Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare meg dette her?

Slik jeg har forstått det så har vi kvinner EL ca 14 dager før menstrasjon.

Jeg sluttet på p-piller i desember og venter nå på å få mensen!

Dersom jeg hadde hatt 28 dagers syklus skulle jeg hatt EL rundt 22 desember og mensen rundt 3 januar. Jeg mener å tro at jeg hadde EL rundt 22 desember fordi jeg hadde ømme bryster og EL-slim i et par dager rundt denne datoen. Har ikke merket noe EL-slim etter dette. Nå er jeg på dag 36 i syklusen. Vil det da si at jeg umulig kan ha hatt EL rundt 22 des fordi EL skjer ca 14 dager før mens?

Er det mulig å ha flere eggløsninger i løpet av en syklus? Er der slik at EL ALLTID skal kommer ca 14 dager før mensen. Dersom jeg foreksempel får mensen på fredag, så vil det si at jeg faktisk hadde EL ca 31 des, og ikke merket noe til det?

Dette ble litt kronglete, men håper dere skjønner problemstillingen min

Ps. Har tatt graviditets test, og er ikke gravid :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

EL er i snitt 14 dager før mensen. Normalt 12-16 dager, under 10 og over 18 er unormalt, og vanskeligjør å bli gravid uten hjelp. Perioden kalles lutefasen, og vil for den enkelte kvinne være konstant med +/- en dag. Det er tvilsomt at du faktisk hadde eggløsning 22 desember med tanke på hvor mange dager dette er siden, og du heller ikke er gravid.

Man kan ikke ha flere eggløsninger pr syklus, men kroppen kan forsøke å slippe egget flere ganger. Da får man gjerne slim, symptomer og til og med positiv eggløsningstest, uten at egget faktisk slipper. Jeg har opplevd fire positive tester med tilhørende eggløsningsslim på en syklus, det var kun siste gang egget slapp. Jeg temper, så fikk bekreftet raskt at det var kroppen som var på tur. Når man har hatt eggløsning vil det alltid komme en menstruasjon etterpå.

Det som kan variere en del er tiden fra mens til eggløsning, 28 dager er også et grovt snitt. Når du nettopp har sluttet på pillen kan det ta tid før kroppen får stabile sykluser og eggløsning, du kan ikke forvente en 28 dagers syklus med en gang, og kroppen kan flere ganger forsøke å slippe et egg uten å få det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...