det er heller timimngen som avgjør ift til hvor mottakelig kroppen er for næringsstoffer. Prøv deg litt fram, det skal tross alt smke kurant og være appetittelig, tilgjengelig og ikke for dyrt (for de fleste av oss). Det er litt artig hvordan alle bodybuildere reklamerer for skyhøyt inntak av proteintilskudd og forteller at det er måten de kom seg dit de er samtidig som de er gjennomsponset av en produsent. Snakk om å sette bukken til havresekken! Men igjen, er det et næringstoff som det ikke er så farlig å få i seg litt for mye av, så er jo det protein. Når det gjelder kostnad, så er jo heller ikke proteinpulver så veldig dyrt per gram protein ift kyllingfilet og annet magert kjøtt. Tunfisk derimot er jo en billig erstatning, men det er jo på kanten til uetisk (og kattemat).
bergans Skrevet 16. januar 2011 #9 Skrevet 16. januar 2011 Det er litt artig hvordan alle bodybuildere reklamerer for skyhøyt inntak av proteintilskudd og forteller at det er måten de kom seg dit de er samtidig som de er gjennomsponset av en produsent. Snakk om å sette bukken til havresekken! Men igjen, er det et næringstoff som det ikke er så farlig å få i seg litt for mye av, så er jo det protein. Når det gjelder kostnad, så er jo heller ikke proteinpulver så veldig dyrt per gram protein ift kyllingfilet og annet magert kjøtt. Tunfisk derimot er jo en billig erstatning, men det er jo på kanten til uetisk (og kattemat). Ja, det er nesten noe hysterisk over alle Hulk`ene med brunkrem der ute som mener at deres glutealvekst ene og alene skyldes proteininntak fra x produsent. Ikke en eneste av de produsentene har lest forskningsresultater, og samtlige der konkluderer med at kroppen har et tak på ca 2.2-2.8 gram protein per kg KM per dag. Over dette inntaket så kan ikke kroppen nyttiggjøre seg av proteinmengden, hvis en ser bort i fra energidelen. Det er også slik at kun de som trener eksessivt, dvs toppidrettutøvere på nasjonalt og internasjonalt plan, er de som har fordeler av et inntak på mer enn ca 1.8 gram per kg KM per dag. Det eksisterer indisier på at abnormale og unødvendig høye proteininntak kan føre til stress på nyrefunksjon og ubalanse i benmineralmengde, men det er foreløpig ngen klar konsensus på disse områdene. Du finner likevel ikke et seriøst organ eller vitenskapelig artikkel som oppfordrer hobbyutøvere og amatører å bøtte nedpå med protein som om det var pæreis midtsommers bare fordi de trener noen ganger i uka, men ellers har et velbalansert kosthold. Jeg har endelig god samvittighet for å kjøpe tunfisk, da det nå finnes delfinvennlig tunfisk fisket med stang og line i hylla. Og tunfisksalat med sylta agurker er jo nam! og kyllingfilet prøver ejg å styre unna, fordi det er dyrt, ofte kommer fra burhøns og er lite smak på. Mye bedre med lår, en halv en eller en hel en
Gelica Skrevet 17. januar 2011 Forfatter #10 Skrevet 17. januar 2011 Takk for tilbakemeldingene:-) I mellomtiden har jeg pratet med treningsveilederen min vedr mat etter trening. Han anbefalte bla egg og jeg tenker da at en omelett med 1-2 egg, 2 skiver med oppskjært kokt skinke + litt kavli magerost må vel kanskje være greit eller? Blir vel kjedelig etterhvert det også, men siden noen av dere nevner karbohydrater etter trening kan vel det også byttes ut med grove brødskiver med litt margarin, magert pålegg + litt grønnsaker. Jeg har også hørt at et stort glass sjokolademelk anbefales, men anbefales dette da i steden for mat? (sorry, men mye jeg ikke vet her altså....) Tunfisk klarer jeg ikke å spise, så det blir nok ikke noe av det. Men så var det dette med hva man skulle spise før treningen.......Noen råd her?
Pingting Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Ja, det er nesten noe hysterisk over alle Hulk`ene med brunkrem der ute som mener at deres glutealvekst ene og alene skyldes proteininntak fra x produsent. Ikke en eneste av de produsentene har lest forskningsresultater, og samtlige der konkluderer med at kroppen har et tak på ca 2.2-2.8 gram protein per kg KM per dag. Over dette inntaket så kan ikke kroppen nyttiggjøre seg av proteinmengden, hvis en ser bort i fra energidelen. Vah - og her trodde jeg at proteinpulvereffekten var dugelig bevist gjennom dyreforsøk! TS: nå kan ikke jeg like mye som bergans og Supraspinatus, men jeg tror nok du trenger litt mer karber etter trening enn det du finner i en omelett og en skinkeskive. Ang. før trening så kan du jo ta en kikk på nok et faktaark fra Olympiatoppen.
Supraspinatus Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 (endret) Takk for tilbakemeldingene:-) I mellomtiden har jeg pratet med treningsveilederen min vedr mat etter trening. Han anbefalte bla egg og jeg tenker da at en omelett med 1-2 egg, 2 skiver med oppskjært kokt skinke + litt kavli magerost må vel kanskje være greit eller? Blir vel kjedelig etterhvert det også, men siden noen av dere nevner karbohydrater etter trening kan vel det også byttes ut med grove brødskiver med litt margarin, magert pålegg + litt grønnsaker. Jeg har også hørt at et stort glass sjokolademelk anbefales, men anbefales dette da i steden for mat? (sorry, men mye jeg ikke vet her altså....) Tunfisk klarer jeg ikke å spise, så det blir nok ikke noe av det. Men så var det dette med hva man skulle spise før treningen.......Noen råd her? Omeletten du skisserer er helt ok. Bruk minst 2 egg. I tillegg bør du gjerne ha litt ekstra grønnsaker. Paprika, gulrot, løk, etc. Dette er ikke for å øke antall karbohydrater, for det gjør det ikke nevneverdig. Grønnsaker er relativt kcal-fattige. Det er rett og slett fordi det er godt og skaper litt ekstra variasjon. Nå vet jeg ikke hvor mye omeletterfaring du har, men jeg deler likevel et tips som inspirerte meg: Pisk eggene med like mange ss vann som egg. Hell eggeblandingen i en smurt, eller nonstick panne som er forvarmet til middels-lav. Ikke rør pannen før eggene har stivnet. Legg så fyllet på halve omeletten og brett over. Varm i et par minutter til fyllet er varmt. Når det gjelder karbohydrater etter trening så anbefales det å få dem i seg raskest mulig. Ta gjerne med noe karbohydrat frukt som banan eller rosin på trening som du spiser i garderoben. Alternativt denne sjokomelken, men den er noe upraktisk å bringe med. Sjokomelken som du spurte om erstatter ikke måltidet du bør spise etter trening, men det bidrar til at musklene restituerer noe raskere. Sånn i utgangspunktet så er kroppen laget slik at den kan spalte både protein og fett til glukose (sukker) som brukes til å gjenfylle musklenes energilagre (veldig forenklet). Med det sagt, så er jo det veldig bortkastede penger å bruke proteiner som energi på den måten når de er såpass dyre ift karbohydrater. Endret 17. januar 2011 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå