AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Vi har nylig flytta inn i ei sokkelleilighet som har en fin tilhørende uteplass. Nå gleder vi oss til våren, og planlegger to innkjøp: Hagemøbler og grill. I den forbindelse har vi noen spørsmål som vi håper noen mer erfarne mennesker kan hjelpe oss med. 1: Hagemøbler. Jeg har veldig lyst på disse plastrottingmøblene som ser ut som en sofagruppe. Men så er det sånn at hagemøblene må oppbevares i en utebod på vinteren, og denne uteboden er verken isolert eller 100% tett (vi visste om dette før vi flyttet inn, så dette er ikke noe vi kan eller vil klage på). Det betyr at møblene som skal lagres der må tåle fukt og mange minusgrader i løpet av vinteren. De tilhørende putene blir tatt med inn i inneboden, men der er det ikke plass til møblene. Tåler plastrotting en sånn oppbevaring? Er det i det hele tatt noen møbler som tåler det? 2: Grill. Vi har veldig lyst på en grill, men vil ikke kjøpe noe som plager naboene i etasjen over. Vår uteplass er under deres veranda. Vi tenker at en kullgrill skaper for mye os og kan plage naboene. Men hva med en gassgrill? Hvor mye lukt avgir den? Er det allment akseptert med gassgrill når man bor så tett, eller er det best å avstå fra å ha grill i det hele tatt? Og vil en gassgrill kunne oppbevares i den nevnte uteboden gjennom vinteren?
TrilleTrine Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Hei. 1. Kan ikke svare så godt på det første spørsmålet ditt. Men kjenner til folk som har oppbevart møbler i kunstrotting ute hele denne vinteren ihvertfall, uten noe tildekking. Vi har møbler i glass og aluminium. Disse har greid seg igjennom 1,5 vintre i hvertfall. Eller, det vil si, vi har måtte kjøpe nytt bord, fordi det stod plassert halvveis under taket i fjor vinter, og når det begynte å smelte på taket, så kom det store isbiter ned og knuste bordet 2. Vi har selv en Weber gassgrill (anbefaler deg å gå for weber). Vi har originalt trekk til den, og den har nå stått ute 3 vintre, uten å ta skade. Med gassgrill så blir det jo ikke like mye kull og tennvæske lukt da, bare masse god lukt av maten dere lager. Folk kan jo plages av lukt fra kjøkkenet til naboen om naboen lager mat med masse krydder, så kommer vel an på naboens smak/luktepreferanser og hvor mye krydder dere liker å ha på maten Hadde selv denne grillen på en altan i en blokk. Ble ikke brukt like mye da som den skal bli på vår nybyggete 40 kvm terrasse.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Takk for svar, TrilleTrine! Oppbevarer dere gassen også ute på vinteren, eller tar dere den inn? Hvor mange kuldegrader tåler egentlig sånn gass tro? Jeg er i utgangspunktet ikke så glad i gassfyrte griller og ovner, så jeg vil helst slippe å oppbevare gass innendørs. Er litt skvetten av meg etter å ha sett for mange amerikanske filmer der hus blir blåst til himmels fordi noen glemte å skru av gassen. Tror kanskje vi skal ta sjansen på sånne plastrottingmøbler.
Gravenstein Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Så vidt jeg vet kan plastrotting oppbevares utendørs, gjerne med en pressenning over hvis de ikke står i en bod. Dette spør du om i butikken når du ser på hagemøbler. Gassflasker kan fint stå i en utebod, kuldegrader er ikke farlig for gassflasker. Du har rett i at gass som antenner kan gi en kraftig eksplosjon. Her gjelder det å ha utstyret (slanger og ventiler) i bra stand og å huske å stenge ventiler når det ikke er i bruk. Amerikanske filmer har det med å overdrive og leggger til effekter for å få en bra virkning - for med tanke på hvor mange gassflasker som finnes i Norge, for ikke å si Europa er det sjelden vi hører om alvorlige ulykker der slike er årsaken.
Maskeblomst Skrevet 15. januar 2011 #5 Skrevet 15. januar 2011 Har du egen terrasse ser jeg ikke helt problemet med å plage naboene. Litt kullos fra en grill må være forventet når man bor i leilighet! Men jeg ville kanskje likevel gå for en gassgrill, det er enklere å lage god mat på gassgrill om du ikke er proff. Her er en siden med tester av forskjellige gassgriller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå