Gå til innhold

Flytte til California....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den store drømmen min er å flytte til California en gang i livet, og bo der noen år, eller veldig mange år om jeg liker meg ;)

Er det noen her som har prøvd? Hvordan gikk det?

Jeg er allerede amerikansk statsborger (bodde i Boston da jeg var liten), så det er ikke noe problem for meg å flytte dit sånn sett. Men hvordan er det å få seg jobb? Og ikke minst, et sted å bo? Vil gjerne flytte til Los Angeles eller San Francisco, men ser for meg at det er vannskelig å få jobb der, når man kommer så langt "utenifra", tenker også at det er rimelig dyrt å bo der, og at det man kanskje har råd til å leie av leiligheter osv. ikke er på de tryggeste stedene av byn.

Vil virkelig høre fra noen som har prøvd dette :) Jeg er utdannet innen økonomi, så noe slags jobb ville jeg vel ha fått.

Veldig mange sier at det ikke er slik man ser det for seg :sjenert: Og at jeg kanskje maler det litt rosenrødt.

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne! Er også amerikansk statsborger (født der) og kunne tenkt meg å bare flytte bort for noen år og jobbe :) Spiller ingen rolle hva lønnen er egentlig, vil bare oppleve noe annerledes.

Skrevet

TS her... jepp, er det jeg i utgangspunktet har tenkt også, et par år og jobbe :) Nesten det samme hva slags jobb, og pengene er ikke viktig, bare jeg har råd til et OK sted å bo. Ville vært veldig spennende!! Og føler jeg ikke får "ro i sjelen" før jeg reiser dit og opplever den delen av verden.

Håper noen vil svare... ??

Skrevet

Jeg har også amerikansk statsborgerskap! Vil gjerne jobbe og bo i USA i et år eller noe. Jeg flørter med tanken om å få jobb i et norskt selskap som har kontorer i USA, og så bli "utplassert" der. Mange slike kontorer i byen jeg er født i.

Har dere familie der, eller noe?

Skrevet

TS her, jeg har familie der nede, masse. Men ikke i California da. De bor på østkysten.

Hørtes spennende ut det du sa. Ville jo vært genialt egentlig å gjøre det slik, for da er du ganske trygg, først jobbe i firmaet her i Norge og så vite litt hva du går til i USA. Har du noen forslag på slike firmaer? Og ulike jobber som kan være akutelle? Jeg er utdannet innen økonomi og markedsføring.

:goodbye:

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke noe familie der borte akkurat nå.. søstera mi bodde der til nylig. Så jeg kvier meg litt også til å flytte bort helt alene. Tenker kanskje å gjøre noe gjennom en organisasjon eller noe for å bli lettere kjent med folk.. er litt grønn på dette! Ingen som er vært borti samme situasjon?

Skrevet

Jeg har bodd en stund i Bay Area, og vært innom LA. Har snakket med andre som har vært med i LA enn meg, og vi er enig om at dersom vi skulle bodd i en av de to byene, måtte det blitt San Francisco. Byen er forholdsvis liten og enkel å få oversikt over, samtidig er den proppfull av alle forskjellige slags type mennesker. Dersom du er ute etter en by med mye sol og varme er ikke SF å anbefale, middeltemperaturen i løpet av sommermånedene er ca 20 grader...

Angående jobb vet jeg ikke hvordan tilbudet er, men jeg vil tro det finnes firma som har kontorer både i Norge og i the Bay.

Skrevet

Takk for svar :)

ja, SF er også fristende, men LA er vel mer sol og sommer by ja. Har bestemt meg for at jeg helt sikkert skal gjøre det!

TS

Skrevet

LA er utrolig hektisk, stort og uoversiktlig etter min mening, hadde nok flyttet til SF hvis jeg måtte velge mellom de to.

Skrevet

Man kan vel ikke bare flytte? Hvis man ikke er statsborger så må man vel ha en arbeidsgiver som går god for deg, og man skal ha en kunnskap firmaet trenger?

• 3 uker senere...
Skrevet

De fleste selskaper har stillinger innen markedsføring, økonomi og administrasjon uansett hva de produserer/selger. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan vel ikke bare flytte? Hvis man ikke er statsborger så må man vel ha en arbeidsgiver som går god for deg, og man skal ha en kunnskap firmaet trenger?

TS skriver at h*n har statsborgerskap.

• 7 måneder senere...
Skrevet

Tar opp igjen denne tråden jeg :D

Noen som har funnet ut noe mer, bestemt seg for å dra eller allerede har dratt? Jeg har så utrolig lyst å flytte til Los angeles, men virker skummelt å dra helt alene uten å vite særlig mye. Noen som vet om der er mange nordmenn der borte? Jeg er snart ferdig utdannet sykepleier, så ser på mulighetene for å jobbe innen helse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...