Gjest caramiacaramella Skrevet 12. januar 2011 #1 Skrevet 12. januar 2011 Ja, jeg har altså et litt kjipt problem. Jeg har datet en fyr i ca to mnd, men vi er altså ikke sammen. Likevel har vi veldig god kontakt og vi tilbringer så godt som hver dag sammen etter jobb. Da er vi alltid hos meg(bortsett fra når vi skal ut på noe selvfølgelig). Problemet er at mens vi er her trenger vi jo noe å spise fra tid til annen. Jeg ser på det som en selvfølge at dersom han skal komme hen rundt middagstider, så lager jeg middag til oss begge, evt lager vi sammen. Samme gjelder selvfølgelig med kveldsmat hvis vi vil ha det, frokost neste dagen og snacks og godteri utover kvelden. Når jeg har gjester vil jeg gjerne kunne tilby dem mat og snacks, og det gjør jeg jo alltid med ham. Problemet ligger i at jeg altså blir nødt til å kjøpe inn veldig mye mat og snacks som jeg rett og slett ikke har råd til. Jeg har 500 kr i uka etter leie og andre utgifter. Dette skal gå til mat, klær, kino, utekvelder ++. Altså et veldig trangt budsjett. Jeg har også litt oppsparte penger som jeg dypper inn i når det er absolutt nødvendig. Men jeg har klart meg greit på dette iom at jeg spiser ganske lite og derfor ikke har så mye utgifter til mat. Men nå som han er hos meg så ofte, holder ikke dette budsjettet seg i det hele tatt! Han spiser rett og slett veldig mye mer enn meg og veldig mye mer enn jeg har råd til. Synes det er så fryktelig trist at jeg må tenke på dette i det hele tatt, jeg skulle jo ønske jeg bare kunne spandere den maten på ham uten å tenke noe på det. Men når jeg har dette budsjettet å forholde meg til, går det rett og slett ikke. Han tilbyr seg aldri å betale når vi er på butikken og handler inn mat, og jeg tenker vel at det er litt rart. Men jeg har ellers oppfattet ham som en gavmild og grei fyr, han insisterer ofte på å betale når vi er ute på noe. Jeg tror rett og slett ikke han tenker over at det er jeg som betaler for all den maten. Spørsmålet er, hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? Jeg har ikke noe lyst til å ta det opp med ham, jeg kommer bare til å føle meg så smålig og gnien. Men jeg kan jo ikke fortsette sånn, jeg har rett og slett ikke råd!
Gjest Naenia Skrevet 12. januar 2011 #2 Skrevet 12. januar 2011 Dere kan jo dra og handle, og så kan du si noe sånt som "Du, kunne ikke du betalt denne gangen? Kanskje vi kan ta det litt sånn annenhver gang, siden vi som oftest er hos meg?"
dontknow Skrevet 12. januar 2011 #3 Skrevet 12. januar 2011 Vanskelig situasjon. Foreslå å dra oftere til han, si at du liker å komme deg litt ut av huset/leiligheten din..?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #4 Skrevet 12. januar 2011 Jeg synes det er helt normalt i din situasjon å si "siden vi henger så mye sammen har jeg veldig høye matutgifter for tiden. kan vi begynne å betale annenhver gang på butikken?".
Gjest caramiacaramella Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Takk for svar folkens, men jeg føler det hadde blitt litt rart å være så direkte. Jeg bor for tiden i Storbrittania, og her er det annerledes enn i Norge når det gjelder økonomi. Du snakker liksom ikke noe særlig om det, og iallfall ikke til en du har datet i to måneder. Hvis jeg hadde foreslått at vi begynte å betale annenhver gang er jeg redd for at han hadde tenkt at jeg var rar og vulgær som sa noe slikt. Han ville sikkert unnskyldt seg noe helt forferdelig og insistert på å betale hver gang vi var og handlet. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan vise hva jeg føler om dette uten å si det direkte?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #6 Skrevet 12. januar 2011 Skjønner ikke helt problemet? Du sier da bare til han at du ikke har råd til å kjøpe mat til 2 stk. Et normalt menneske vil tilby å betale for maten han spiser. Når jeg leser det du skriver så virker det som om han bare bruker deg for gratis måltid.
Gjest Applestore Skrevet 12. januar 2011 #7 Skrevet 12. januar 2011 Jeg ville sagt at jeg har et strengt budsjett og at du ikke greier å holde det når han kommer til deg og spiser sammen med deg, og at det går veldig utover din økonomi. Du kan jo også fortelle han hvordan du føler det, siden han ikke sier noe om å betale for maten.
Gjest MrsTux Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Er det så farlig å innrømme at du ikke har det så fett økonomisk? Skjønner at det ikke er så lett, men folk sliter da økonomisk i Storbritannia også. Bedre å være ærlig enn å virkelig rote det til for seg?
CafeLatte Skrevet 12. januar 2011 #9 Skrevet 12. januar 2011 (endret) Synes det er rart han ikke tar initiativet. Jeg husker før jeg flytta med samboeren var jeg hos han hver helg. Da vi dro og handlet så klarte jeg rett å slett ikke å bare stå der å ikke tilby å betale. Synes han høres ut som en snylter. Han spiser jo maten dere kjøper sammen, noe helt annet om han ikke var med deg. Du må nok være dirkete og si hvordan ting ligger ann, at du ikke har råd rett og slett. Endret 12. januar 2011 av CafeLatte 1
Gjest Iah Skrevet 12. januar 2011 #10 Skrevet 12. januar 2011 Jeg skjønner godt at det føles ubehagelig å si i fra, men slik din situasjon har du jo egentlig ikke noe valg? Evt. kan du insistere på at dere skal tilbringe mer tid hos han. Du kan også si neste gang han vil være med deg hjem på middag at du dessverre ikke har nok til to, og ei heller råd til å handle mer mat akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #11 Skrevet 12. januar 2011 kanskje du kan si det rett ut slik det er; at du gjerne skulle ha fortsatt å betalle for maten til begge to, men at det ikke går lenger fordi økonomien ikke strekker til. han vil nok forstå dersom det er deg og ikke maten han er glad i
Steinar40 Skrevet 12. januar 2011 #12 Skrevet 12. januar 2011 Takk for svar folkens, men jeg føler det hadde blitt litt rart å være så direkte. Jeg bor for tiden i Storbrittania, og her er det annerledes enn i Norge når det gjelder økonomi. Du snakker liksom ikke noe særlig om det, og iallfall ikke til en du har datet i to måneder. Hvis jeg hadde foreslått at vi begynte å betale annenhver gang er jeg redd for at han hadde tenkt at jeg var rar og vulgær som sa noe slikt. Han ville sikkert unnskyldt seg noe helt forferdelig og insistert på å betale hver gang vi var og handlet. Er det noen som har forslag til hvordan jeg kan vise hva jeg føler om dette uten å si det direkte? Han høres ut som en frekk faen. Hvorfor skal han utnytte deg? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #13 Skrevet 12. januar 2011 Han høres ut som en frekk faen. Hvorfor skal han utnytte deg? Det same tenkte jeg og. Datet er engelskmann som var likedan, han hadde 10.000 mer enn med i mnd, ingen bil og husleia var under 4000,-, eide ikke nåla i veggen og så ble han sur når jeg nekta å kjøpe en kilo tomater....(fordi hverken jeg el ungene spiser det).
MissStiles Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 Jeg synes det er rettferdig at man deler på når man gjør ting sammen. Altså mens man dater. Jeg har heller ikke råd til å betaler hver gang jeg handler noe på butikken for meg og daten min. Det kan fort bli dyr i lengden. Greit å dele på det. Så synes absolutt at du skal si fra.
Heisannmannen Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Du nevner at han ofte spanderer på deg når dere er ute. Du betaler ofte for maten når dere er hjemme hos deg. Mulig det går sånn ca opp i opp? Iallfall når dere har vært litt lenger sammen enn kun to måneder. Siden alle har kommet med snylteforklaringen flere ganger allerede, får jeg komme med den andre. Han har bedre råd enn deg, og ser ikke på de små utleggene du har for mat som noe stort. Dette er utgifter han rett og slett ikke tenker på. Dette er et ikke-problem i hans verden. Hvis det er det for deg må du fortelle ham det. Mulig det rette for deg er å finne en som har samme økonomi som deg?
Tiarra Skrevet 13. januar 2011 #16 Skrevet 13. januar 2011 Du nevner at han ofte spanderer på deg når dere er ute. Du betaler ofte for maten når dere er hjemme hos deg. Mulig det går sånn ca opp i opp? Iallfall når dere har vært litt lenger sammen enn kun to måneder. Det samme tenkte jeg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå