Gå til innhold

Er dette lovlig av bedriften å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann... Jeg trenger endel hjelp her nå...

Jeg jobber i en kafé, som er eid av et ektepar, hvor kona har mesteparten av det administrative ansvaret. Tidligere var vi en del av en kjede, men når nåværende eier overtok brøt de ut av den kjeden.

Jeg har jobbet der siden desember 2009. Jobbet meg opp fra 40% til 100%, og i september ble jeg daglig leder. Jeg fikk ikke ny kontrakt da, men ble offiselt daglig leder med løfte om høyere lønn når omsetningen gikk opp (uten at eierne hadde noen klare planer om hvordan vi skulle få til det).

Nå er vi i januar, og jeg hadde store planerom å ha et møte med eierne snart for å kreve lønnsøkning; jeg har jobbet "gratis" i fire måneder og er lei, jeg vil ha lønn for det arbeidet jeg gjør, ikke lønn på lik linje med de andre baristaene.

I dag fikk jeg vite at en person som jobbet der mens det fortsatt var kjede, har kjøpt seg inn i bedriften, og de skal gjøres om til et AS. I samme slengen blir jeg depromotert fra daglig leder tilbake til barista. Uten at de har noen god grunn til hvorfor.

Jeg føler meg tråkka på, synes dette er uhyre respektløst ovenfor meg som person og som ansatt. Jeg kan jo ikke ha på CVen min at jeg jobbet som daglig leder i fire måneder og så ble depromotert; det er fryktelig ødeleggende! Jeg holder på å bygge meg en karriere innenfor dette feltet, og dette kan ødelegge mange av mine planer.

Er dette lov å gjøre?! Jeg har som sagt ingen kontrakt hvor det står daglig leder, men ovenfor de ansatte og kunder er det jo det jeg har vært de siste fire månedene! Jeg har jo også regnet med denne lønnsøkningen i mine fremtidige planer; målet mitt var å kjøpe leilighet nå utover våren, men det går jo da i vasken nå...

Åååh jeg er så frustrert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var faktisk i en veldig lignende situasjon for noen år siden:

Jeg jobbet i en klesbutikk - stor og populær kjede i hele norden, som butikkselger. Fordi regionsjefen skulle spinke og spare på alt som mulig kunne spinkes og spares på, endte butikksjefen min opp med å jobbe seg ihjel og ble sykmeldt. Pga. denne sparingen var det ikke annsatt noen assisterende sjef, og leie inn kunne vi ikke gjøre, for det ble for dyrt. Hvem ble utpenkt til ny butikksjef? Nettopp, meg. Jeg skulle få ekstra godt betalt, jeg skulle få overtidsbetalt og jeg skulle ditten og datten.

Det skal nevnes at jeg på dette tidspunktet var 19 år, uerfaren, ung, dum og alt det der. Hadde jobbet ca et år i butikken. Men innsatsen min? Den var det ikke noen som kunne si noe på. Jeg jobbet 10-11 timer om dagen, sov dårlig om natten, gikk på møter, kjørte lønn, planla timelister og gjorde dagsoppgjør til den store gullmedaljen. Noen søndager ble også brukt på lagerarbeid (hvilket selvsagt ikke kunne utbetales i lønn, for det var for dyrt, fikk klær i stedet......) og hele historien endte med at regionssjefen etter 3,5 måned plutselig fant en ny butikksjef, uten å gi meg verken ekstra betalt eller en attest/kontrakt på stillingen jeg "hadde hatt" og mærra av en buttikksjef vi fikk trakasserte meg de neste 3 ukene.

Deretter ble jeg sykemeldt med utbrenthet, angst og fikk cipralex av legen. Han holdt meg sykemeldt på jobbens bekostning en god stund, før vi ble enige om at jeg skulle si opp fordi det ikke ville vært helsemessig bra for meg å komme tilbake.

Så det var min historie, da jeg var 19 år og ble utnyttet.

Jeg synes du skal sette foten hardt ned, og si at du ikke går med på måten eierene behandler deg. Du har fungert som daglig leder over en lengre periode nå, og for det første skal du ha betalt for det, deretter skal du ha det på papir! Om de kan depromotere deg? I utgangspunktet vil jeg tro det, men de må vel ha en årsak? Vet du om de har funnet en ny daglig leder?

Du bør iallefall ta en ordentlig prat med eierene. Forklar dem om karriæren du vil bygge opp, og forlang en saklig og ordentlig forklaring på hvorfor du blir kastet rundt slik, og hvorfor de synes det er greit å behandle sine ansatte på den måten...

Skrevet

Det blir ingen ny daglig leder; kona i ekteparet og hun som har kjøpt seg inn skal jobbe mye mer begge to fremover, så dermed så er det ingen som blir daglig leder. Det blir eierne og de andre ansatte.

Har jeg (lovlig) krav på etterbetaling av lønn for de måndene jeg har vært daglig leder? Vi følger ikke tariff...

Skrevet

Hvis du har vært daglig leder, så er det du som er sjefen i selskapet? Er du registrert i Brønnøysundregistrene som daglig leder?

Skrevet

Hvis du har vært daglig leder, så er det du som er sjefen i selskapet? Er du registrert i Brønnøysundregistrene som daglig leder?

Nei, det finnes mange bedrifter der daglig leder er en annen person enn sjefen. En sjef er den som eier og/eller driver bedriften (administrativt) og ofte ansettes en person som daglig leder for å jobbe som ansikt utad sammen med medarbeiderne i bedriften. Som oftest jobber daglige ledere ræva av seg for å få til alt tungarbeidet og ekstraarbeidet sjefen delegerer videre, mens sjefen sitter på kontoret og flytter papir i ro og mak ;) Det er selvsagt daglig leder som må ta seg av ufornøyde kunder, og h*n får ofte skylda for alt som går galt i bedriften.

Så nei, "daglig leder" betyr ikke alltid sjef og øverst i hierarkiet. Det er ofte bare en bedre betalt medarbeider som får litt mer ansvar og dermed blir bedriftens syndebukk hvis noe ikke funker.

Skrevet

Glem det. Du har ingen beviser på lovnadene om å bli daglig leder. Ja, bedriften har oppført seg dårlig, men du har nå vært dum selv, også, som har gått uten endret kontrakt.

Og etterbetaling av hvilken lønn? Du har jo selv gått med på å jobbe veldig mye ekstra i baristastillingen din med baristalønnen din.

• Liker 2
Skrevet

Slenger på på Rosalie her: Etterbetaling av hvilken lønn?

Om jeg tolker startinnlegget riktig har du aldri blitt lovet en konkret lønnsøkning, kun at lønna skulle gå opp når omsetningen økte? Har omsetningen økt? Eller mener du nå at du skulle hatt ekstra lønn fra dag en fordi du har tatt på deg ekstra ansvar og flere arbeidsoppgaver?

Det er selvsagt lett å være etterpåklok, men du må ta på egen kappe at du ikke krevde lønnsøkning fra første dag. Lærdom til senere er: Få alt skriftlig og krev høyere lønn fra dag en!

Når det gjelder CVn din er det vel bare å si at du har vært vikar for daglig leder en periode pga langtidssykdom eller noe sånt? Det er jo ikke ødeleggende, men positivt at eierne stoler såpass på deg at de lar deg "styre skuta" en periode?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg trodde det var ganske strenge regler på dette med å bli depromotert? (er det riktig ord?) Trodde bedriften skulle ha en jævlig god grunn for å kunne forsvare lovlig å sette noen ned i stilling, lønn eller stillingsprosent?

Og til de som sier at TS bare har seg selv å skylde på:

Vi som er unge og nye i arbeidslivet kan ingenting om disse tingene. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er en del av skolepensum! Opplevde min andel av utnyttelse i tenårene jeg også. Man vet rett og slett ikke hvilke krav og rettigheter man har.

Endret av Ashelia
Skrevet

Såvidt jeg skjønner har du ikke hatt kontrakt på noe annet enn at du er barista? Når du sier offisielt antar jeg at du mener innad i bedriften, for uten kontrakt på at du har en stilling som daglig leder har du ingen "offisielle" beviser på at du faktisk har vært det, og dermed er du lovlig sett ikke depromotert heller, selv om du i praksis er det. Og uten at jeg kan noe særlig om lovverket på dette området, ville jeg tippe at det er vanskelig å bevise saken din også.

Ashelia: Synes du ikke det er voksne folks ansvar å sette seg inn i hva de driver med? Det er greit å si at man er ung og uerfaren, det har vi jo alle vært, og det er godt mulig at man burde ha inkludert noe i skoleverket, men man kan da vitterlig sette seg inn i ting selv om man ikke får det servert på et fat? En del av å være voksen er jo å ta ansvar for seg selv, og det gjør man ikke ved å skylde på alder og at man ikke vet bedre, for mye av det (som å ikke arbeide uten kontrakt) er bare sunn fornuft.

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Når jeg sier offisielt mener jeg innad i bedriften, og utad mot kundene, de siste fire månedene.. Kontrakten min sier fortsatt barista, for jeg har fortsatt ikke fått ny... (det tok meg seks måneder bare å få tak i barista-kontrakten :roll: ) Sjefen min har nesten ikke vært i kaféen i denne tiden, jeg har tatt meg av alt.

Jeg trodde muntlig avtale er like bindende som skriftlig. Muntlig er mer risikofylt fordi man kan risikere ord mot ord, men her vet jo alle de andre ansatte ( åtte stykk ) om dette, og jeg har "bevis" i form av eposter mellom meg og sjefen der vi diskuterer min rolle som daglig leder.

Skrevet

Dårlig gjort, helt klart, men samtidig har du vært litt naiv og må nok ta dette på egen kappe. Du hadde ingen kontrakt eller avtale om konktret lønnsøkning. De fire månedene kan du fint forklare på en CV som at du var vikar, ville ikke tenkt så mye på det. Slik tingene har blitt for deg nå, tror jeg heller jeg ville satset på et godt forhold til dem du har jobbet for, slik at du får en god attest/referanse når du en gang skal søke ny jobb.

Skrevet

Ashelia: Synes du ikke det er voksne folks ansvar å sette seg inn i hva de driver med? Det er greit å si at man er ung og uerfaren, det har vi jo alle vært, og det er godt mulig at man burde ha inkludert noe i skoleverket, men man kan da vitterlig sette seg inn i ting selv om man ikke får det servert på et fat? En del av å være voksen er jo å ta ansvar for seg selv, og det gjør man ikke ved å skylde på alder og at man ikke vet bedre, for mye av det (som å ikke arbeide uten kontrakt) er bare sunn fornuft.

Er man voksen når man er 15-16 altså? Det er da de fleste får sine første jobber, og det er også på den måten mange lærer det meste om rettigheter, ved å ha blitt grovt feilbehandlet.

Ikke at jeg tror TS er så ung, så dette er egentlig en sidediskusjon.

Skrevet

Dårlig gjort, helt klart, men samtidig har du vært litt naiv og må nok ta dette på egen kappe. Du hadde ingen kontrakt eller avtale om konktret lønnsøkning. De fire månedene kan du fint forklare på en CV som at du var vikar, ville ikke tenkt så mye på det. Slik tingene har blitt for deg nå, tror jeg heller jeg ville satset på et godt forhold til dem du har jobbet for, slik at du får en god attest/referanse når du en gang skal søke ny jobb.

Det er egentlig ikke pengene som er det største problemet her. Det kan jeg greie meg uten det ekstra. Men jobben som daglig leder var en av grunnene til at jeg begynte å jobbe her i utgangspunktet; jeg visste det var et godt springbrett videre i min karriere. Nå er jeg satt over ett år tilbake, nesten to for jeg burde ha et års tid i en lederstilling før jeg fortsetter klatringen på stigen.

-TS-

Skrevet

Det er egentlig ikke pengene som er det største problemet her. Det kan jeg greie meg uten det ekstra. Men jobben som daglig leder var en av grunnene til at jeg begynte å jobbe her i utgangspunktet; jeg visste det var et godt springbrett videre i min karriere. Nå er jeg satt over ett år tilbake, nesten to for jeg burde ha et års tid i en lederstilling før jeg fortsetter klatringen på stigen.

-TS-

Desto viktigere er det vel å ha et godt forhold til dine ledere, det blir jo dem som skal anbefale deg og gi attester. Personlig ville jeg neppe blitt lenge der, men smidd mens jernet var varmt og kommet med videre.

Skrevet

Er man voksen når man er 15-16 altså? Det er da de fleste får sine første jobber, og det er også på den måten mange lærer det meste om rettigheter, ved å ha blitt grovt feilbehandlet.

Ikke at jeg tror TS er så ung, så dette er egentlig en sidediskusjon.

Jeg synes faktisk at hvis man føler seg moden nok til å ha en jobb, bør man også være moden nok til å sette seg inn i hva det innebærer. Men du har rett, det er en avsporing.

Skrevet

Skjønner ikke at noen gidder å jobbe på et serveringssted der man må mase i et halvt år for å få arbeidskontrakt.

Det er nok serveringssteder som driver seriøst. Bytt jobb!

Skrevet

TS: ta kontakt med arbeidstilsynet

Der vil du kunne snakke med mennesker som vet hva de snakker om, som har konkrete fakta, og som har myndighet til å hjelpe deg hvis mulig.

Ønsker deg lykke til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...