Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt på NAV men er vanskelig å finne fram der, så får håpe noen her vet svaret :)

Hvis man sier opp jobben sin selv, hvor lenge må man vente før man får dagpenger?

Hvis man blir sagt opp, stemmer det da at man får dagpenger fra dag 1?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du finner svar her og her

Du har tre ventedager fra første dag du melder deg som arbeidsledig, og 8 ukers ventetid dersom du selv sier opp.

Skrevet

Litt på siden, men jeg spør siden temaet er dagpenger. Er fullstendig klar over at karantenetiden er 8 uker hvis man selv sier opp, men hvis man blir "tvunget" til å si opp på grunn av forhold på arbeidsplassen (mobbing, trakassering o.l) kan man da slippe unna disse 8 ukene? Mener jeg leste noe om det, men har har ikke funnet det igjen på NAV.no. Noen som vet sikkert, og hvordan jeg i så fall går frem?

Skrevet

NAV er ganske strenge når det gjelder akkurat dette, men det er mulig å slippe dersom det er spesielle situasjoner/tungtveiende grunner. Vil anbefale deg å sende med en detaljert forklaring/annet bevis sammen med kravet om dagpenger. Hvem som slipper eller ikke blir en skjønnsmessig vurdering som tas av NAV Forvaltning.

Skrevet

Takk for svar. Jeg har vært sykemeldt på grunn av situasjonen på arbeidsplassen. Men jeg er ikke interessert i å gå sykemeldt i evigheter da jeg egentlig ikke er syk. Jeg kan jobbe under normale forhold, så lenge jeg ikke har en psykopatisk sjef å forholde meg til.

Derfor er jeg arbeidsledig ganske snart. Jeg søker selvsagt alt av jobber, og regner med at jeg vil få meg ny jobb ganske snart.

Jeg kan ringe legen i morgen å høre om jeg kan få en erklæring på at grunnen til at jeg sier opp er at det rett og slett er helsefarlig for meg å fortsette i jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...