princess89 Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Jeg fikk meg speilreflekskamera i julegave og jeg er godt i gang med å lære hvordan jeg bruker dette. Jeg er en blogger og ønsker å ha noen bilder av meg selv på bloggen. Siden jeg bor alene og ikke har noen som kan ta bilde av meg er selvutløser kjekt å ha. Det som er så kjedelig er at alle bildene jeg tar med selvutløseren blir forferdelig utydelige. Jeg har prøvd å stille på lyset, testet å ta av blits og prøvd med blitsen på. Underlaget er stabilt. Jeg har kameraet sony a290. Takk på forhånd!
Henkie Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Jeg fikk meg speilreflekskamera i julegave og jeg er godt i gang med å lære hvordan jeg bruker dette. Jeg er en blogger og ønsker å ha noen bilder av meg selv på bloggen. Siden jeg bor alene og ikke har noen som kan ta bilde av meg er selvutløser kjekt å ha. Det som er så kjedelig er at alle bildene jeg tar med selvutløseren blir forferdelig utydelige. Jeg har prøvd å stille på lyset, testet å ta av blits og prøvd med blitsen på. Underlaget er stabilt. Jeg har kameraet sony a290. Takk på forhånd! Sørg for at autofokus står på - og at den "treffer" deg år bildet tas 1
princess89 Skrevet 12. januar 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. januar 2011 Sørg for at autofokus står på - og at den "treffer" deg år bildet tas Mulig jeg er "dum" eller grusomt "treg", men kan du utdype "treffer meg" litt nærmere?
charlott Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Mulig jeg er "dum" eller grusomt "treg", men kan du utdype "treffer meg" litt nærmere? Hvordan er autofokus stilt inn? Bruker du flere autofokuspunkter? Det enkleste er om du i et slikt tilfelle kun bruker senterpunktet slik at du vet hvor du skal plassere deg for å komme i fokus. Evt at du bruker manuell fokus, stiller inn slik at det er skarpt på den avstanden du skal være når bildet tas.
Henkie Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Mulig jeg er "dum" eller grusomt "treg", men kan du utdype "treffer meg" litt nærmere? Regner med du vet hvordan du skal få ting i fokus med kameraet ditt? Hvis ikke er dette ganske håpløst... Sørg for at stedet du er, når bildet blir tatt, er i fokus. Altså at det er DEG kameraet fokuserer på, når det skal ta bildet
Xaphan Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 En enkel måte å gjøre det på er å ta på autofokus (bryteren er som regel på objektivet/"linsa"), og så setter du noe stort/noe som skiller seg fra bakgrunnen der hvor du har tenkt å stå når du skal ta bilde. Så trykker du på knappen, flytter tingen og stiller seg opp. På den måten blir fokuset på riktig sted.
Gjest Coarvi Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Les litt om (auto)fokus i bruksanvisningen, og hvordan du låser denne, så forstår du bedre hva folk snakker om. Å ha full kontroll på fokus er alfa og omega når man har et speilrefleks!
Gjest Solmåne Skrevet 26. januar 2011 #8 Skrevet 26. januar 2011 Hvis ingenting av det ovenfor hjelper deg, så kan du alltids finne en lang gjenstand. Kosteskaft o.l. som du strekker fram foran kameraet (eventuelt plasserer foran kameraet) til den finner fokus, og så sprinte foran før selvutløseren tar bilde
Vargen Skrevet 27. januar 2011 #9 Skrevet 27. januar 2011 En enkel måte å gjøre det på er å ta på autofokus (bryteren er som regel på objektivet/"linsa"), og så setter du noe stort/noe som skiller seg fra bakgrunnen der hvor du har tenkt å stå når du skal ta bilde. Så trykker du på knappen, flytter tingen og stiller seg opp. På den måten blir fokuset på riktig sted. Ja, og hvis man vil være ekstra raffinert, kan man slå av autofokusen når kameraet har fokusert, for da kan man i ro og mak ta bildet, siden fokus allerede er stilt. Hvis det skal være flere personer i bildet, kan man jo fokusere på noen av dem, slå over på manuell fokus, starte selvutløseren, løpe på plass og ta på seg sitt fineste smil. Vennlig hilsen Vargen!
LetThemEatCake Skrevet 27. januar 2011 #10 Skrevet 27. januar 2011 Kolla så att autofokus fungerar som det ska (och fokuserar rätt) och ställ kameran på ett stativ. Se till att stå så stilla som möjligt och tänd så mycket ljus som möjligt.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #11 Skrevet 28. januar 2011 Slå av autofokus, still fokusen manuelt, så still deg opp og fyr løs
Happychilli Skrevet 7. februar 2011 #12 Skrevet 7. februar 2011 Ja,manuell fokus der du skal stå/posere eller hva du nå skal:p da blir det bra!
Kamikatze Skrevet 7. februar 2011 #13 Skrevet 7. februar 2011 Aner ikke hvor avanserte fokuseringsprogrammer eller hvor mange fokussoner dette kamera har. Men utenom å fokusere manuelt, hvis du har muligheten, kan du stille på følgefokus (sportsprogram) eller med ansiktsgjenkjenning. Mange kamera fungerer ulikt under ulike omstendigheter. Hos noen er fokuseringen aktiv under selvutløser, men på de fleste skal du komponere bildet og fokusere ved å trykke utløseren halvt ned, og så starter nedtelleren når du trykker utløseren til bunns. Hvordan dette fungerer på ditt kamera bør du sjekke i brukerhåndboka som du fikk med kamera. Alternativet er at vi må google modellen for deg, laste ned bruksanvisningen og lese den, før vi kan skrive hva du selv burde lese. Eller som vi sa i gamle dager: RTFM.
holahola Skrevet 10. april 2011 #14 Skrevet 10. april 2011 Eller bare kjøp deg en fjernutløser! Og sett på autofokus. Works out great.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå