AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Hei! Som tittelen sier er jeg mørk i håret nå. Ikke svart, men (mørk?)brun. Det var i sommer jeg farget det mørkt, hos frisør. Da var jeg blond. (striper, men likevel ganske helblond). Nå vil jeg gjerne bli lysere, gjerne helt blond med tiden. Må jeg avfarge håret? Kan jeg gjøre det selv for å spare litt penger? Har ikke så mye for tiden. Hvor lang tid må jeg regne med å bruke på å bli helt lys igjen? Når jeg bestiller time med frisør nå, og sier jeg vil bli lysere, hva kan jeg forvente når jeg går derifra? Kan de begynne å stripe håret mitt igjen? Må de avfarge? Kan de farge det lysere, eller går det ikke? Mange spørsmål som jeg håper noen med peiling kan svare meg på! Jeg er livredd frisører, og har ennå ikke funnet "min frisør". Har vært uheldig en del ganger, og vil helst vite mest mulig om dette før jeg ringer og bestiller time. En frisør kan lett lure meg til å tro det meste siden jeg har så lite peiling.
Sweetpea25 Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 De gangene jeg har gått fra mørkt (farget) hår til blond, har jeg brukt Polly striper. Har gjort det i 2 omganger, for å unngå å ende opp med oransje hår.
Djungelvrål Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Det holder nok ikke å avfarge håret 2 ganger gitt, men noe sånt som 4-6. I mellomtiden blir det kjempeslitt av all blekingen.
ondebanan Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg ville gått for striping med en gang, ikke styre med avfarging. Striper blir mer naturlig, så du ikke trenger se ut som en krise på håret mens du driver bleikeprosessen. Vent gjerne fire til seks uker mellom hver gang du striper også, og bruk masse protein og fuktighetskur i mellomtiden. Da skånes håret litt mer. JEG ville ikke gjort det selv, men gått til en frisør som er flink på striping. Da blir nok resultatet best. edit: hvor bor du? I Oslo er iallefall Rock Frisør veldig flinke på striping. Endret 13. januar 2011 av ondebanan 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Jeg ville gått for striping med en gang, ikke styre med avfarging. Striper blir mer naturlig, så du ikke trenger se ut som en krise på håret mens du driver bleikeprosessen. Vent gjerne fire til seks uker mellom hver gang du striper også, og bruk masse protein og fuktighetskur i mellomtiden. Da skånes håret litt mer. JEG ville ikke gjort det selv, men gått til en frisør som er flink på striping. Da blir nok resultatet best. edit: hvor bor du? I Oslo er iallefall Rock Frisør veldig flinke på striping. Takk for svar! Jeg kommer nok ikke til å stripe selv, det tør jeg ikke. Det jeg tenkte var evnt avfarging selv, om jeg MÅ det likevel, for å spare penger. Men slik jeg forstår dere trenger jeg ikke avfarging? Bare å stripe litt etter litt? .. Jeg bor i nærheten av Bergen, så om noen vet om knallgode frisører tar jeg imot med stor takknemmelighet! Ønsker å komme over min frisørfrykt..
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Da jeg gikk fra svart til blond gjorde jeg grunnarbeidet hos frisør (avfarging, bleiking) og deretter hjemmebleika jeg med Swartchkopf L1++ i relativt mange omganger. Funka fint det Har så blondt hår nå atte!
Gjest BabyBlue Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Strip det, for guds skyld! Ihjelbleiket hår gir en fargehjelm som ser falsk ut. Også har jeg hart at det sliter mindre på håret å stripe det i omganger enn å bleike det flere ganger?
Antoinette Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 For all del ikke prøv deg på avfarging. Du må stripe håret lysere gradvis og ikke noe hjemmeopplegg, dra til frisør selv om det koster penger. Husk at du skal kunne seg deg i speilet hver dag uten å gremmes :-)
Gjest Applecore Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har nettopp gått igjennom prosessen fra svart til blond (er opprinnelig blond), den var ganske heftig og er ennå ikke helt ferdig: Først avfarging, så striping, så enda en striping og så en minicolorasjon i kommunefarge for å dempe gulfarge og ujevnhet. Nå gjenstår det heftig kuring og vasking med lilla shampo, og så kanskje en striping til når håret har fått hvile litt. (Nå skal det sies at hårfargen min satt usedvanlig godt; frisørene var veldig overrasket... :klø: )
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har nettopp gått igjennom prosessen fra svart til blond (er opprinnelig blond), den var ganske heftig og er ennå ikke helt ferdig: Først avfarging, så striping, så enda en striping og så en minicolorasjon i kommunefarge for å dempe gulfarge og ujevnhet. Nå gjenstår det heftig kuring og vasking med lilla shampo, og så kanskje en striping til når håret har fått hvile litt. (Nå skal det sies at hårfargen min satt usedvanlig godt; frisørene var veldig overrasket... :klø: ) Er det rart jeg blir forvirret? Du måtte avfarge først, så stripe. Andre her sier at det beste er å gå rett på striping. Så hva er riktig? Avfarging så striping, eller rett på striping? Jeg har såååå lyst til å ha litt peiling før jeg ringer frisør så ikke han/hun "presser" på at avfarging MÅ til, bare for å tjene mer penger. Om dere forstår??
ssgxd Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Har en søster som farget håret brunt selv. Hun farget det så ofte at det til slutt var svart, SÅ ville hun bli blond. Vi dro til frisøren og de tok BRUNE striper, men det var jo ikke det hun ville ha. Endte med at jeg har stipet foliestriper på henne jevnlig det siste halvåret, og nå er hun nesten helt blond igjen. Er ikke så vanskelig å stripe hår så lenge man lærer seg det. Og når man striper det synes det ikke så godt om det blir gulskjær, for det vil det bli, for du må knekke nesten hele fargeskalaen. Vi har brukt stripesettet til HM, faktisk det vi har vært mest fornøyd med, og da har det kostet henne 60 kroner per striping. Mye billigere, og hun får iallefall det slik som hun vil ha det når jeg gjør det.
Gjest Applecore Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Er det rart jeg blir forvirret? Du måtte avfarge først, så stripe. Andre her sier at det beste er å gå rett på striping. Så hva er riktig? Avfarging så striping, eller rett på striping? Jeg har såååå lyst til å ha litt peiling før jeg ringer frisør så ikke han/hun "presser" på at avfarging MÅ til, bare for å tjene mer penger. Om dere forstår?? Som regel er det lurt å ta avfarging først, men det kan godt hende at du bare trenger å stripe én gang etterpå
ondebanan Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Om du understreker at du skal ha et naturlig resultat, har de ikke annet valg enn å stripe det. Avfarging og bleiking blir unaturlig og "hårhjelm" uansett hvor flinke de er. Lenge siden jeg har vært hos frisør i Bergen nå, men på Doda (?) i Håkonsgaten er de flinke. Det er også en annen frisør i Håkonsgaten som har 40% studentrabatt, husker dessverre ikke hva den heter i farten, men den er vis-a-vis Baran café. Der er de ok på striping også, men ikke så flinke på klipp.
ondebanan Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Forøvrig: det vil nok gå FORTERE om du både avfarger og striper, men om du vil beholde håret ditt etterpå, og ikke bare en høyball, er det lurest å stripe og kure gradvis.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Denne prosessen har jeg vært gjennom ca 10 ganger på 13 år pluss at jeg har gått frisørskole, og jeg kan på bakgrunn av dette ikke anbefale noe annet enn striper!!! Jeg er nå 27 år og sitter her med hår som er hvitt på toppen, gult på midten, orange nederst og mørkebrunt under... vakkert skal jeg si deg Startet med mørkebrunt hår, en flaske vin og kjedsomhet denne gangen.. Våknet opp dagen derpå med signalorange striper lille julaften og bleket intensivt for å redde jula til ingen nytte. Dessuten er håret såpass slitt i øyenbrynshøyde at når jeg vasker det kan jeg dra hårstråene til dobbelt lengde før de detter av eller spretter tilbake som en strikk.. Få en venninde til å hjelpe deg. Fungerer helt fint å kjøpe hennes og mauritz Bleking el Striper til 60,-(IKKE FARGE, det lysner bare naturlig hårfarge) For å gjøre stripingen enkel kan du bruke en spisskam (sånn kam med spiss i ene enden)og gre inn blekingen i hårtustene du skal stripe, bare pass på å få det jevnt så ikke du har et tykt lag med bleking øverst. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Takk for gode svar, og tips om frisører i Bergen! Nå føler jeg meg litt tryggere når jeg skal ringe og bestille time. Altså, siden jeg vil ha "stripe-blondt", og ikke "helblond hjelm", så trenger jeg ikke avfarging. Da kan jeg stripe håret litt etter litt så blir det blondt til slutt, selvfølgelig med god tid mellom så håret får hvile. Og mange kurer. Til dere som nevner hjemmestriping. ALDRI mer,tør ikke hehe! Det var grunnen til at jeg måtte bli mørk. Jeg skulle stripe etterveksten selv, for første gang. Klarte ikke få til stripene så smurte alt i hårbunnen. Satt tilmålt tid og ble signalgul-gusjeorange i toppen! Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik! Flau tusla jeg til frisøren og fikk beskjed om det eneste de kunne gjøre var å farge meg mørk. Da kommer mitt neste spørsmål: Det håret som jeg ikke striper, farger frisørn det mørkt? Eller blir jeg gående med fæl ettervekst, stygg brunfarge og noen få striper i starten? Jeg er kommunegrå i utgangspunktet. Hilsen ei som nå er brunette men som føler seg som ei blondine når det kommer til dette her...
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 13. januar 2011 #17 Skrevet 13. januar 2011 Jeg ser at jeg har en heeelt annen erfaring enn flere andre her... Håret mitt var også tilnærmet svart (etter mye farging med mørke farger), så jeg bestemte meg for å avfarge. Kjøpte et avfargingssett fra Garnier, og avfarget én gang. Da fikk håret en fin, gyllen tone (ikke fargehjelm! Og ikke oransje). Det ble ikke veldig slitt heller, men føltes mykt, og ikke røytet det mye. Må også legge til at de gangene jeg har farget/bleket/avfarget håret og brukt en kam til å kamme produktet gjennom håret, har jeg fått et mye dårligere resultat enn når jeg utelot kammen. Så jo, er mulig å gjøre dette selv, men man må jo være innstilt på at det kan gå galt. Ikke så dyrt å gjøre på egenhånd heller
Fandenivoldsk Skrevet 13. januar 2011 #18 Skrevet 13. januar 2011 (endret) Jeg ser at jeg har en heeelt annen erfaring enn flere andre her... Håret mitt var også tilnærmet svart (etter mye farging med mørke farger), så jeg bestemte meg for å avfarge. Kjøpte et avfargingssett fra Garnier, og avfarget én gang. Da fikk håret en fin, gyllen tone (ikke fargehjelm! Og ikke oransje). Det ble ikke veldig slitt heller, men føltes mykt, og ikke røytet det mye. Må også legge til at de gangene jeg har farget/bleket/avfarget håret og brukt en kam til å kamme produktet gjennom håret, har jeg fått et mye dårligere resultat enn når jeg utelot kammen. Så jo, er mulig å gjøre dette selv, men man må jo være innstilt på at det kan gå galt. Ikke så dyrt å gjøre på egenhånd heller Hehe, har samme erfaring! Farga håret svart for noen år siden, impulsiv som jeg var, et par uker senere var jeg drittlei og fikk en kompis til å avfarge det med den første avfarginga jeg fikk tak i.. ble ganske blond allerede da (med oransje skjær, såklart). Så ventet jeg et par uker mens jeg kura håret som et helvete, gikk over med Schwarzkopf (?) sin PolyBlonde og fikk fint lysblondt hår! Men om jeg vil ANBEFALE denne metoden, vet jeg ikke. Det funker supert for meg, men for å være på den sikre siden er nok det lureste å gradvis stripe, ja gå til en flink frisør, så kan nok h*n råde deg! Endret 13. januar 2011 av Fnisu
Fandenivoldsk Skrevet 13. januar 2011 #19 Skrevet 13. januar 2011 Flau tusla jeg til frisøren og fikk beskjed om det eneste de kunne gjøre var å farge meg mørk. Da kommer mitt neste spørsmål: Det håret som jeg ikke striper, farger frisørn det mørkt? Eller blir jeg gående med fæl ettervekst, stygg brunfarge og noen få striper i starten? Jeg er kommunegrå i utgangspunktet. Da jeg hadde mørkt hår (mørkeRØDT, vel og merke) og skulle stripe det tilbake til blond, farget frisøren først hele håret mitt brunt for så å begynne å stripe. Men det blir jo litt annerledes.. Du kan sikkert høre med frisøren, er jo mulig å fjerne etterveksten før dere begynner stripingen iallefall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå