Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min beste venninne er nå gravide og på lørdag hadde vi en useriøs diskusjon angående hvilken brus som er "best" for fosteret...

Jeg elsker Cola og hun elsker Cola Zero, og vi forsvarte da begge våre brussorter... :fnise: Ikke det at brus er sunt for fosteret overhodet, men ville du drukket lett eller vanlig brus eller tenker du rett og slett ikke over om du drikker lett eller vanlig? Har hørt noe om at aspartam ikke er bra for fosteret, men vet ikke hvor jeg har hørt det. Noen andre som har hørt lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke hørt om hverken det ene eller det andre er best, men jeg ville ikke ha drukket lightbrus som gravid pga aspartam.

Skrevet

• Cola bør man være forsiktig med pga koffeinen (2-3 kopper kaffe eller cola for dagen maks).
  • Aspartham har visst hatt uheldige effekter på rottehjernen, og bør ikke gis til barn under 2 år.
  • Sukker er en rissikofaktor i forhold til svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.

Måtehold er vel den eneste fasiten her?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha drukket det dere vil, men med måte. Koffein skal man ikke ha for mye av som gravid, og verken sukker eller kunstig søtning er særlig heldig i store mengder. Men litt av hvert synes jeg går helt fint!

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om brus og svangerskap, men syns det høres utrolig koselig ut å være gravid samtidig som bestevenninna si :klemmer: Håper det skjer med meg også når den tid kommer :gravid:

• Liker 2
Skrevet

Tenker måtehold jeg også :) Fikk beskjed av JM - som har kjempelang erfaring, om at det egentlig var bedre å drikke litt lettbrus enn å drikke brus med vanlig sukker pga blodsukkerfall. Men tenker nå at litt vanlig brus heller ikke skader :) Drakk lite lettbrus i begynnelsen fordi jeg var livredd for at det skulle skade fosteret, men ble litt mindre redd for sånne ting etterhvert :)

Skrevet

• Cola bør man være forsiktig med pga koffeinen (2-3 kopper kaffe eller cola for dagen maks).
  • Aspartham har visst hatt uheldige effekter på rottehjernen, og bør ikke gis til barn under 2 år.
  • Sukker er en rissikofaktor i forhold til svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.

Måtehold er vel den eneste fasiten her?

Litt feil svar her, for man kan faktisk drikke en liter cola om dagen. Men maks 1-2 kopper kaffe.

Gjest pysepusen
Skrevet

Da jeg var gravid og veldig kvalm og Cola og salt chips var det eneste så hjalp så sa både lege og jordmor til meg at vanlig Cola var bedre enn light pga. det som var oppi lettbrusen. Men spør du noen andre får du gjerne et annet svar ;-)

Skrevet

Jeg var totalt avhengig av Pepsi Max før jeg ble gravid. Da jeg ble gravid fikk jeg totalforbud fra samboeren mot å drikke det pga aspartam, og jeg må innrømme at jo mer jeg leste jo mer skremt ble jeg. Sluttet mer eller mindre på dagen med Pepsi Max, nå går det i rødbrus, julebrus og champagnebrus. (og vann, selvsagt)

Så mitt råd er; hold deg unna lettbrusen, de tilsetningsstoffene er ikke bra å få i seg.

Skrevet

Jeg prøver å få i meg minst mulig av kunstige søtningsstoffer, så det lille jeg drikker av brus er med sukker. Drikker en liten glasscola hver helg.

Skrevet

Jeg praktiserer måteholdenhet og er ikke så opptatt av om jeg drikker light eller vanlig brus. Prøver å ty til farris istedenfor:)

Forresten så trodde jeg noen light bruser (Cola light) ikke brukte asparthan lenger, men sucralose(eller noe sånt)?

Skrevet

Jeg har ikke engang tenkt over det, jeg. :fnise:

Tar meg nok et glass Cola Zero til middagen hver dag, og bruker en to-tre sukketter i kaffen også. Jeg velger nå å tenke at det neppe kan være særlig farlig.

Som nevnt tidligere i tråden: Alt med måte! Det er vel få som hiver innpå 1 1/5 lettbrus hver dag.

Alkoholfritt, kald øl går det en del av her i gården på helg- dèt er godt det, når en kommer sliten hjem fra jobb på fredagene! :)

Skrevet

Ville sboslutt drukket vanlig brus fremfor lett. Sukker er ikke skadelig i den forstand som lettprodukter påstås å være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...