sadomina Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg leier ande etasje i et hus (leilighet med egen inngang, egen strøm, og alt det der). huseier er ei superkristen dame som NEKTER meg lov til å ha kjæresten min påovernatting O.o argumentet hennes er det at det er i hennes hus, men jeg betaler faktiskfor å bo her, ho betaler ikke en dritt i denne leiligheten utenom reprasjoner o.l.. så da lurer jeg på: har hu lov til å bestemme hvem som overnatter her? eller er det jeg som har rett?
Gjest Iah Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Nei, det har hun absolutt ikke rett til. I følge loven kan du til og med skaffe deg samboer og barn uten at hun kan si noe. Slike huseiere er et helvete å forholde seg til, jeg ville rett og slett lett etter et annet sted å bo.
Sola^ Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Nei, ho har ikkje lov. Visste du dette før du flytta inn? Eg hadde slike krav i ein leigekontrakt ein gang der det stod noko som at overnattingsbesøk måtte avtales på førehand og at kjæreste ikkje fekk lov til å overnatta. Han overnatta derfor aldri, men eg overnatta hos han i staden For meg gjekk det ikkje på "har dei lov til å kreve", men respekt overfor huseigerne og den kontrakten eg frivillig inngjekk. Ingen tvang meg til å godta kontrakten, men eg valgte å gjere det med åpne auger. Hadde eg ikkje hatt til hensyn å følge den så hadde eg lett kunna valgt ein anna hybel (hadde fleire å velge i mellom).
Skrika89 Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Jeg leier ande etasje i et hus (leilighet med egen inngang, egen strøm, og alt det der). huseier er ei superkristen dame som NEKTER meg lov til å ha kjæresten min påovernatting O.o argumentet hennes er det at det er i hennes hus, men jeg betaler faktiskfor å bo her, ho betaler ikke en dritt i denne leiligheten utenom reprasjoner o.l.. så da lurer jeg på: har hu lov til å bestemme hvem som overnatter her? eller er det jeg som har rett? Nå har jeg ikke lest noen lover, men jeg kan aldri tenke meg at hun har lov til å nekte deg det.
chui Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Hva står det i leiekontrakten? I min forrige leiekontrakt sto det også at overnattingsbesøk måtte avtales eller noe lignende. Så hvis det er tilfelle hos deg også så har hun jo rett til det da.. Lønner seg å lese kontrakten før man skriver under:p
Sola^ Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Er ikkje alltid ein har rett til det sjølv om det står i kontrakten. Husleigeloven er ein fin lov å lese. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Typen hadde en slik huseier! Han begunnet for advokaten at jeg brukte så mye vann!!!! og at vanngreia hadde dobblet seg da jeg var på overnatting! Men han bodde med 3 kompiser så er ikke bare jeg og typen som brukte vann..
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 Nei det er ikke lov jeg lurer på hvor folk finner disse huseierene. Jeg har leid 4 forskjellige steder og har aldri hat noe problemer med de som eier huset
Gjest Iah Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Er ikkje alltid ein har rett til det sjølv om det står i kontrakten. Husleigeloven er ein fin lov å lese. Dette er helt riktig. Hva som står i kontrakten er uvesentlig da det ikke er lov til å gi dårligere vilkår enn det som står skrevet i husleieloven. Utleier har på ingen måte rett til å nekte leietaker å ha besøk. 1
sadomina Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. januar 2011 yaya, men det står ikke noe om det der
sadomina Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #12 Skrevet 12. januar 2011 har du leiekontrakt? yaya, det har jeg
sadomina Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #13 Skrevet 12. januar 2011 Nei, ho har ikkje lov. Visste du dette før du flytta inn? Eg hadde slike krav i ein leigekontrakt ein gang der det stod noko som at overnattingsbesøk måtte avtales på førehand og at kjæreste ikkje fekk lov til å overnatta. Han overnatta derfor aldri, men eg overnatta hos han i staden For meg gjekk det ikkje på "har dei lov til å kreve", men respekt overfor huseigerne og den kontrakten eg frivillig inngjekk. Ingen tvang meg til å godta kontrakten, men eg valgte å gjere det med åpne auger. Hadde eg ikkje hatt til hensyn å følge den så hadde eg lett kunna valgt ein anna hybel (hadde fleire å velge i mellom). dette var noe hu fortalte meg ETTER jeg hadde skrevet under på kontrakt. jeg har derfor endt opp med å sove hos typen omtrent hele tiden, også kommer hu faen meg på døra mi og spør om jeg bor der eller ikke og om isåfall jeg også bodde der på natta'n.
sadomina Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 12. januar 2011 Hva står det i leiekontrakten? I min forrige leiekontrakt sto det også at overnattingsbesøk måtte avtales eller noe lignende. Så hvis det er tilfelle hos deg også så har hun jo rett til det da.. Lønner seg å lese kontrakten før man skriver under:p både jeg og pappa leste gjennom kontrakten først, dette var noe hun sa etterpå.
Sola^ Skrevet 12. januar 2011 #15 Skrevet 12. januar 2011 Da viser du til kontrakten og husleige loven. Det var ikkje ein del av avtalen i utgangspunktet at du ikkje fekk ha overnatting. Kor du tilbringer natta har ho absolutt ingenting med. Hold deg sakleg og svar roleg og beherska. Sei at du lever ditt liv slik du ønsker, så kan ho leve sitt liv slik ho ønsker. Det er du som leier leiligheten og har bruksretten til den. 1
Pingting Skrevet 12. januar 2011 #16 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Kjære vene. For det første står det ingen ting i Husleieloven om at hun kan nekte deg det. Med mindre dere bråker en masse, da går det vel under påbudet om å opprettholde ro og orden. Hvis det er ekstremt lytt i huset og hele taket til huseier knirker og braker hver gang personen som ligger i senga i etasjen over snur på seg,s å kan jeg skjønne at hun er skeptisk til å lage ytterligere bråk. Ellers er det helt ubegrunnet. Og uansett om hun hadde tilføyd det i leiekontrakten, så ville det ikke betydd noe. Som noen nevnte over her er det ikke lov å gi dårligere vilkår enn selve loven: § 1-2. Ufravikelighet Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her. Og, som noen andre sa, har du faktisk lov til å la ham flytte inn hos deg med mindre utleier har en saklig grunn eller husrommet "klart blir overbefolket". Det betyr ikke at du skal true med det eller noe slikt selvfølgelig, men et overnattingsbesøk blir rimelig lite i forhold... I din situasjon tror jeg at jeg ville gjort en av to ting: - flyttet ut og funnet et menneske med omløp i hodet å flytte inn hos - tatt opp kampen Hadde jeg vært provosert og irritert nok, ville det sannsynligvis blitt det siste. Det lureste du kan gjøre når du skal ta opp ting med huseier er å gjøre det skriftlig, da har du bevis på at du har prøvd å ta tak i saken. Skriv et datert brev som du skriver ut og enten overleverer personlig eller legger i postkassa hennes e.l. Et forslag til tekst kan være ------------------------------------------------- Vedr. nekting av overnattingsbesøk Henviser til regel pålagt av utleier MegaBitch Møkkakjerringsen om at overnattingsbesøk ikke er tillat hos leietager, Sadomina Sadominesen. Jeg vil med dette brevet klage på regelen, med henvisning til at den ikke finnes nedfelt i noen lov, samt at praksis av denne typen husregler frarådes av bl.a. Huseierforeningen, Kommunal- og regionaldepartementet samt en rekke interesseforeninger. Et leie av en bolig er i følge Husleieloven en avtale om bruksrett til husrom mot vederlag. Det er dermed leietager som sitter med den eksklusive rettigheten til å bruke rommet - i følge loven har utleier ikke annen befatning med husrommet enn vedlikehold. Om utleiers rett til å sette regler og påbus står det følgende i kap 5, §5-2: Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Å nekte overnattingsbesøk kan vanskelig defineres som et "rimelig påbud". Dette gis det også uttrykk for fra ulike instanser. Kommunal- og regionaldepartementets preposisjon Om Husleieloven sier følgende: Departementet vil foreslå at utleieren i leietiden skal ha plikt til å holde ro og orden i eiendommen om ikke annet er avtalt. I denne forbindelse bør han kunne fastsette vanlige ordensregler og rimelige påbud som leierene må følge. (...) Det bør bare være vanlige husordensregler som leieren må respektere. Urimelige regler, for eksempel forbud mot besøk etter kl 20, bør leieren ikke være forpliktet til å respektere. Huseierforeningen har også uttalt seg om besøksforbud i leiebolig: Å ha besøk er en del av leiers rett og er den del av den eksklusive bruksretten som følger av leieavtalen. Det kan være familie, venner eller kjæreste som er på besøk, med eller uten overnatting. Med mindre det går over grensen mot opptak i husstanden eller fremleie, kan utleier ikke gjøre mye med dette, hvis leier og gjester for øvrig oppfører seg bra. Men det er leiers ansvar å se til at gjestene overholder de vanlige husordensreglene som gjelder for leieren selv. Og gjentatte problemer med leiers gjester kan bli regnet som mislighold som kan føre til sanksjoner mot leier selv Husbanken har uttalt følgende: Utleier kan ikke sette opp ordensregler for boligen som vil være urimelige. Slike regler kan for eksempel være bestemmelser om hvem du får ha på besøk. Og Leieboerforeningen har sagt dette: (...) leieboeren har plikt til å respektere vanlige ordensregler og rimelige påbud. Leieboeren må opptre hensynsfullt og ivareta vanlig ro og orden selv om det ikke er fastsatt ordensregler. Som utgangspunkt er det er en uvanlig og en urimelig ordensregel dersom det settes opp regler for hvem leieboeren kan ha på besøk. Det er hensynet til gode boforhold for fellesskapet som må begrunne ordensreglene. Med andre ord er en slik regel helt urimelig i forhold til de lover og anbefalninger som finnes. Jeg minner også om Husleielovens ufravikelighet; det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven. Hvis problemet er bekymring for støynivå, slitasje eller ødeleggelse av leiligheten er jeg selvfølgelig villig til å rette meg etter andre ordensregler - for eksempel fastsatte stilletider - og å betale for ev. skader som måtte oppstå. Jeg minner om at jeg har innbetalt et depositum som kan dekke nettopp slike ting. Jeg ønsker med dette ikke å starte en konflikt, men å komme frem til en løsning som kan fungere for begge parter. Forøvrig: up yours! Mvh Sadomina ------------------------------------------------- Andre må gjerne korrigere eller komme med bedre forslag! Mulig det ble litt mange sitater her, men det gjelder vel å gni det inn så godt som mulig. Er du virkelig i faenskapshumør, så kan du true med å gå til Leieboerforeningen. Og om dama blir ramadramasur: husk at hun ikke kan si deg opp uten saklig grunn: § 9-7. Formkrav til utleierens oppsigelse Oppsigelse fra utleier skal være skriftlig. Oppsigelsen skal begrunnes. Oppsigelsen skal også opplyse om at leieren kan protestere skriftlig til utleieren innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Oppsigelsen skal dessuten opplyse om at dersom leieren ikke protesterer innen fristen, taper leieren sin rett til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven, jf. § 9-8 første ledd annet punktum, og at utleieren i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 tredje ledd bokstav c. En oppsigelse som ikke fyller kravene i første og annet ledd, er ugyldig. Har leieren flyttet i henhold til oppsigelsen, anses den som godtatt. Bestemmelsene i annet og tredje ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag og for selvstendig leie av garasje eller bod. Hva slags kontrakt har du forresten - tidsbestemt eller ubestemt? Er den tidsbestemt risikerer du selvfølgelig å ikke få en fornyelse av kontrakten hvis du bråker for mye... Endret 12. januar 2011 av Pingting 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå